[Column] Marc Teuwsen: Filmjunkies als laaghangend fruit
23-02-2017 09:15:00 | Hits: 6650 | columnist: Marc Teuwsen | Tags:

Sinds een jaar of vier ben ik werkzaam als consultant bij 227 Media Executive Search. In die hoedanigheid kom ik bij zo ongeveer alle media- en entertainmentbedrijven over de vloer die mensen zoeken.  Uitgevers, broadcasters (radio, tv, online), producenten, distributeurs, mediabureaus, mobile bedrijven.

Dagelijks voer ik er onder andere gesprekken over de verregaande effecten van digitalisering op de businessmodellen. Die zijn disruptief, overal.

In print staan oplages nog steeds (blijvend) onder druk, uitgevers en krantenbedrijven zoeken hun heil in online video. Binnen tv zien de grote broadcasters hun lineaire kijkcijfers onder druk staan en de jeugd massaal switchen naar YouTube-, Instagram- en Snapchatcontent. Om hierop mee te liften kopen ze MCN’s op of steken geld in eigen platformen. On demand/short video explodeert.  

Binnen film verdwijnt de home-entertainmentmarkt (DVD) langzaam ten faveure van de TVOD en met name SVOD-aanbieders. Ook binnen de muziek staat de functie van de distributeur onder druk; artiesten bereiken publiek direct en het belang van live optredens groeit nog steeds.

Alleen de bioscoopbranche lijkt als één van enigen relatief ongevoelig voor dit alles. Al verandert de markt qua spelers (exploitanten) en al staat het aandeel van de Nederlandse film onder druk, in 2016 steeg het bioscoopbezoek met bijna 4 procent. De populariteit van een avondje uit blijkt niet erg te lijden onder digitale trends.

Is dit dan een reden om gerust en ontspannen achterover te gaan zitten? Zo lijkt het soms wel. Als ik de ontwikkelingen binnen alle bedrijven naast elkaar zet, zie ik binnen de bioscoopbranche (zowel aan de zijde van distributeurs als aan de zijde van exploitant) beduidend minder vernieuwingsdrang dan bij vele andere bedrijven. Terwijl er zo veel te winnen is.

Enkele observaties:

Deze week liep ik rond bij een grote krantenuitgever. Natuurlijk worden daar ook nog kranten gemaakt en advertenties verkocht, maar achter de schermen zijn daar inmiddels grote data-labs opgetuigd en gaan de gesprekken er vooral over brandedvideoformats en nieuwe OTT-kanalen. Zelfs retailer Albert Heijn begint met een eigen videokanaal en als bureau krijgen wij de vraag naar brandedcontentspecialisten en digital video creatives nog maar nauwelijks ingevuld.  Zeer begrijpelijk. In de jaarlijkse Media & Entertainment Outlook is te lezen dat de advertentiemarkt rond online en short video de komende jaren groeit met bijna 25 procent voor met name de mobiele markt. In 2020 gaat het hier over meer dan 200 miljoen euro.

Wat wil ik hiermee zeggen? De vernieuwing binnen veel van deze bedrijven is veel aanweziger dan vaak gedacht of van de buitenkant zichtbaar. Dat zie ik binnen de bioscoopbranche niet. In elk geval veel te weinig. Terwijl de met name de voor de bioscoopbranche zo belangrijke doelgroep 16-24 nauwelijks meer op de traditionele manier is te bereiken.

Ik zie het aan mijn eigen kinderen (3 tieners). Alles gaat via word of mouth, via Snapchat, Youtube of Instagram.  Een muzieknummer is niet populair omdat het in de top-40 (push) staat. “Wat is dat, top-40?” Ze kennen het omdat het gedeeld is via een Spotify playlist en daarna via Shazam (tegenwoordig geïntegreerd in Snapchat) gemarkeerd en opgeslagen.

Zo gaat dat ook met film. “Met mijn bestie naar deze vette film” op Snapchat heeft 100 keer meer impact dan die dure tv-campagne. Voor zover die laatste deze doelgroep überhaupt nog bereikt.

Als ik kijk naar de vacatures bij de filmdistributeurs zie ik nog steeds de traditionele publicist die de junkets en persvoorstellingen begeleidt en de productmanager die tv-campagnes inkoopt en in het beste geval de Facebookpagina bijhoudt. Waar zijn de socialmediamanagers? De influencermarketingspecialisten? Waar is die revolte op functie- en personeelsgebied? Ik zie het nog niet.

Kijk dan eens naar NYX, het succesvolle cosmetica bedrijf dat 0,0 euro aan paid advertising uitgeeft en via een uitgekiende influencermarketingstrategie  (social/vloggers/bloggers) een ware fanbase heeft opgebouwd heeft. Daardoor groeit het jaarlijks tientallen procenten. Make-upjunkies noemen ze hun fans. Juist bij een fan-based product als film liggen hier zulke mooie en nog steeds ongebruikte kansen! Als je nou lucifers zou moeten verkopen, begrijp ik dat het lastig is om een fanbase op te bouwen, maar come on: als er 1 product fan-based is, is het film. Filmjunkies zijn je klanten. Laaghangend fruit!

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gemiste kansen door het niet gebruikmaken van data. Want ook daar is zoveel te leren van andere bedrijven en zo makkelijk winst te halen!

---

Marc Teuwsen werkte zeven jaar in het bioscoopvak en is nu headhunter en Senior Consultant bij 227 Media Executive Search.

www.227media.nl
@MarcWMT

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie