Columns

[Column] Marc Teuwsen: Film of popcorn?
26-04-2017 | 11:10:01
Daar waar Sensation of Tomorrowland de relatie en engagement met haar bezoekers tot in de finesses beheersen, lijkt het soms alsof bioscopen nog in de eighties aan het werk zijn en alleen weten hoeveel kaartjes ze op een avond hebben verkocht
[Column] Roupert Muller: Blocken
25-04-2017 | 17:16:43
De opkomst van ad blockers was een kwestie van tijd. De user (het publiek) is simpelweg de dupe van het onvermogen van publishers om een duurzaam businessmodel te realiseren. Het gaat nog altijd om advertentie-inkomsten, de ouderwetse manier van werken
[Column] Bob Goulooze: Geils best
25-04-2017 | 11:29:00
Een dag of tien geleden stond zijn verscheiden in de kranten. Jerome Geils is niet meer, net als zijn band. De naamgever van deze Amerikaanse rock and roll-band speelde gitaar. En hoe! Hakken en scheuren
[Column] Erwin Fisser: Maar wat als ik nou onverstandig wil leven?
20-04-2017 | 12:25:43
Er werd gevraagd naar de privacy omtrent het maken van onverstandige keuzes. Als je middels je smartphone allerlei onbewuste cues krijgt die je stimuleren gezond gedrag te vertonen, hoe zit het dan met de autonomie?
[Column] Jeroen Verkroost: Cross Media Congres 2017
20-04-2017 | 11:47:00
Woensdag 20 april stond in het teken van het Cross Media Congres dat werd georganiseerd door het Nederlands MediaNetwerk en Media Meetings. Verschillende topsprekers zorgde er al snel voor dat het evenement was uitverkocht. Ik was de gehele dag aanwezig. Hierbij een verslag en samenvatting van de belangrijkste onderwerpen die de sprekers aansneden
[Commercial Review] Maurice van Susante: Volkwagen, SiSi, BrightPensioen
20-04-2017 | 09:52:21
De situaties zijn grappig, tot op zekere hoogte. Uiteindelijke vliegt het voor mij de bocht uit doordat het te ver gaat en zelfs eindigt met een rare referentie naar gezinsuitbreiding
[Column] Marianne van Soomeren: Make The Netherlands great again
18-04-2017 | 14:10:11
Sanoma vindt de tv-zenders met de afkalvende kijkcijfers commercieel niet meer interessant. John de Mol wel. Hij wil ze gebruiken om nieuwe tv-formats uit te proberen. Dat wilde hij in 2011 ook al, maar toen was dat nog te hoog gegrepen
[Column] Herman Spinhof: Jan publiek
18-04-2017 | 11:58:00
Hearken. Een woord uit het Middelengels dat zoveel betekent als horen, luisteren, aandacht. In de naar nieuwe wegen zoekende journalistiek is dat woord in 2015 herontdekt door een groep onderzoekers en journalisten die een journalistiek model propageren waarbij het publiek vanaf het begin af aan bij een (multimediale) productie betrokken is
[Column] Frank Waals: Vragen staat vrij
13-04-2017 | 16:12:00
De voetbaljournalist mag al in zijn handjes knijpen wanneer een complimentje aan een speler zonder morren wordt aangenomen, hoe vreemd dat dan ook klinkt. Een goede actie of mooie goal benoemen kan, maar je krijgt er dikwijls het geforceerde antwoord "het draait niet om mij maar om het collectief" op terug
[Column] Marvin Jacobs: Waarom ik niet meer zonder podcasts kan
12-04-2017 | 10:52:00
Voorheen zette ik Radio 1 of BNR op, maar het eindeloze herkauwen van nieuws dat vaak helemaal geen nieuws is, maakte de dagelijkse file tot een nog grotere sleur. Tot de podcast Serial werd gelanceerd
[Column] Stefan Bothoff: Relevantie is het nieuwe bereik
10-04-2017 | 11:21:00
Waarom krijg ik dan steeds een hele televisiecommercial over shampoo met rijstcrème als pre-roll op YouTube? Ik zou er bijna een ad blocker door installeren
[Column] Didier Kick: Privacy is diefstal
06-04-2017 | 11:26:00
Zouden we ons minder misdragen als we een camera op onze borst ragen? Ik denk het wel. Dat heeft te maken met dat we voor een groot deel leven bij de gratie van de mening van anderen en incognito door een camera wordt opgeheven
[Column] Niels Langereis: Eén grote familie
06-04-2017 | 10:27:11
Als we kijken naar de Nederlandse media- en creatiebureaus valt me in ieder geval één ding op: hoe vaak er op dit moment gesproken wordt over integratie en specialisatie
[Column] Paola Cassone: De digitale revolutie is van ons allemaal
06-04-2017 | 09:28:56
Laten we meteen met de deur in huis vallen: het klopt helemaal dat millennials internetverslaafd zijn, op Facebook zitten zodra ze wakker worden en geen dag zonder hun mobiel kunnen leven. Dat ze steeds meer YouTube en Netflix kijken dan televisie en dat ze kranten niet onmisbaar vinden
[Column] Martin Leeflang: Adidas van tv. Slim of dom?
04-04-2017 | 12:30:31
Het bericht van Adidas heeft mij aan het denken gezet. Wat gaat er in de hoofden van de netwerkbazen om? Gaan er meer adverteerders volledig stoppen met tv? Waar gaat Adidas nu haar bereik halen en tegen welke kosten? Kortom, is het wel zo’n slim besluit om een mediumtype als tv uit je mediamix te verbannen?
[Column] Wouter Bax: Angst en schaamte maken communicatie dom
04-04-2017 | 10:31:22
Je wilt niet weten hoeveel van onze collega’s in communicatie nachtmerries en een burn-out krijgen van dingen die de gewone sterveling niet eens merkt. Bijvoorbeeld als hun directeur in een interview afwijkt van de kernboodschap en iets persoonlijks vertelt
[Column] Maarten Ros: Het oranje drama
03-04-2017 | 11:13:51
Met de recente resultaten tegen Bulgarije en Italië en de belabberde speelwijze maakt ook het merk Oranje een gigantische duikvlucht en verliest het zijn aantrekkelijkheid voor supporters en sponsoren
[Commercial Review] Daan van Kuijeren: Centraal Beheer, ING, Nissan
03-04-2017 | 09:49:00
Onlangs lanceerde Centraal Beheer met veel bombarie een nieuwe themacampagne met bijhorende thematische TVC. Voor deze zoveelste (60e) commercial in de Even Apeldoorn bellen-serie werden wederom kosten nog moeite gespaard
[Column] Marianne van Soomeren: Wel willen innoveren, niet willen veranderen
27-03-2017 | 11:19:37
De digitale mediasector gedraagt zich als de traditionele sector, met onduidelijke geldstromen en verdienmodellen. Er zal ook niets veranderen zolang er geen goede, overkoepelende en onafhankelijke controle is
[Column] Roupert Muller: Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht
27-03-2017 | 10:39:47
Afgelopen week viel in communicatie- en medialand de negatieve publiciteit op rondom YouTube. Adverteerders waren op z’n zachts gezegd niet blij dat hun advertenties naast “hateful, offensive and derogatory content” werden getoond op YouTube. Inderdaad erg vervelend, maar niet echt iets wereldschokkends
[Column] Wilbert van der Heijden: Dáág, vak!
27-03-2017 | 10:05:00
Je herkent zeker mijn situatie. Je wordt pas voor een communicatieklus gevraagd als je opdrachtgever eerst zelf met zijn naïeve deskundigheid de boel al verprutst heeft. De amateur beseft niet dat communicatie alleen maar effectief is als de boodschap eerst vanuit perspectief met behulp van veel algemene kennis, research en vaardigheid is opgebouwd
[Column] Gerard Molenaar: Hoe word je als vakblad 100?
27-03-2017 | 09:13:00
De grafische branche voelde als geen ander de gevolgen van digitalisering. Oude grafische technieken werden in enkele jaren overbodig. Waar vroeger micromonteurs en macromonteurs films klaarmaakten om offsetplaten te belichten, staat nu een beeldscherm
[Column] Bob Goulooze: Lachende Leugens
20-03-2017 | 10:14:06
Mag je van een premier verwachten dat hij de meest elementaire werking van ons sociaal stelsel niet kent? Ik dacht het niet. Een stukje gemakkelijk te weerleggen verkiezingsretoriek; ik zag het geen Nederlandse journalist doen. Waarom letten die jongens en meisjes niet beter op?
[Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
20-03-2017 | 09:51:02
Marketeers en reclamemakers in Nederland hebben rokjesdag nodig. Om merken relevant te maken, om op in te haken en om met z’n allen mee bezig te zijn. Want rokjesdag kun je niet wegzappen of adblocken
[Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
20-03-2017 | 09:21:53
Elk hoekje in huis wordt in scene gezet, meestal met een voorafgaand gepland socialmediaverhaal in het achterhoofd. Je wilt immers elk mooi moment vastleggen, delen en als een verhaal aan elkaar rijgen
[Column] Tara Rikkers: Media-Trendpanel; gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017
19-03-2017 | 16:44:00
Het Media-Trendpanel heeft gesproken: gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017. Maar liefst 87 procent geeft aan dat deze trend belangrijk tot zeer belangrijk wordt dit jaar.
[Column] Sara Madou: Minder knallen, meer denken
16-03-2017 | 08:57:15
De zoveelste superheld, die in een kleurrijke outfit de wereld placht te redden. Een cast vol moeilijk kijkende types, die op preciés tweederde van het verhaal terechtkomen in een problematische situatie, die ze uiteraard net voor het einde weten op te lossen. De filmwereld heeft nogal eens te kampen met voorspelbaarheid
[Column] Arno Peperkoorn: Yvonne
14-03-2017 | 15:59:00
Als je iemand voorstelt aan mij als recruiter, waarom stel je hem dan voor als vluchteling? Daarmee doe je de beste man zijn carrière en skillset gewoon tekort. Daarmee duw je hem in een hokje waar hij niet hoort. Gelukkig was daar LinkedIn
[Column] Frank Waals: Turkse invloed
14-03-2017 | 12:37:00
Wilders gaf interviews aan het Jeugdjournaal voor kinderen (het daadwerkelijke Jeugdjournaal) en het Jeugdjournaal voor volwassenen (Goedemorgen Nederland van WNL)
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: CDA, Samsung, Skechers
09-03-2017 | 11:22:55
Ik val maar meteen met de deur in huis: deze commercial van het CDA is verschrikkelijk en meteen ook heel typerend voor de politiek in Nederland
[Column] Herman Spinhof: De bloedigste strijd in krantenland
08-03-2017 | 13:20:00
Mediastrategisch is John de Mol een brokkenpiloot. De mislukkingen zijn bekend: Sport 7, Veronica TV en Talpa TV. Op journalistieke belangstelling kun je hem niet betrappen. Alleen als het geld oplevert, beginnen zijn ogen te fonkelen
[Column] Didier Kick: Verkiezingen zonder pr in de media
07-03-2017 | 10:38:00
Geen debat op televisie, het niet uitnodigen van een politicus als radiogast en geen video bij een influencer op YouTube. Wel voorlichten op straat, partijprogramma’s doornemen, hier en daar een lezing bijwonen en met je rode potlood naar het stemhokje. Inderdaad, een onrealistische wereld
[Column] Brechtje de Leij: De toekomst van media in de wereld van smart homes, connected cars en smart cities
06-03-2017 | 11:40:35
Het Mobile World Congress dat vorige week met 130.000 bezoekers Barcelona overnam, is altijd een goede plek om te zien waar de mobiele innovatie heengaat. Grappig genoeg is daar weer een Nokia met Snake gelanceerd – dus ook mobiel is alweer zo oud dat er nostalgiemarketing op bedreven kan worden
[Column] Maarten Ros: Kunnen we praten?
01-03-2017 | 12:42:00
Joris Luyendijk stapt uit zijn bubbel waarin hij nóóit PVV- of SP-stemmers spreekt. Hij startte een uniek journalistiek project met als titel Kunnen we praten?, dat de stemmers aan het woord laat die hun vertrouwen in de politiek zijn verloren
[Column] Martin Leeflang: Fingerfood voor marketeers en de dopaminejagers van Netflix
01-03-2017 | 12:02:00
Door klachten van het Duitse volk werd Netflix gedwongen te stoppen met de Santa Clarita Diet-campagne. Ik vraag mij af of de Duitse Netflixmarketeers in polonaise de carnaval ingingen of dat het een tranendal van verbeten marketeers was. Tijd voor een analyse