[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
22-06-2017 10:49:00 | Hits: 4373 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Wie zou de naam &C hebben bedacht voor het "360°-mediamerk van Chantal Janzen met een maandelijks magazine, website, app, online shop, eigen tv-programma’s en live events", zoals op de website andc.tv te lezen staat?

Die moet van mij even op het strafbankje.

Want: hoe spreek je die naam uit? Ensee? Andsie? Andsee? Ensie? En wat is dat dan? O ja, Chantal.

Inkoppertje, zal je zeggen, maar ik vind het knap ingewikkeld allemaal. Ik ben namelijk van de school: maak het niet ingewikkelder dan nodig is. Toen mijn man en ik – best lang geleden alweer – namen voor onze kinderen bedachten, hadden we een paar criteria:

  1. De naam moest bestand zijn tegen de tijd.
  2. De naam moest voor iedereen duidelijk zijn.
  3. De naam moest lekker bekken.

Drie criteria die volgens mij best oké zijn om ook op (consumenten-)merken toe te passen.

Over criterium 1 kan ik nog geen oordeel vellen waar het &C betreft, maar tegen 2 en 3 wordt behoorlijk gezondigd. &C roept immers niet meteen de associatie met Chantal Janzen op, hoe wereldberoemd ze in Nederland ook is. Ik denk dat je consumenten sneller kwijtraakt als ze op voorhand al veel moeite moeten doen om een merk te doorgronden. Er mist een haakje waarmee je het merk in je geheugen kunt verankeren. Kortom, geen duidelijkheid.

Je zegt heel gemakkelijk: "dat las ik in de Linda." Maar als je dat naar &C vertaalt? "Dat stond in de Ensee/Andsie/Andsee/Ensie." Hmm. Klinkt vaag. En het roept, althans niet bij mij, niet meteen de juiste associatie op. Het roept eigenlijk helemaal niets op, misschien is dat wel het probleem.

Ander puntje van aandacht: de url. Andc.tv. Met letters dus en niet met de &. En geen .nl, die is al bezet, heel jammer natuurlijk. Maar het is een mooi binnenrijm, zal je zeggen. Klopt, als je het op zijn Engels uitspreekt tenminste. Maar ook hier geldt weer: je moet er te veel moeite voor doen. Afhaakrisico: te hoog.

Even terug naar de collegezaal, lesje marketingcommunicatie. Met dank aan het wereldwijde web, heb ik nog even een paar aandachtspunten bij elkaar gesprokkeld die van belang zijn bij het bedenken van een goede merknaam. Dit vond ik een mooi rijtje:

  1. Het merk heeft een bepaalde betekenis.
  2. Het merk dekt de lading van je concept.
  3. Het merk is aantrekkelijk.
  4. Het merk blijft in het geheugen hangen.
  5. Het merk spreek je makkelijk uit.
  6. Het merk is simpel en duidelijk.
  7. Het merk is geschikt voor uitbreiding.
  8. Het merk roept emotie op.

In mijn ogen is in elk geval aan 1, 2, 4, 5, 6 en 8 niet voldaan, waardoor het volgens mij lastig wordt voor 3 en 7.

Dus wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?

13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten

27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst

24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel

29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?

03-05-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing
30-11-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Mediamerken verwateren door Blendle
27-05-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Haat en nijd in de uitgeefbranche
10-04-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
27-02-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | [Column] Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | [Column] Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | [Column] Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie