Columns

[Column] Marianne van Soomeren: Wel willen innoveren, niet willen veranderen
27-03-2017 | 11:19:37
De digitale mediasector gedraagt zich als de traditionele sector, met onduidelijke geldstromen en verdienmodellen. Er zal ook niets veranderen zolang er geen goede, overkoepelende en onafhankelijke controle is
[Column] Roupert Muller: Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht
27-03-2017 | 10:39:47
Afgelopen week viel in communicatie- en medialand de negatieve publiciteit op rondom YouTube. Adverteerders waren op z’n zachts gezegd niet blij dat hun advertenties naast “hateful, offensive and derogatory content” werden getoond op YouTube. Inderdaad erg vervelend, maar niet echt iets wereldschokkends
[Column] Wilbert van der Heijden: Dáág, vak!
27-03-2017 | 10:05:00
Je herkent zeker mijn situatie. Je wordt pas voor een communicatieklus gevraagd als je opdrachtgever eerst zelf met zijn naïeve deskundigheid de boel al verprutst heeft. De amateur beseft niet dat communicatie alleen maar effectief is als de boodschap eerst vanuit perspectief met behulp van veel algemene kennis, research en vaardigheid is opgebouwd
[Column] Gerard Molenaar: Hoe word je als vakblad 100?
27-03-2017 | 09:13:00
De grafische branche voelde als geen ander de gevolgen van digitalisering. Oude grafische technieken werden in enkele jaren overbodig. Waar vroeger micromonteurs en macromonteurs films klaarmaakten om offsetplaten te belichten, staat nu een beeldscherm
[Column] Bob Goulooze: Lachende Leugens
20-03-2017 | 10:14:06
Mag je van een premier verwachten dat hij de meest elementaire werking van ons sociaal stelsel niet kent? Ik dacht het niet. Een stukje gemakkelijk te weerleggen verkiezingsretoriek; ik zag het geen Nederlandse journalist doen. Waarom letten die jongens en meisjes niet beter op?
[Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
20-03-2017 | 09:51:02
Marketeers en reclamemakers in Nederland hebben rokjesdag nodig. Om merken relevant te maken, om op in te haken en om met z’n allen mee bezig te zijn. Want rokjesdag kun je niet wegzappen of adblocken
[Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
20-03-2017 | 09:21:53
Elk hoekje in huis wordt in scene gezet, meestal met een voorafgaand gepland socialmediaverhaal in het achterhoofd. Je wilt immers elk mooi moment vastleggen, delen en als een verhaal aan elkaar rijgen
[Column] Tara Rikkers: Media-Trendpanel; gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017
19-03-2017 | 16:44:00
Het Media-Trendpanel heeft gesproken: gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017. Maar liefst 87 procent geeft aan dat deze trend belangrijk tot zeer belangrijk wordt dit jaar.
[Column] Sara Madou: Minder knallen, meer denken
16-03-2017 | 08:57:15
De zoveelste superheld, die in een kleurrijke outfit de wereld placht te redden. Een cast vol moeilijk kijkende types, die op preciés tweederde van het verhaal terechtkomen in een problematische situatie, die ze uiteraard net voor het einde weten op te lossen. De filmwereld heeft nogal eens te kampen met voorspelbaarheid
[Column] Arno Peperkoorn: Yvonne
14-03-2017 | 15:59:00
Als je iemand voorstelt aan mij als recruiter, waarom stel je hem dan voor als vluchteling? Daarmee doe je de beste man zijn carrière en skillset gewoon tekort. Daarmee duw je hem in een hokje waar hij niet hoort. Gelukkig was daar LinkedIn
[Column] Frank Waals: Turkse invloed
14-03-2017 | 12:37:00
Wilders gaf interviews aan het Jeugdjournaal voor kinderen (het daadwerkelijke Jeugdjournaal) en het Jeugdjournaal voor volwassenen (Goedemorgen Nederland van WNL)
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: CDA, Samsung, Skechers
09-03-2017 | 11:22:55
Ik val maar meteen met de deur in huis: deze commercial van het CDA is verschrikkelijk en meteen ook heel typerend voor de politiek in Nederland
[Column] Herman Spinhof: De bloedigste strijd in krantenland
08-03-2017 | 13:20:00
Mediastrategisch is John de Mol een brokkenpiloot. De mislukkingen zijn bekend: Sport 7, Veronica TV en Talpa TV. Op journalistieke belangstelling kun je hem niet betrappen. Alleen als het geld oplevert, beginnen zijn ogen te fonkelen
[Column] Didier Kick: Verkiezingen zonder pr in de media
07-03-2017 | 10:38:00
Geen debat op televisie, het niet uitnodigen van een politicus als radiogast en geen video bij een influencer op YouTube. Wel voorlichten op straat, partijprogramma’s doornemen, hier en daar een lezing bijwonen en met je rode potlood naar het stemhokje. Inderdaad, een onrealistische wereld
[Column] Brechtje de Leij: De toekomst van media in de wereld van smart homes, connected cars en smart cities
06-03-2017 | 11:40:35
Het Mobile World Congress dat vorige week met 130.000 bezoekers Barcelona overnam, is altijd een goede plek om te zien waar de mobiele innovatie heengaat. Grappig genoeg is daar weer een Nokia met Snake gelanceerd – dus ook mobiel is alweer zo oud dat er nostalgiemarketing op bedreven kan worden
[Column] Maarten Ros: Kunnen we praten?
01-03-2017 | 12:42:00
Joris Luyendijk stapt uit zijn bubbel waarin hij nóóit PVV- of SP-stemmers spreekt. Hij startte een uniek journalistiek project met als titel Kunnen we praten?, dat de stemmers aan het woord laat die hun vertrouwen in de politiek zijn verloren
[Column] Martin Leeflang: Fingerfood voor marketeers en de dopaminejagers van Netflix
01-03-2017 | 12:02:00
Door klachten van het Duitse volk werd Netflix gedwongen te stoppen met de Santa Clarita Diet-campagne. Ik vraag mij af of de Duitse Netflixmarketeers in polonaise de carnaval ingingen of dat het een tranendal van verbeten marketeers was. Tijd voor een analyse
[Column] Wouter Bax: Mooi weer spelen is dodelijk
28-02-2017 | 17:42:00
Voor de balorige werknemer die het topmanagement eens goed op de kast wil krijgen, is er een recept met gegarandeerd resultaat: surf naar Intranet, maak een screenshot van een willekeurig bericht en gooi dat nieuws op straat
[Column] Rogier van Kralingen en Matthijs Pontier: The Media are Rigged
28-02-2017 | 12:55:00
Voor iedereen die nu zijn vrienden aan het verliezen is door politieke discussies hebben we een hart onder de riem: blame the media. En nee, niet zoals het Witte Huis doet natuurlijk. Maar veel dichter bij huis. Jouw eigen social media is rigged.
[Column] Roupert Muller: Bye bye LinkedIn?
28-02-2017 | 12:50:00
Ik zei gekscherend: “Over 10 jaar bestaat LinkedIn waarschijnlijk niet meer.” Waarop hij reageerde: “Misschien al over 5 jaar niet.” Een paar weken later zou blijken dat er wellicht een kern van waarheid in onze opmerkingen schuilt
[Column] Paola Cassone: Debunking the millennials myth
27-02-2017 | 10:20:52
De millennial is de meest onderzochte generatie aller tijden. Ze waren nog niet uit de luiers of de eerste marketinggoeroes schreven al dat ze anders waren dan alle andere generaties
[Column] Jeroen Verkroost: Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!
26-02-2017 | 13:52:00
Als IAB directeur spreek ik regelmatig consumenten die niet blij zijn met de manier waarop er met ze omgegaan wordt op het internet.
[Column] Marc Teuwsen: Filmjunkies als laaghangend fruit
23-02-2017 | 09:15:00
Waar zijn de socialmediamanagers? De influencermarketingspecialisten? Waar is die revolte op functie- en personeelsgebied? Ik zie het nog niet
[Commercial Review] Maurice van Susante: Heineken, Peugeot, Barbie
22-02-2017 | 10:23:00
Het absolute pareltje op videogebied van de afgelopen periode is de laatste commercial van Heineken. Storytelling, detail, humor en een Nederlandse signatuur spatten ervanaf
[Column] Bob Goulooze: De brief van de premier
21-02-2017 | 10:16:00
Mark publiceerde laatst een open brief aan alle Nederlanders. Ik heb hem gelezen. Mijn leerlingen ook. Ik vroeg hen - in het kader van zelf nadenken - zijn open brief langs de zaken, die ook Mark als docent behandelt, te leggen. Het oordeel van een 5 VWO-klas vat ik het netst samen onder de noemer verkiezingsquatsch
[Column] Frank Waals: Breken met wetten
20-02-2017 | 10:13:10
De maanden januari en februari van dit jaar staan in het teken van het definitief breken met ongeschreven regels en wetten. Premier Mark Rutte deed het bijvoorbeeld door voor het eerst in bijna zes jaar tijd weer te Twitteren via zijn persoonlijke account
[Column] Erwin Fisser: Op weg naar een inlogloze wereld
20-02-2017 | 09:42:00
Een paar maanden geleden liep ik in de VS in een Microsoft-brandstore langs een scherm waarop mij werd gevraagd even stil te staan en dan zou het scherm mij vertellen hoe oud ik ben. Wetende hoe moeilijk dat is, vond ik dit wel een intrigerende oproep
[Column] Sara Madou: Kleur kiezen in verkiezingstijd
20-02-2017 | 09:17:13
Wat je vanuit de (socialmedia)kanalen van je bedrijf of organisatie naar buiten brengt, kun je het beste beperkt houden als er geen coherente politieke groep aan je klanten/kopers/leden te hangen is
[Column] Ruud Verheijen: Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer
19-02-2017 | 23:36:00
Toegegeven. Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik de presentatie van Dick van der Lecq zag op het MWG Congres. En al even hilarisch was de reactie van Diederik Breijer. De vorm is leuk. Maar de inhoud is natuurlijk verschrikkelijk.
[Column] San Fu Maltha: Berlijn
16-02-2017 | 23:42:00
Het was koud deze keer in Berlijn. Rond het Sony Center in het voormalige Oost-Berlijn vond de 67ste editie van de Berlinale plaats. Voor mij zelf was het de 25ste keer dat ik rondliep op deze combinatie van festival en markt.
[Column] Yanniek Hendriks: 5 tips voor krachtige interne communicatie
14-02-2017 | 23:18:00
Veel organisaties steken zowel tijd, geld als energie in professionele personeelsuitgaven, zowel online als in print. Dit betekent nog niet dat de interne communicatie ook effectief is.
[Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
14-02-2017 | 11:14:50
Onbegrijpelijk vind ik de keuze van Vrij Nederland om met een grote vaste redactie het onzekere avontuur van een maandblad in combinatie met een digitaal platform aan te gaan
[Column] Roland van Kralingen: Waarom (veel) CEO’s bang zijn voor merken
13-02-2017 | 09:35:00
Als je CEO’s vraag hoe belangrijk merken zijn dan is het antwoord steevast ‘zeer belangrijk’.
[Column] Job Franken: Kap Nou Es Met Jokken Man!
11-02-2017 | 09:31:00
De geblondeerde fascistoïde narcist photoshopt Pechtold in een Jihad-achtige demonstratie, de mensen van DENK gebruiken trollen om hun tegenstanders onder druk te zetten en iedereen maakt zich druk om nepnieuws.
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: McDonald's, Hornbach, Nierstichting
09-02-2017 | 09:20:43
Het eerste spotje is in ieder geval grappig, prachtig uitgevoerd en positief. En perfect belicht. Dus gescript. Prima reclame, dat geeft de burger moed