[Interview] Floor van Spaendonck over Cinekid in China
29-05-2017 11:50:00 Door: Katja Brokke | Hits: 15278 | Tags:

Cinekid is een samenwerking aangegaan met Ruihe en zal dit voorjaar voor het eerst neerstrijken in China. Door het opzetten van een MediaLab in Shanghai kunnen Chinese kinderen kennismaken met diverse mediakunst en mediaeducatie. We spreken met Floor van Spaendonck, directeur van Cinekid.

Hallo Floor. Kun je kort wat meer over jezelf vertellen?

Ik ben sinds februari 2017 directeur van Cinekid; het film-, tv- en nieuwe mediafestival voor kinderen. Ik kom uit de wereld van kunsten en digitalisering waarbij ik eerder directeur was van het Virtueel platform, het sectorinstituut voor de digitale cultuur, en afgelopen jaren was ik werkzaam bij Het Nieuwe Instituut (Nederlands instituut voor architectuur, design en digitale cultuur) als leidinggevende voor de internationale programmering en het beleid.

Cinekid is voor mij een feest om aan de slag te gaan met de verrijking van het media-aanbod voor kinderen door divers en kwalitatief hoogwaardige programmering aan te bieden maar ook om de positie van het festival te ontwikkelen ten aanzien van de grote veranderingen en vernieuwingsvragen waar kinderfilm, tv en nieuwe media voor staan.

Waar staat Cinekid voor en wat doen jullie?

Het Cinekid festival zet zich al 30 jaar in om de productie van kwalitatieve media voor kinderen te stimuleren, om hen actief deel te laten nemen aan media en ze een bijdrage te laten leveren in de creatie hiervan. Met als doel de mediaontwikkeling van kinderen te begeleiden, hen met een kritische blik media te laten ervaren en hun wereldbeeld te verbreden.

Cinekid organiseert jaarlijks in de herfstvakantie het Cinekid Festival voor de jeugd (3-14 jaar) op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam en in ruim 35 filmtheaters door heel Nederland. Dit unieke evenement omvat alle aspecten van de media-industrie voor jong publiek en biedt naast kwalitatieve media ook workshops en masterclasses voor de kids. We vertonen gemiddeld 150 bijzondere films en tv-programma's en creëren met de meest innovatieve tools, games, installaties en apps, de grootste digitale speeltuin Europa (en misschien wel de wereld): het MediaLab.

Cinekid gaat naar China. Is dit het eerste buitenlandse avontuur?

Cinekid heeft in het verleden verschillende internationale trajecten afgelegd, onder andere in Suriname en Brazilië, maar niet eerder is er een samenwerking aangegaan op dergelijke schaal. Internationaal gezien speelt Cinekid al ruime tijd een voorbeeld stellende rol door de kwaliteit van het programma, de schaal en vernieuwende aanpak. In Nederland brengt Cinekid haar internationale netwerk en het internationale film-, tv- en media-aanbod bijeen tijdens het festival voor vertoningen, de coproductie markt, workshops en seminars.

Shanghai Ruihe Aesthetic Education Investment Co. Ltd benaderde je voor de samenwerking. Wat is dat voor bedrijf?

Ruihe is een goede bekende in de Nederlandse cultuurwereld door onder meer de samenwerking met het Van Gogh Museum. Het bedrijf wil kwalitatieve mediakunst toegankelijk maken voor Chinese kinderen en ziet in Cinekid een geschikte partner. Een MediaLab, of een vergelijkbaar project, bestaat op dit moment nog niet in China.

Waaruit bestaat de samenwerking?

Zowel Cinekid als Ruihe hebben de ambitie om na de presentatie in Shanghai een MediaLab-tour te organiseren in diverse steden in China. Lokale scholen en onderwijsinstellingen zullen hierbij worden betrokken. Voor nu starten we met het Cinekid Medialab in Shanghai, wij beschouwen dit ook als een pilot om de samenwerking en het vervolg verder te kunnen ontwikkelen.

Van/tot wanneer is het evenement?

Het MediaLab is vanaf 1 juni open voor het publiek en blijft 3 weken staan met de optie om de periode te verlengen.

Lopen Chinese kinderen voor op Nederlandse kinderen qua media? Of juist andersom?

Ik denk dat het een onvergelijkbare situatie is. Nederland heeft met mediaeducatie en het mediawijsheidbeleid altijd adequaat mediaonderwijs gehad. Hierbij wordt de vrijheid van meningsuiting en transparantie, maar ook de beschikbaarheid van internet en hardware als voorziening in scholen, bibliotheken en thuis nagestreefd.

De schaal en meer centralistische aanpak in China brengt een ander type gebruik met zich mee versus de schaal en de snelheid van de ontwikkelingen. De Chinese jeugd vormt wereldwijd de grootste groep internetgebruikers waarbij mediaeducatie relatief laat is geïntroduceerd. Er bestaan ook grote verschillen in de aanpak in China zelf; steden als Beijing en Shanghai lopen voorop in de ambitie en aandacht voor mediaeducatie, maar in de minder bevolkte gebieden is er daarentegen minder mogelijk en is er minder aandacht voor.

Cinekid en MediaLab zijn er niet voor niks. Mist goede mediaeducatie in ons huidige onderwijssysteem?

In het huidige onderwijssysteem mist een duidelijke aanpak, ruimte en middelen voor mediaeducatie. Kinderen worden dagelijks met zoveel media omgeven dat programmeerlessen, mediaeducatie met betrekking tot storytelling, veiligheid, kwaliteit en creativiteit veel hoger op de agenda zouden moeten staan.

Cinekid is uniek in haar aanbod van educatie door de poëtische, verhalende en cinematografische kwaliteit via filmeducatie onder de aandacht te brengen in combinatie met tv en digitale cultuur, waardoor kinderen ook aan de slag gaan met programmeren, vloggen, verhalen vertellen en hierdoor een oog ontwikkelen voor de kwaliteit van de media. Behalve het festival heeft Cinekid daarom ook het projectbureau opgezet om de vraag naar deze aanpak verder uit te rollen door samenwerkingen met bibliotheken en andere partners zoals in China aan te gaan.

Wat is het laatste nieuws?

Cinekid wil de samenwerkingen met de partners in de komende tijd verstevigen en de impact van de activiteiten vergroten. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met de OBA. Een permanente en fysieke locatie voor het Cinekid AppLab en de workshop Animatieplaats worden in de OBA aan de Oosterdokskade in Amsterdam ontwikkeld. Ook verwacht ik door de recente verhuizing van het kantoor naar het Marineterrein in Amsterdam een vruchtbare omgeving te vinden voor innovatieve ontwikkelingen.

www.cinekid.nl

 

Lees ook: Cinekid MediaLap opens in Shanghai

 

Lees alles over bioscoop hier

Nederlands MediaNieuws

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie