[Column] Marc Teuwsen: Film of popcorn?
26-04-2017 11:10:01 | Hits: 5348 | columnist: Marc Teuwsen | Tags:

Mijn vorige column sloot ik af met de belofte dat ik de volgende keer in zou gaan op de kansen die er liggen voor de film- en bioscoopbranche op het gebied van het gebruik van data.

Nu ik als recruiter voor de entertainmentmarkt werk, zie ik als geen ander de verschillen tussen de onderdelen binnen de entertainmentbranche, terwijl die in basis toch erg op elkaar zouden moeten lijken. Toch zijn de verschillen enorm als het gaat om klantcontact /customer-identification en personalization en het gebruik van data. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen de bioscoopbranche aan de ene kant en dancewereld aan de andere kant. Daar waar Sensation of Tomorrowland de relatie en engagement met haar bezoekers tot in de finesses beheersen, lijkt het soms alsof bioscopen nog in de eighties aan het werk zijn en alleen weten hoeveel kaartjes ze op een avond hebben verkocht.

Hoe komt zoiets nou? Wellicht is het historisch bepaald: de filmdistributeur zorgde voor de marketing van een film en het contact met de consument. De bioscoop aan de andere kant was een grote black-box waar de deuren opengingen en mensen binnenkwamen, popcorn kochten, een film keken en weer naar huis gingen.

In de jaren waarin ik zelf werkte in de bioscoopwereld, sprak ik erg veel met bioscoopexploitanten (of uitbaters zoals de Belgen dat zo mooi kunnen zeggen). De filmwereld houdt wel van een feestje: première hier, filmbeurs daar; altijd wel een reden om onder het genot van een drankje over de business te praten,

Ik zag daar twee soorten mensen. Twee types.

Allereerst had je de cinefielen. De filmfans, soms zelfs filmfreaks. In elk geval mensen die de film centraal stellen. Vaak was de filmliefde in hun jeugd zo overheersend, dan men besloot bij een filmhuis of bioscoop te gaan werken. Of er zelfs eentje over te nemen. Passie voor film en programmatie staat hier centraal. Deze exploitanten lopen alle filmbeurzen (Cannes, Berlijn, CineExpo) af om het nieuwe aanbod van films als eerste te zien. En erover mee te praten met de journalisten en publicisten.

Aan de andere kant zag ik de echte horecamensen. De gastheren. Vaak daarvoor eigenaar van een restaurant of kroeg, waarna er soms een bioscoopzaal bij kwam. Of men nam een bioscoop over, maar stond het liefste achter de bar. Ik heb er prachtige discussies mee gevoerd, over verschillende soorten snoep en popcorn, over wel of geen pauze in de film om de F&B-omzet te stimuleren.

Film of popcorn? Daar draait het nog steeds allemaal om. Een simplificatie, maar toch, er zit veel waarheid in. Terwijl het toch zou moeten gaan om de bezoeker en die is allang niet meer anoniem; de bioscoop is tenslotte allang geen black box meer. Anno 2017 zou je alles van je klanten/bezoekers kunnen weten om met hen de dialoog aan te gaan. En toch laat men deze kans liggen.

Zelfs minder geavanceerde marketingbedrijven, zoals lokale restaurants, kroegen of hotels, maken tegenwoordig gebruik van diensten zoals SoWiFi. In ruil voor een Facebookinlog, krijgt de bezoeker van de venue toegang tot gratis WiFi. Ondertussen kan de lokale ondernemer geweldige acties loslaten op al die gegevens. Een bedankmailtje, korting of een gratis 2e maaltijd bij een herhaalbezoek, verjaardagsacties, speciale aanbiedingen of vouchers; interactie die jaren geleden onmogelijk was. Nu zorgt men zo voor optimalisatie van bezetting, yield management van je zaalcapaciteit, zoals theaters en airlines dit ook doen.

Of nog simpeler: ik heb als consument al tientallen keren online mijn bioscoopkaartjes gekocht. Mijn lokale cinema kent mijn mailadres, filmvoorkeuren, bezoekfrequentie, locatie, etcetera Nog nooit heb ik een gepersonaliseerde aanbieding gehad, 2e kaartje halve prijs, voucher, “you may also like” of iets dergelijks. Men lijkt er simpelweg niet mee bezig. Big data, data-science, het lijkt allemaal ver weg. Het is nog steeds Film of Popcorn.

---

Marc Teuwsen werkte zeven jaar in het bioscoopvak en is nu headhunter en Senior Consultant bij 227 Media Executive Search.

www.227media.nl
@MarcWMT

 

Lees ook:

23-02-2017 | [Column] Marc Teuwsen: Filmjunkies als laaghangend fruit

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie