[Column] Erwin Fisser: Het kind van de duivel
14-06-2017 11:09:18 | Hits: 3755 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Bijna niet te missen: rapper Jebroer rapt de tekst “Ik ben een kind van de duivel” en dominees schrikken ervan. Zij vinden het een slechte zaak als jonge kinderen dit soort teksten meezingen. Meestal zonder te beseffen wat de woorden betekenen. Jebroer snapt dat best, maar vindt het zijn zaak niet. Hij is misschien wel een influencer, maar zeker geen opvoeder. Daar valt wat voor te zeggen, al blijft het natuurlijk ook echt een stomme tekst. Niet vanwege de religieuze lading, maar wel omdat het lijkt alsof het eigenlijk best tof is als je je een kind van de duivel voelt. Meneer Jebroer moet geen liedjes maken, die moet hulp zoeken. Zo’n zelfbeeld is niet gezond. Hij wekt alleen niet de indruk in interviews dat hij gemotiveerd is om aan zichzelf te werken, dus we laten het verder maar even voor wat het is.

Suïcide als fast moving consumer good

Iets langer geleden was de Netflixserie 13 reasons why in het nieuws. De stichting 113 Zelfmoorpreventie, die anoniem hulp biedt aan mensen met suïcidale gedachten - maar wél een Google- en Facebookcookie plaatst als je hun site bezoekt - maakte zich zorgen. De serie brengt nogal expliciet in beeld waarom en hoe een pubermeisje zichzelf om het leven brengt.
Dat was dus niet omdat ze een kind van de duivel was, maar vanwege een hele hoop kleine dingen.  Wanneer je suïcide in beeld brengt, vind er vaker suïcide plaats. Dit blijkt uit onderzoek, aldus 113 Zelfmoordpreventie. Dit bracht bij mij onwillekeurig de herinnering terug aan de Unox rookworstreclames. Er werd daarin altijd duidelijk in beeld een dampende rookworst aangesneden. Want wanneer je een dampende rookworst in beeld brengt, worden er meer dampende rookworsten verkocht. Suïcide als fast moving consumer good. Netflix heeft besloten een waarschuwing voor de afleveringen te plaatsen.

PewDiePie

Ergens tussen deze twee nieuwsberichten in, las ik een artikel in Vrij Nederland. Een soort verslag van een gesprek tussen de schrijfster en haar neefje. Aanleiding was ’s werelds grootste YouTuber, PewDiePie. Deze had zijn nogal lucratieve contract met Disney verloren omdat hij er nazistische sympathieën op na zou houden. Gevalletje beeldvorming en  fake news volgens het neefje. Typisch oude media. Vooral de Wall Street Journal had er een handje van om de online jongerencultuur volkomen verkeerd te begrijpen. Een artikel in die krant over PewDiePie was de directe aanleiding voor het beëindigen van het contract. Die zogenaamde neonazistische grapjes, dat was helemaal niet beledigend, dat was gewoon trollen. Jongeren snappen dat, de traditionele media niet. De aanname van het neefje leek erop dat als er geen ideologie achter verwerpelijke uitspraken zit, dat het dan oké is.

Overigens had het neefje het gewraakte artikel in de Wall Street Journal niet gelezen. Zijn informatie was afkomstig van blogs die over dat artikel geschreven werden.

Jongeren zijn hetzelfde gebleven

Vroeger werd je ook wel eens depressief van songteksten. In mijn herinnering waren die teksten toch een stuk poëtischer en kwamen voort uit een wens tot verbetering, niet uit lucratieve narigheid. Suïcidaal stemmende programma’s had je ook, maar die kon je niet altijd on demand in je kwetsbare eentje kijken. “Heeft u na deze uitzending behoefte om iemand te praten? Bel dan Korrelatie” (nu ook via Whatsapp, modern!). Toen wij jongeren waren, werden wij ook verkeerd begrepen door de oudere generatie, maar dat kwam omdat onze wereld mooier ging worden dan die van onze ouders. Geen wereld vol trollen. Niet harder, nihilistischer en slechter geïnformeerd. Dat ligt niet aan de jongeren, de jongeren zijn hetzelfde gebleven. De wereld waarin jongeren opgroeien is veranderd.

Zorgen we wel goed genoeg voor ze? Ach, misschien word ik wel oud.

---

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland.

@fisserman

 

Lees ook:

16-05-2017 | [Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid
20-04-2017 | [Column] Erwin Fisser: Maar wat als ik nou onverstandig wil leven?

20-02-2017 | [Column] Erwin Fisser: Op weg naar een inlogloze wereld

19-12-2016 | [Column] Erwin Fisser: Menzis belooft de Efteling, de wereld krijgt Trump

22-11-2016 | [Column] Erwin Fisser: Klaar met de waarheid
24-10-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat zijn vloggers nou eigenlijk?

26-09-2016 | [Column] Erwin Fisser: Rijk worden zonder te investeren in LEGO Star Wars

23-08-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat Ehealth-appbouwers kunnen leren van Moxie Marlinspike

20-07-2016 | [Column] Erwin Fisser: Facebook is dood. Niet.

15-06-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wetenschap en communicatie - Bessensap
23-05-2016 | [Column] Erwin Fisser: Hoe voorkom je dat Siri en Cortana je site kapot gaan maken?
25-04-2016 | [Column] Erwin Fisser: Souf
22-03-2016 | [Column] Erwin Fisser: De winnaars van de SAN Accent 2015
52-02-2016 | [Column] Erwin Fisser: Ga eens fiets met je omdenken
25-01-2016 | [Column] Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie