[Column] Jeroen Verkroost: Hoe uw dak geld waard wordt in 2017
12-01-2016 00:35:00 | Hits: 7943 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Het mooie van media en technologie is dat ze steeds meer met elkaar verbonden raken. Als creatieve nerd vind ik dat fantastisch.

Waarom? Technologie speelt een steeds grotere een rol in het leven van de gewone consument, verandert zijn gedrag, en daarmee het mediagebruik.

En dat gaat snel – het is nog altijd maar 9 jaar gelden dat de eerste iPhone uitkwam. Nog zonder app store zelfs. Vandaag is de smartphone het primaire media apparaat voor elke Nederlandse consument.  Om de toekomst van media te zien moet je dus naar de toekomst van technologie kijken. En met de smartphone en de tablet zijn we er nog lang niet…

Op ’s werelds grootste technologiebeurs in Amerika toonde een Chinees bedrijf deze éénpersoons Drone waarmee u eind 2016 vanuit uw achtertuin kunt opstijgen voor een comfortabel vluchtje naar het werk. Bediening gaat door op een scherm met Google maps aan te geven waar u naartoe wilt en op het knopje “opstijgen” te drukken. De rest gaat vanzelf. Eenmaal aangekomen kunnen de armpjes inklappen, waardoor hij gewoon op een normale parkeerplaats past. Voor een tonnetje of drie bent u eigenaar eind dit jaar. En de jaren daarna worden ze alleen maar goedkoper. Linksom of rechtsom, dit gaat er komen.

Hierdoor zal de inrichting van de openbare ruimte veranderen, en dus nieuwe kansen voor media en communicatie. Overal verschijnen oppervlakten van 7x5 meter waarvandaan opgestegen en geland kan worden. Out of Home partijen mogen nu alvast wakker worden. Of er 4g dekking is op vlieghoogte is maar de vraag, maar het in-flight scherm biedt kansen voor relevante, creatieve communicatie. Als uw huis of bedrijfspand op een drukke vliegroute ligt kunt u straks uw eigen dak uitbaten als exploitant. En de drone kan met LED schermen uitgerust worden aan de buitenkant. Wie weet komt zelfs de toekomstvisie van Blade Runner in de komende 10 jaar uit boven onze hoofden…

Kijkend naar het gedrag van mensen lopen we overigens ook het risico dat we met éénpersoons Drones weer in oude valkuilen gaan trappen. Privé eigendom van technologie en gebruik ervan als statussymbool. Na het horloge, de auto en de smartphone kan de Drone het volgende ding worden waarmee we aan de buurman en de collega’s laten zien hoe rijk en succesvol we zijn. Of juist hoe non-conformistisch en intellectueel we zijn. Auto’s kosten enorm veel energie en grondstoffen om te maken en staan gemiddeld drieëntwintig uur per dag stil. Dat is zonde.

Om de wereld een beetje beter te maken zou het mooi zijn als we dat met Drones anders gaan doen. Nu ze nog zo duur zijn hebben we namelijk de kans om de hele fase van privé bezit over te slaan. Eén of meerdere (media) merken zouden in dit gat kunnen stappen door aan consumenten een soort Über netwerk van Drone transport aan te bieden. Waarom zou een consument nog een Drone aanschaffen als die overal na één appje uit de lucht zou kunnen komen vallen? Klik aan waar je bent en waar je naartoe wilt, stap in en bekijk de video van de sponsor op het scherm tijdens de vlucht. Dient het bedrijfsleven en bespaart energie en grondstoffen.

OK, misschien denkt u dat ik een beetje doordraaf. Ja, om de toekomst van communicatie en media te zien moet je naar de toekomst van technologie kijken. Maar inderdaad, waarschijnlijk ziet het zwerk niet zwart van de drones eind 2016. Dit was dan ook slechts één van de duizenden aangekondigde innovaties van 2016. En met élke technologische verandering die breed omarmd wordt komt verandering van consumentengedrag. Ik kijk ook in 2016 graag samen met jullie naar de strategische kansen die innovaties bieden. Om bedrijven te helpen hun doelstelling te halen en de samenleving een beetje mooier te maken.

Jeroen Verkroost is ex Chief Digital Officer bij De Persgroep.
@jer00n

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie