[Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
14-02-2017 11:14:50 | Hits: 1339 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Overhead lijkt wel het nieuwe buzz-woord in de magazinebranche. Lees hier maar: New Skool Media is - onder andere - succesvol omdat ze niet de molensteen van te hoge overhead om hun nek hebben hangen. Dat is mooi natuurlijk, ik leer mijn studenten ook dat een gezonde, winstgevende onderneming niet alleen focust op meer omzet, maar vooral ook de kosten in de gaten houdt.

In lijn met deze stelling, is de klacht van een bevriende hoofdredacteur met wie ik onlangs een broodje at, dat haar behoorlijk succesvolle titel zucht onder het juk van de bedrijfsoverhead omdat zustertitels het op dit moment helaas even wat minder doen in de markt. En íemand moet nu eenmaal de huur betalen. Toen de hoofdredacteur in kwestie aan de bel trok over de alsmaar stijgende lastendruk op de begroting van het zorgvuldig gekoesterde merk, was het droeve resultaat dat er uiteindelijk nog een ton bij kwam.

Ik ben al jaren voorstander van het streven naar een lage overhead (doe ik thuis ook door wanneer mogelijk mijn hypotheek tussentijds af te lossen) en ondanks alle weerstand vanuit de branche, ben ik een warm voorstander van rompredacties en andere flexibele samenwerkingen, waarbij ik wel meteen wil aantekenen dat ik óók vind dat freelancers fatsoenlijk betaald en behandeld dienen te worden. Onbegrijpelijk vind ik bijvoorbeeld de keuze van Vrij Nederland om met een grote vaste redactie het onzekere avontuur van een maandblad in combinatie met een digitaal platform aan te gaan. Zo blijft de overhead hoog en loop je bovendien het risico dat je de redactionele onderwerpen bij de kennis van de redactie gaat uitzoeken en niet bij de behoefte van de lezer.

Toch heeft de focus op overhead ook iets treurigs, want het geeft aan dat het elders (omzet!) ploeteren blijft. Ik gun NSM hun succes, want ik vind het een sympathieke club en heb respect voor de eigenaren die hun nek uitsteken waar veel anderen afhaken, maar ik blijf het een wankel evenwicht vinden: print blijft in hun verdienmodel het belangrijkst en hoe je het ook wendt of keert, die markt kalft af en dat is niet te keren.

De tering naar de nering zetten, klinkt als onsympathieke, Hollandse zuinigheid, maar is een broodnodig overlevingsmechanisme in elke dalende markt. Het is alleen wel een eindige strategie, die in een aantal gevallen waarschijnlijk toch zal uitdraaien op de definitieve, ultieme bezuiniging: het licht uitdoen.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten
27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst

24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel

29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?

03-05-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing
30-11-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Mediamerken verwateren door Blendle
27-05-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Haat en nijd in de uitgeefbranche
10-04-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
27-02-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | [Column] Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | [Column] Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | [Column] Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie