Columns

[Commercial Review] Daan van Kuijeren: Apple, Philips
17-08-2017 | 12:19:00
Om het tij te keren, of in ieder geval de verkoopcijfers wat op te krikken, doet Apple iets dat ze al héél lang niet meer gedaan hebben; ze voeren een ouderwetse reclamecampagne
[Column] Michiel Veugelers: Fanbase in place
15-08-2017 | 12:38:00
Films maken en vermarkten kost heel veel geld. Zeker voor films die wereldwijd gedistribueerd worden. Er blijft altijd een risico dat zo’n dure film flopt. Denk aan de DC superheldenfilm Green Lantern met Ryan Reynolds (2011) die rond de 90 miljoen dollar verlies zou hebben geleden. Of de western The Lone Ranger (2013) met Johnny Depp; goed voor een min van 120 miljoen dollar
[Column] Frank Waals: Sociaal beleid
14-08-2017 | 10:52:28
Linda de Mol deed het met haar eigen LINDA TV, uitgever TMG met het videoplatform Telegraaf VNDG en binnenkort krijgen we er opnieuw een videodienst bij, op nog grotere schaal, genaamd Watch
[Column] Peter Wiegman: ANA-cadabra
10-08-2017 | 11:19:00
Eigenlijk hebben adverteerders geen idee meer hoe de praktijk van banners en buttons er heden ten dage uitziet. Een aantal grote adverteerders nam rigoureuze maatregelen en stopten (deels) met online display advertising
[Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie
09-08-2017 | 11:27:00
Veel mensen (in het vak) spraken de laatste tijd over de viral van Interpolis. Deze sloeg in mijn beleving de plank mis, vooral omdat ik de rol van en koppeling naar Interpolis erg dun vond. Los van het vermeende plagiaat en de makkelijke traan. Samsung heeft als leverancier van mobiele telefoons in mijn beleving een duidelijkere rol hierin
[Column] Roupert Muller: 6 seconds ads
08-08-2017 | 12:34:24
Onlangs kondigde Facebook aan dat zij samen met een aantal selecte adverteerders een nieuw format voor videoadvertenties willen ontwikkelen. De videoadvertenties kunnen vrij kort worden: het voornemen is advertenties van maximaal 6 seconden te tonen. Is dat echt de ideale lengte of is het een meesterzet van Facebook om nog meer advertentie-inkomsten binnen te harken?
[Column] Didier Kick: Procter & Gamble betaalt mee aan transfer Neymar
04-08-2017 | 12:10:58
Schrikbarend dat één van ‘s werelds grootste adverteerders haar budget voor digitaal adverteren gigantisch laat slinken. Is het dan over met digitaal adverteren of geeft Procter & Gamble hier een verkeerd signaal? Ik denk dat ze bij hebben moeten lappen aan de overstap van Neymar naar Paris Saint-Germain, omdat hij anders niet meer met Gilette zou scheren
[Column] Remco Klöters: Vloggers flagged
03-08-2017 | 14:37:00
We zien Enzo met zijn broer en vriendin in de supermarkt. Een pakje kaas komt in beeld en vervolgens een reep witte kokoschocola. “Mijn favoriet, zo ontzettend lekker!”. Ook een doos chocoladekoekjes wordt duidelijk getoond; Enzo kreeg deze altijd van zijn oma, zo vertelt hij ons. Zou het?
[Column] Sara Madou: Producenten versus regisseurs | Geld versus creativiteit
02-08-2017 | 12:31:27
Onlangs werden Phil Lord en Christopher Miller ontslagen. Het ontslag viel hen ten deel bij een film waar filmnerds in het algemeen, en Star Wars-fans in het bijzonder, al tijden naar uitkeken: de nog ongetitelde Han Solo prequel. De mannen werden ontslagen omdat hun visie op deze film niet overeenkwam met die van Lucasfilm-producent Kathleen Kennedy
[Column] Sietse Pots: Waarom Trump (nog) geen nieuwe communicatiedirecteur nodig heeft
01-08-2017 | 13:13:25
Trump omzeilt al tijden journalisten én zijn eigen woordvoerders met zijn tweets. Voor hem geen vergaderingen over de toonzetting en framing van diep doordachte statements, maar berichten van 140 tekens – recht uit het hart, vaak doorspekt met emotie en zonder ruis
[Column] Machiel Verkuyl: Even lekker disrupten
01-08-2017 | 12:01:00
Er zijn (veel) voorbeelden van disruptors die anderen de rekening presenteren van de ravage die zij soms achterlaten. Denk aan de broeiende haat tegenover rolkoffermensen door de opkomst van AirBnB in onze hoofdstad
[Column] In-Soo Radstake: Wie saneert de NPO?
27-07-2017 | 11:10:00
Eind 2016 lanceerde Forum voor Democratie (FvD) van Thierry Baudet een 10-puntenplan voor de sanering van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Bijna tegelijkertijd startten zij een petitie die sindsdien bijna 20.000 keer is ondertekend, waarvan zo’n 4000 keer recent
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volvo, Interpolis, Ford
26-07-2017 | 13:14:11
Deze keer drie campagnes die een aanspraak doen op emotie. Allereerst Volvo. De autofabrikant laat met de campagne zien wat de kracht is van het kiezen, bouwen en volhouden van een propositie. In een video van iets meer dan drie minuten laat het merk zien dat auto’s in ons leven vooral een ondergeschikte rol spelen
[Column] Julie van Mol: Geen verminking, maar geslaagde plastische chirurgie
26-07-2017 | 11:58:00
Ons telefoongesprek beschouwde ik als een pitch. Het was erop of eronder. Hem overtuigen, óf net als velen zonder netwerk in de professionele fictieschrijverij of zonder gevestigde naam lang leuren met een manuscript
[Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol
20-07-2017 | 13:42:00
De vraag dringt zich op: hoe leuk is een voetbalcompetitie als één club altijd het kampioenschap behaalt? Niet denk ik. Daarom zou mijn suggestie zijn: weg met John de Mol! Geef hem een oeuvreprijs, of noem de prijs de John de Mol Media Award
[Column] Marianne van Soomeren: Waar blijven de hits?!
19-07-2017 | 13:59:00
Nieuwe hits. Wie gaat ervoor zorgen? RTL met een show waarin Gordon met een onbekende man gaat trouwen? Ik denk het niet. Maar ik laat me graag verrassen
[Column] Deike Schulz: Back in life, back in (cyber)reality anno 1997
19-07-2017 | 13:29:00
In de televisiereportage Digitale Diva’s uit 1998 vertelt Yvonne dat Nara Zoyd ontstond door een deel van haarzelf te nemen en dat helemaal uit diepen en uit te vergroten. Dit met het effect dat zij op een gegeven moment niet meer wist wat schijn en wat werkelijkheid was
[Column] Michiel Veugelers: Strijden op awardshows
18-07-2017 | 11:49:10
De waarheid is dat bijna alle minderheden zwaar ondervertegenwoordigd zijn in films, in jury’s en op awardshows. Gays kunnen niet openlijk uit de kast komen omdat ze dan minder bankable zijn als romantic lead. Er kwam een golf van kritiek toen Idris Elba, een donkere acteur, werd getipt als de nieuwe James Bond
[Column] Rutger Mackenbach: Paniek in medialand
17-07-2017 | 11:30:00
Paniek in medialand: de kijkcijfers van tv in juni gaan hard onderuit! Deze daling is de grootste sinds tijden en ook de kijkcijfers van de Tour de France lopen hard terug. Wat een toestand. Als we iets verder kijken, dan is er een simpele verklaring
[Column] Erwin Fisser: De app is dood, leve de conversatie!
17-07-2017 | 10:13:00
Het voorspellen van de toekomst is alleen moeilijk als je voorspelt wat er wél gaat gebeuren. Want iedere voorspelling van ondergang komt uiteindelijk vanzelf uit, als je maar lang genoeg wacht. De televisie beleefde een historisch slechte maand las ik, maar YouTube en andere webvideokanalen zijn nog steeds verre van dood
[Column] Arno Peperkoorn: Wit
14-07-2017 | 09:56:00
Wanneer het begon? Ik weet niet precies op welke dag. Ik weet wel in welke periode. En hoe oud ik was. 16 jaar. Net geland op het prachtige Aruba.
[Column] Frank Waals: Wie vraagt, wordt overgeslagen
13-07-2017 | 12:26:00
Wanneer je regelmatig met de trein reist maar geen hoge kosten wilt maken, zou je natuurlijk de gok kunnen wagen om zwart te rijden en de, hopelijk, geringe keren dat je een boete op je dak krijgt voor lief kunnen nemen. Je reist, met een beetje geluk, dan per saldo goedkoper. Ook nieuwsorganisaties hebben er een handje van die tactiek te gebruiken om te besparen op productiekosten, waarbij het dan met name gaat om onrechtmatig gebruik van foto’s en videobeelden.
[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt
13-07-2017 | 12:05:00
We vinden het tegenwoordig helemaal normaal, maar het concept van geluk als levensrecht is vrij recent. Vóór de 18e eeuw was de wereld een pijnlijke plaats en leven een kwestie van uithoudingsvermogen.
[Column] Herman Spinhof: Niet goedwies
13-07-2017 | 11:10:00
Het is een beproefd concept: niet altijd controleerbare feiten als waarheden verpakken in een betoog of frame en feiten die daar niet in passen achterwege laten
[Column] Marvin Jacobs: De zeven beste podcasts van dit moment
11-07-2017 | 06:51:00
2017 gaat de geschiedenis in als hét jaar waarin podcasting definitief een plek verovert in het medialandschap – althans, in het Engelstalige deel daarvan. Nog nooit verschenen er zo veel kwalitatief hoogwaardige series in zo’n korte tijd
[Commercial Review] Daan van Kuijeren: NPO, KIA, KLM
10-07-2017 | 13:09:00
NPO bewijst: klein budget stimuleert creativiteit, Kia schiet net naast met ode aan het vrouwenvoetbal en de Care Tag commercial van KLM is bij voorbaat al prijswinnend
[Column] Martin Leeflang: Onze collectieve verslaving aan meningen
07-07-2017 | 14:48:00
Wat vind je van mijn nieuwe schoenen? Heb ik in deze broek een dik achterwerk? Mensen zijn ontzettend afhankelijk van de mening van anderen
[Column] Didier Kick: Waarom je dingen moet liken die je niet leuk vindt
06-07-2017 | 13:58:00
Facebook, iedereen is er in meer of mindere mate mee bezig, zeker als je in de media- of marketingwereld werkt. Maar wat krijg je te zien? Dat bepaal je zelf, door te volgen, ontvolgen, liken, delen of te reageren
[Column] Maarten Ros: Recordboete voor Google is een lachertje
06-07-2017 | 10:26:00
De Google die in 2010 deze regels aan zijn laars lapte is in de zeven jaar die inmiddels alweer achter ons liggen, alleen maar groter gegroeid en is niet van plan zich door deze boete te laten tegenhouden. Sterker nog, het gaat zo goed dat men zich kan veroorloven te stoppen met het veel bekritiseerde dataminen van persoonlijke Gmailberichten om er advertenties bij te serveren
[Column] Sara Madou: Ryan Gosling verklaard
06-07-2017 | 09:18:00
Als je echt goed wil lachen, zo’n gniffel die je kaakspieren danig uitdaagt, moet je op Google afbeeldingen eens zoeken op "Ryan Gosling Mickey Mouse Club". Die babyface: Macauley Culkin anno 1990 is er niks bij. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen: ook in de huidige versie van de extreem populaire acteur is het me niet helemaal duidelijk waarom 95 procent van de vrouwelijke mensheid plat voor hem zou gaan
[Column] Wilbert van der Heijden: Blijmakende chaos, daar word je toch vrolijk van?
05-07-2017 | 10:23:00
Ik besloot de lang uitgestelde stap van tekst naar beeld te maken, toen ik tijdens de Nacht van de Vluchteling een meisje heel soepel met een handheldcamera zag filmen. Zo cool! Ze klemde gewoon haar mobieltje in de houder en ze filmde zonder schokken op hoog documentaireniveau. Dus dat wilde ik ook. Ik had via LinkedIn al een internetles gevolgd over filmen met je IPhone, dus ik was er helemaal klaar voor! Eindelijk zou ik mijn volgende carrièrestap maken. Weg met de geschreven column, beeld moest het worden!
[Column] In-Soo Radstake: Diversiteit in de Nederlandse film en tv sector: Change the system!
04-07-2017 | 01:11:00
Ongeveer anderhalf jaar geleden werd de Werkgroep Diversiteit opgericht; dat op verzoek van het Nederlands Filmfonds vanuit de sector moe(s)t kijken naar de stand van zaken ten aanzien van diversiteit in de Nederlandse film- en televisiesector
[Column] Roupert Muller: Doorvragen
29-06-2017 | 09:06:52
Tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton
[Column] Frank Waals: Wij van de media hebben spijt
26-06-2017 | 10:11:00
De media zijn weer in de media, je leest het overal. Mensen klagen over de hitte op Twitter, de ergernis over de indeling van de Facebook-feed laait weer op, LinkedIn zou te vaak als persoonlijke reclamezuil worden gebruikt
[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals
22-06-2017 | 14:52:26
Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent