[Column] Erwin Fisser: De app is dood, leve de conversatie!
17-07-2017 10:13:00 | Hits: 3723 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Ik hou je via je webcam in de gaten... Steek je hand omhoog als je vroeger tijdens geschiedenisles is geleerd dat je om de toekomst te kunnen voorspellen, je je verleden moet kennen? Prachtige zin, net als: de geschiedenis herhaalt zich, maar steeds anders. Dat maakt het nou juist zo lastig om de toekomst te voorspellen. Want welke onderdelen uit het verleden herhalen zich nou juist wel, en welke niet?

Mark zal er niet van wakker liggen

Nou is het voorspellen van de toekomst alleen moeilijk als je voorspelt wat er wél gaat gebeuren. Want iedere voorspelling van ondergang komt uiteindelijk vanzelf uit, als je maar lang genoeg wacht. De televisie beleefde een historisch slechte maand las ik, maar YouTube en andere webvideokanalen zijn nog steeds verre van dood. Het einde van de krant wordt ook al zo’n twintig jaar voorspeld, maar er zijn nog steeds naar weinig blogs die zich met hun invloed kunnen meten. Zelfs het einde van Facebook wordt al een paar jaar voorspeld. Maar zolang niemand boven de twintig Snapchat boeiend vindt, zal Mark er niet erg van wakker liggen.

There’s an app for that

Ik voorspel dat we de app eerder mogen begraven dan Facebook, en dan waarschijnlijk juist niet de Facebookapp. Ik bedoel het idee van de app. Ook wel: de app die een einde zou maken aan het wereldwijde web, omdat we alles in-app zouden gaan doen. Die enorme stroom aan miniprogrammaatjes die je moet downloaden om lokaal nieuws te krijgen, of huizenkoopinformatie, of op welke temperatuur je een overhemd moet strijken... De app die een oplossing vormde voor zo ongeveer ieder probleem denkbaar. Wasmachine nodig? Kat kwijt? Depressief? “There’s an app for that.”

Praten met apparaten

Het is onzin om de app te betitelen als een hype, maar de app-honger is wel gestild. De strijd is gestreden, we hebben de apps die we nodig hebben en slechts sporadisch zal er nog eentje de weg naar onze smartphone real estate vinden. De nieuwe golf van innovatie in media en communicatie staat al op ons te wachten. De chatbot, al dan niet in combinatie met kunstmatige intelligentie, en tekst-to-speech. Een ontwikkeling die zich in Van Kooten en De Bie-taal laat vangen  met "praten met apparaten". Voor contentaanbieders betekent dit dat zij zich bezig moeten houden met een niet visuele manier van interactie (GUI), maar met conversational design. Ervoor zorgen dat gebruikers op een prettige manier met je kunnen praten.

Laat het niet over aan Google

De techniek is inmiddels ver genoeg om een prima natuurlijke conversatie met een digitale assistent van Amazon, Google of Apple mogelijk te maken. Waar het nu nog vaak op misloopt, is de content. Je kunt lullen wat je wil tegen Cortana of Siri, als er aan de andere kant geen bruikbare data te vinden is die zich laat vertalen in een juist en coherent antwoord, dan wordt het nog steeds een teleurstellende ervaring. Mensen zoeken al steeds minder op steekwoorden omdat ze er aan wennen dat zoeken op een natuurlijke vraag meestal betere resultaten oplevert. Vervolgens moet je het natuurlijk niet aan Google overlaten om jouw content te vertalen in een begrijpelijk en prettig antwoord. Of nog erger, je moet er ook voor zorgen dat Google dat antwoord niet bij een ander gaat halen, omdat die content beter scoort als conversatie.

Een gigantische herwaardering voor tekst dus. En een aanstaande triomf van toegankelijke (spreek)taal over complexe mooischrijverij. De app is dood, leve de conversatie.

---

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland.

@fisserman

 

Lees ook:

14-06-2017 | [Column] Erwin Fisser: Het kind van de duivel
16-05-2017 | [Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

20-04-2017 | [Column] Erwin Fisser: Maar wat als ik nou onverstandig wil leven?

20-02-2017 | [Column] Erwin Fisser: Op weg naar een inlogloze wereld

19-12-2016 | [Column] Erwin Fisser: Menzis belooft de Efteling, de wereld krijgt Trump

22-11-2016 | [Column] Erwin Fisser: Klaar met de waarheid
24-10-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat zijn vloggers nou eigenlijk?

26-09-2016 | [Column] Erwin Fisser: Rijk worden zonder te investeren in LEGO Star Wars

23-08-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat Ehealth-appbouwers kunnen leren van Moxie Marlinspike

20-07-2016 | [Column] Erwin Fisser: Facebook is dood. Niet.

15-06-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wetenschap en communicatie - Bessensap
23-05-2016 | [Column] Erwin Fisser: Hoe voorkom je dat Siri en Cortana je site kapot gaan maken?
25-04-2016 | [Column] Erwin Fisser: Souf
22-03-2016 | [Column] Erwin Fisser: De winnaars van de SAN Accent 2015
52-02-2016 | [Column] Erwin Fisser: Ga eens fiets met je omdenken
25-01-2016 | [Column] Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie