[Column] Jeroen Verkroost: Drie types sprekers en hoe ze te vermijden
28-09-2016 12:25:00 | Hits: 7372 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Op marketingcongressen zie ik vaak sprekers die grofweg in drie categorieën zijn te verdelen: de visionairs, de verkopers en de vertegenwoordigers van de multinationals.

De visionairs

In hoog tempo slingeren de visionairs haarscherpe voorspellingen de zaal in over de toekomst van online/digital/data marketing. “Bent u nog bezig met virtual reality? Is alweer helemaal uit! Alles wordt augmented reality!” De zaal knikt instemmend, mobieltjes worden getrokken en groot geprojecteerde, catchy oneliners vullen de Twittertimeline. Aan het eind gaat de show in de hoogste versnelling, slides flitsen voorbij. Maar als het stof is opgetrokken, rest het publiek niet veel meer dan het gevoel hopeloos achter te lopen, zonder te weten hoe er ooit weer aangehaakt kan worden bij die flashy toekomst.

De verkopers

Iedereen kent het gevoel. Oh jee, dit wordt weer een productdemonstratie... De productverkopers presenteren het liefst product features en USP’s uit de eigen bedrijfsbrochure. Het doel is voor de bevlogen verkoper om zijn of haar 100 procent authentieke passie voor het product op het publiek over te brengen, maar eigenlijk is het optreden pas geslaagd als er interessante leads uit volgen. Met enig geluk zit er nog een aardige case bij en zijn er wat cijfers en resultaten, maar te vaak zijn deze situaties zo specifiek dat er voor andere bedrijven weinig te leren valt.

De multinationals

De global leaders van de succesvolle internationale merken zijn de publiekstrekkers die congressen soms in één klap doen uitverkopen. Toehoorders voelen zich vereerd dat ze 40 minuten lang dezelfde moleculen mogen inademen als de Grote Naam op het podium. Extatisch wordt het samenzijn gedeeld met de achterban via social media. De event-organisatie telt tevreden de hashtags, maar zelden gaan toehoorders met echt iets bruikbaars naar huis. Want reken maar dat de presentatie van deze business celebrity dankzij oneindige pr-checks volledig is afgevlakt en dichtgetimmerd. Het risico dat je in deze setting iets nieuws hoort is volledig afwezig. Een echt vernieuwende aankondiging deelt een multinationale reus natuurlijk niet op zijn flitsbezoek aan Nederland.

Dat kan anders

Negen van de tien sprekers die ik de laatste tijd gezien heb, vallen in één van deze drie categorieën. Te vaak verlaat ik een marketingcongres met het gevoel dat het aardig was - de verhalen soms zelfs indrukwekkend -, maar dat ik tegelijkertijd te weinig meeneem wat echt toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Je komt tenslotte naar een congres om te leren. Dat moet dus anders en daarrom organiseert IAB Nederland het congres How to make it work.

Om de eerder vermelde valkuilen te vermijden hebben we in de line-up géén betalende sprekers en geen usual suspects opgenomen. Wel hebben we de sprekers een duidelijke opdracht gegeven: zorg dat de bezoeker uit elke sessie iets waardevols mee naar huis neemt. Dus toon een mechanisme, toon iets dat werkt, repliceerbaar en toepasbaar is. Kortom: how to make it work.

Natuurlijk mogen onze sprekers voorspellingen doen, praktijkcases laten zien of een baanbrekende nieuwe filosofie verkondigen, maar de essentie is dat het principe erachter óók uitgelegd wordt, dat we het ook praktisch maken. Het betekent dat we zo een hele dag samen kunnen leren en nadenken over de ontwikkeling van digitale marketing in Nederland. Over hoe we het vak naar een hoger niveau tillen. Want succes komt voort uit de optelsom van visie en executie. 

Voor leden van het IAB zijn er gratis kaarten en er zijn nog een aantal early bird-tickets voor 158 euro (voor een hele dag, inclusief lunch en borrel).

www.howtomakeitwork.nl

 

Jeroen Verkroost is interim directeur van het IAB, de branchevereniging voor interactieve marketing, en zelfstandig adviseur bij Verkroost.com.  

 

 

Lees ook:

09-05-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Uitgevers praten met en luisteren naar de consument: Adblock-gebruik neemt af!
11-01-2016 | [Column] Jeroen Verkroost: Hoe uw dak geld waard wordt in 2017

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie