[Column] Arno Peperkoorn: Wit
14-07-2017 09:56:00 | Hits: 6136 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Wanneer het begon?
Ik weet niet precies op welke dag.
Ik weet wel in welke periode.
En hoe oud ik was.
16 jaar.
Net geland op het prachtige Aruba. Een voormalige kolonie.
Een paar weken wennen in een veel te mooi hotel. Op kosten van de Staat der Nederlanden.
En toen naar school.
Toen wist ik het.

Ik ben een witte man.

Sindsdien zie ik de wereld anders. En ben ik gaan lezen, praten en schrijven.
De wereld klopt namelijk niet helemaal.
In deze column ga ik het niet over de wereld hebben.
Wel over onze wereld.
De reclame en media en marketing wereld.
Een wereld vol creativiteit, gave mensen, mooie bedrijven en ideeën.

Ook die wereld klopt niet helemaal.

Deze wereld staat aan de voorkant als het gaat om zichtbaarheid en uitstraling naar de mens. Deze wereld draagt een verantwoordelijkheid met zich mee.
Merken, programma's en de makers hebben invloed.
En zou dan ook een spiegel moeten zijn van de echte wereld. Iedereen zou zich moeten kunnen herkennen in wat merken, programma's, kranten etc etc te vertellen hebben. En dat is niet zo.
Redacties, leiders, directeuren, eindverantwoordelijken, presentatoren, acteurs, actrices. Het is echt veel meer wit dan niet. Het is veel meer man dan vrouw.

Er zijn echt uitzonderingen  en natuurlijk er is inmiddels een andere dimensie, het internet, waar mensen elkaar vinden en iedereen een maker kan zijn. Deze wereld reflecteert veel meer de realiteit. En dat is mooi. Maar de invloed,de macht, de makers, de droomwereld voor velen. Die klopt niet. En die wereld is dan ook niet toegankelijk voor nieuw talent, nieuwe omzet stromen worden niet aangeboord en we slaan de plank vaak mis.

Er is een gebrek aan diversiteit. Er is een pyramide. Bovenaan staat de witte man. Daaronder de witte vrouw. De zwarte man. De zwarte vrouw. De Aziatische man. De Aziatische vrouw De Noord Afrikaanse man. De Noord Afrikaanse vrouw. En onderaan. De Moslim. Dit verzin ik niet. Ik ben geen Egyptische Don Quijchot.

Nu goed opletten. Dit is namelijk een feit. En ik snap dat nu heel veel mensen afhaken. En hardop zeggen. Fuck you Arno, ik ben niet zo  en ik ben geen racist en al helemaal geen seksist..  

Ik hoor je. En ik zeg ook helemaal niet dat je dat bent. En het is toch ook waanzinnig dat je dat allemaal niet bent dus waarom zo boos? Het gaat niet om jou als individu. Het gaat mij om een diep geworteld maatschappelijk fenomeen, institutioneel racisme en seksisme. 

Ik zeg jullie wel dat als we als vakgebied niet durven gaan toegegeven dat dit fenomeen bestaat. Dat we dan niet kunnen groeien. Niet beter gaan worden. Geen mooier werk gaan maken maken en we minder geld gaan verdienen dan we kunnen.

En dat, als jou bedrijf niet open staat het hier over te hebben , je als bedrijf ook geen ander en nieuw talent gaat aantrekken. En in een krappe arbeidsmarkt is dat echt een probleem.

Diversiteit en open staan voor discussies hierover en het willen luisteren en durven zoeken naar oplossingen gaat uw bedrijf heel veel brengen.

Gisteren appte een vriendin mij. „Zeg Arno, mag ik jou een brutale vraag stellen? Jij hebt het vaak over diversiteit en dat het anders moet he, maar als ik naar jou bedrijf kijk heb je je shit ook nog niet helemaal op orde”.

Ze heeft gelijk.
Daar ben ik mij zeer bewust van.
Ook wij moeten beter.
In beleid en actie.

Daarom hoop ik ook u zo vlak voor de vakantie uit te dagen.
Durf open en eerlijk te kijken naar je organisatie. Lees ervaringen en stukken over dit onderwerp. Er is echt heel veel literatuur.
Land met mij op Aruba en wees bewust dan heb je stap 1 gezet.

Mooie zomer allemaal.

---

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment

www.resultrecruitment.nl
@Arnopeperkoorn

 

Lees ook:

11-05-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Geen stijl
14-03-2017 | [Column] Arno Peperkoorn: Yvonne
02-11-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Lieve Marianne

26-07-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: De Zlatan's in media en reclame

18-05-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Hlep ik word een zeikerd!
10-03-2016 | [Column] Arno Peperkoorn: Marketing ingewikkeld?
22-12-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Mensenhandel
04-11-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Uit de kast
30-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Adblockers, Instagram Advertising en ander prachtig nieuws
19-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent. Of liever het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie