[Column] Erwin Fisser: Wetenschap en communicatie - Bessensap
15-06-2016 09:35:00 | Hits: 5932 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Je hebt wetenschap over communicatie en communicatie over wetenschap. En dus wetenschappelijke communicators naast communicerende wetenschappers. Met name die laatste club die heeft het nogal eens moeilijk in de media. Goede wetenschap bedrijven is al aan weinigen gegeven, maar als er dan ook nog eens verwacht wordt dat jij je hele verhaal kwijt kunt in 8 minuten bij De Wereld Draait Door...  

Lastig disussiëren 

Tijdens 
het Bessensap evenement van de NWO, dat vorige week werd georganiseerd in De Rode Hoed, voegde een wetenschapster fijntjes toe dat van die acht minuten bij DWDD de presentator er vervolgens ook nog eens zes-en-een-half zelf aan het woord is. Wat blijft er dan nog over van de nuance van je verhaal? Want wetenschap is nu eenmaal vrijwel altijd genuanceerd. Wetenschappers zijn doorgaans niet zo van stellige antwoorden. Dat maakt het lastig discussiëren in een wereld waarin vele grote monden zonder ironie durven te verkondigen dat wetenschap 'ook maar een mening' is.  

Live getweette seksuele voorlichting 

Bessensap had een uitstekende en relevante keynote spreekster uitgenodigd: 
Alice DregerDreger werd min of meer per ongeluk activiste voor de seksuele gelijkheidsstrijd. Ze werd beroemd (of berucht) toen ze zichzelf in 2015 uitnodigde bij de les seksuele voorlichting op de school van haar kind en deze vervolgens live tweetteHet voornaamste punt uit haar keynote was dat wanneer het inkomstenmodel voor journalisten wegvalt, dit ten koste gaat van de zorgvuldigheid en neutraliteit van de journalistiek. Vervolgens ontwikkelen mensen meningen op basis van posts waarin een mening wordt gegeven over blogs waarin iemand een mening geeft over een wetenschappelijk artikel dat verkeerd is begrepen. Dreger gaf meerdere voorbeelden van wetenschappers wiens reputatie, carrière en zelfs veiligheid ernstig in gevaar zijn gebracht doordat mensen hun werk verkeerd begrepen. En door activisten die hun werk niet eens hadden gelezen.  

Je imago is je beste amigo 

De kwaliteit en betekenis van je werk worden zo ondergeschikt aan je vermogen deze lekker en kort over te kunnen brengen. De kwaliteit die bepaalt of je media-aandacht gaat krijgen, is niet of je kundig bent, maar of je goed bent in 'media-aandacht hebben'. Daarom zie je overal steeds dezelfde mensen als zelfbenoemde deskundigen optreden. "Ik weet niet waar ik het over heb, maar doe wel overtuigd alsof." Kijk-, bezoek- en oplagecijfers zijn de maatstaf waaraan goede journalistiek wordt gemeten. 
Snelle soundbites en klinkende resultaten moeten we hebben. Artikelen waar niet spontaan op wordt geklikt, leveren geen geld op en worden dus niet meer geplaatst. En in plaats van zich hiertegen te verzetten, doen universiteiten liever mee. Geen steun aan deugdelijke journalistiek, maar moeilijk onderzoek verpakken in makkelijke, korte persberichten. DWDD en Blendle lijken misschien de redders van de vrije pers en wetenschap voor het volk, maar misschien zijn ze als middel wel erger dan de kwaal.

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

 

Lees van Erwin ook:

23-05-2016 | Erwin Fisser: Hoe voorkom je dat Siri en Cortana je site kapot gaan maken?
25-04-2016 | Erwin Fisser: Souf
22-03-2016 | Erwin Fisser: De winnaars van de SAN Accent 2015
52-02-2016 | Erwin Fisser: Ga eens fiets met je omdenken
25-01-2016 | Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data
21-12-2015 | Erwin Fisser: Minder Marokkanen en Jedi Youstoub
24-11-2015 | Erwin Fisser: Verdienen aan YouTubers, vijf plus één tips
28-10-2015 | Erwin Fisser: Mag ik even meekijken in uw slaapkamer?
24-08-2015 | Erwin Fisser: Vlogger David

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie