[Column] Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data
25-01-2016 13:26:00 | Hits: 8178 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

In de wereld van de gezondheid zijn twee van de belangrijkste buzzwords 'eHealth' en 'Big Data'. Met name als het gaat over Bíg Data citeer ik graag mijn collega Koenraad: "Data zonder context bieden geen informatie." Dat mag op zich geen unieke gedachte zijn, het is wel enorm efficiënt verwoord. De grootste uitdaging van Big Data zit hem niet in het (gerichter) binnenhalen van nog meer data, maar in het interpreteren van data. Wat betekenen al deze gegevensWant data en statistiek mogen dan objectief zijn, de valkuil is de interpretatie. In de woorden van Benjamin Disraeli: "There are three kinds of lies. Lies, damned lies and statistcs." 

Gezondheid versus margarine 

Big Data wordt nu al op grote schaal toegepast, maar voornamelijk op het meest banale niveau; het verkopen van spulletjes. Enerzijds door met zoveel mogelijk informatie een zo gedetailleerd mogelijk profiel op te stellen waarmee we zo gericht mogelijk banners kunnen laten zien. En anderzijds door zo veel mogelijk informatie over verkoopprocessen te verzamelen en deze vervolgens te optimaliseren. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit werk niet uitdagend of ingewikkeld kan zijn. 

Hèt product van de toekomst gaat zijn: gezondheid. Want nu we ons in toenemende mate allemaal net zoveel entertainment, jurken en margarine kunnen veroorloven als we maar aankunnen, is het nu zaak om zo lang en zo gezond mogelijk van dat alles te genieten. Tech-multinationals als IBM en Philips kiezen niet voor niets steeds meer voor een steeds scherpere focus op gezondheid. In de wereld van gezond worden en gezond blijven is op termijn meer geld te verdienen dan de pharma-reuzen van deze wereld aan kunnen. 

Data zonder context 

Niet-marketeers zullen Big Data voornamelijk kennen via de onthullingen van 
Edward Snowden; overheidsdiensten zoals de Amerikaanse NSA halen gigantische hoeveelheden privé-data binnen van iedereen. Dat zou de veiligheid moeten bevorderen is het idee. Want als je alle internetverkeer bewaart, heb je in theorie ook beschikking over alle internetverkeer waarin boeven stoute dingen voorbereiden. Maar de uitdaging is dus niet de Big Data, maar de Big Context. Niet iedereen die een e-mail stuurt met woord 'bom' erin en online een zak kunstmest bestelt is een potentiële bedreiging. Maar wanneer je ongericht data binnentrekt, vormt deze persoon wel mede een grote menigte waarin iemand die wel met gevaarlijke dingen bezig is, op kan gaan. Het argument 'als je niets te verbergen hebt, vind je het niet erg als de overheid alles van je weet' is eigenlijk precies het tegenovergestelde van de waarheid. Als je niet in de gaten gehouden wilt worden, moet je er voor zorgen dat iedereen in de gaten wordt gehouden. 

Leugens en grote leugens 

Een bekend voorbeeld van hoe Big Data kan helpen bij het bevorderen van gezondheid is de 
Flu Detector van de universiteit van Bristol. Op basis van Tweets (klagen mensen over een snotneus en dergelijke) van mensen van wie de locatie bekend is, voorspellen ze of er een griepepidemie aankomt, en hoe deze zich ontwikkelt. Nuttige informatie voor volksgezondheid, maar nauwelijks voor je persoonlijke gezondheid.  En bepaald niet de heilige graal van de gezondheidsindustrie. Want hoe zit het met al die aandoeningen en leefstijlen waar mensen niet over twitteren, maar waar wel allerlei hints over te vinden zijn in andere persoonlijke data? Het beruchte voorbeeld van winkelketen Target dat wist dat een tienermeisje zwanger was voordat haar ouders dit wisten, maar dan voor bijvoorbeeld suikerziekte, Parkinson of kanker? En aangezien voorkomen is beter dan genezen, dus waar kun je heen met al je Fitbit en andere actvitity tracker data? Kan je huisarts je beter gezond maken en houden als je grote pakken met data op haar/zijn bureau smijt die je wellicht dagelijks verzameld? Welnee. De grootste winst zit niet in Big Data, maar in Big Context. 

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

 

Lees van Erwin ook:

21-12-2015 | Erwin Fisser: Minder Marokkanen en Jedi Youstoub
24-11-2015 | Erwin Fisser: Verdienen aan YouTubers, vijf plus één tips
28-10-2015 | Erwin Fisser: Mag ik even meekijken in uw slaapkamer?
24-08-2015 | Erwin Fisser: Vlogger David

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie