[Column] Julie van Mol: Hallo netwerk!
02-10-2017 11:22:00 | Hits: 6481 | columnist: Julie van Mol | Tags:

In behoorlijk wat hoofden leeft de droom om een boek te schrijven. Er zijn er die dat louter roepen en nog geen letter hebben geschreven. En er zijn er die dat doen, tot de laatste punt in hun manuscript is vastgenageld. 0,125 tot 0,25 procent van hen slaagt erin een uitgeverij te vinden die het publiceert. Uit mijn vorige column kon je die magere kans afleiden. In die twee daarvoor stond hoe Uitgeverij Palmslag míj vond, en welke bekende columnist en non-fictie schrijver het voor elkaar kreeg om mij, na ruim acht jaar schrijven, binnen vier weken mijn script te laten voltooien.

Wereld veroveren

Toen de cover van mijn roman klaar was vormde mijn gezicht zich telkens tot een glimlach als ik hem zag. Separaat in pdf, op de website en in de catalogus van Palmslag met een begeleidende tekst over de inhoud. Maar mijn maag trok dan ook samen. De gedachte dat Palmslag en ik niet tot de literaire incrowd behoorden initieerde dat. Mijn debuutroman Sterker door strijd en ik als nieuwbakken schrijfster moesten een wereld veroveren. Die van lezers, dacht ik – naïef achteraf. De boekhandel had ik op dat moment nog niet ingecalculeerd. Mijn vak, freelancer (online) marketing en communicatie, beschouwde ik als munitie. Dus op Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn maakte ik gebruik van storytelling. Van die veelvuldig gebezigde term moet jij vast net als ik een beetje spugen, maar je begrijpt wel wat ik bedoel en hoe het werkt.

Anderen brengen je verder

Op de werkvloer zijn samenwerkingen vanzelfsprekend om een lancering succesvol te maken. Daarbuiten, zonder (opgelegde) belangen en zonder hoge budgetten, is het nog maar de vraag of het lukt om die aan te gaan. Ik mocht mezelf gelukkig prijzen – want eerder in het proces waren er 21 proeflezers die met mij dit avontuur wilden aangaan. Mijn netwerk bleek me verschillende keren vooruit te willen helpen. Zo maakte mijn overbuurman Okkie Vijfvinkel, grafisch vormgever en een man met naam in de Rotterdamse muziekscene, een flyer waarmee ik bekendheid en voorverkoop realiseerde, en het beeld voor mijn boekpresentatie. Via Twitter kende ik Petra Blankwaard van Indigo Webstudio, zij ontwikkelde het framework voor julievanmol.nl, en Eelco Romeijn. Hij creëerde een knaller van een boektrailer. 21 seconden rechtenvrije en flitsende beelden van mijn coverfotograaf Peter Lodder, gepaard met opzwepende muziek van Boris Ross. De boektrailer vloog over social media. Opgedreven door Eelco, Peter, ontelbaarveel social friends, en de advertentie op de net gelanceerde Facebook-pagina van Sterker door strijd. Resultaat: 50.000 views.

Moeizame voorverkoop

Over de online zichtbaarheid van mijn roman was ik tevreden, maar de voorverkoop verliep minder hard dan gedacht. Reserveringen druppelden binnen via de site van Palmslag, via een gepersonaliseerde mailing die ik losliet op LinkedIn-contacten, en via een actie met Het Rotterdams Warenhuis – ‘Reserveer nu tot 31 maart 2017 en betaal geen bezorgkosten’ – waaraan een online interview in Gers! Magazine was gekoppeld. Vóór mijn boekpresentatie in boekhandel Donner – 15 april 2017 – stond de teller op 131.

Een van de meest bekende Rotterdammers als publiekstrekker

Gelukkig klopte mijn inschatting dat ik van mijn presentatie een happening moest maken. Alleen redde ik dat niet, een feestje voor alleen dierbaren en bekenden wilde ik niet. Op Martin van Waardenberg, die ik aansprak tijdens een benefietavond voor de zieke eigenaar van de garage uit de film De Marathon, vertrouwde ik. Geliefd bij mij en velen, bedeeld met een vlijmscherpe tong en gelaatsuitdrukkingen die ook zonder spraak doen schateren. Ik stelde me voor en vertelde over mijn roman. ‘Je mag me fileren,’ flapte ik er daarna uit. Daar had hij trek in, maar dan wilde hij wel de definitieve drukproef lezen. Ik danste van binnen, voor even. Want er was een acute klomp in mijn maag. Die bestond uit: Wat als hij er geen fluit aan vindt? Hoe zak ik dan tijdens de boekpresentatie niet meermaals door mijn benen, met m’n ‘Je mag me fileren’. Hoe die dag en de aanloop daarnaar verliep, dat lees je in mijn volgende column.

---

Julie van Mol is freelancer in (online) marketing en communicatie.

www.julievanmol.nl
@julievanmol

 

Lees ook:

28-08-2017 | [Column] Julie van Mol: Beelden om zelf in te kleuren
26-07-2017 | [Column] Julie van Mol: Geen verminking, maar geslaagde plastische chirurgie 
22-06-2017 | [Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?
06-06-2017 | Binnen vier weken tweede druk debuutroman Julie van Mol

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie