[Column] Marianne van Soomeren: Dansen in de regen
24-10-2016 09:26:48 | Hits: 8214 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Je moet leren dansen in de regen. Die mooie uitspraak deed cabaretier Jochem Myjer in het tv-programma Collegetour. Hij riep de kijker hiermee op om er in moeilijke tijden het beste uit te halen. Er iets vrolijks van te maken.

En moeilijke tijden zijn het voor adverteerders. Het bereik van lineaire televisie holt achteruit, adblockers zijn bezig aan een stevige opmars, in het Verenigd Koninkrijk wordt nog maar 1 procent van de online videoreclame echt gezien (en waarom zou het in Nederland anders zijn). Na het bericht dat Whatsapp advertenties gaat plaatsen, verschijnen er massaal tips om deze berichtenservice te ontkoppelen van moederbedrijf Facebook. En NPO lanceert volgend jaar Uitzending Gestart. Een reclamevrij platform waar programma’s tegen betaling terug- en vooruit gekeken kunnen worden. Het is een greep uit de berichten van de laatste tijd. Reclamebereik krijgt het moeilijk.

De hamvraag is hoe we op termijn nog steeds de consument kunnen bereiken met onze boodschappen. Het zelf gaan produceren en publiceren van content lijkt hiervoor een oplossing. In principe een prachtig vehikel, uitgevonden en verbeterd door Red Bull. En ook bij Ziggo timmeren we hiermee aan de weg. En publiceren we content over sport, entertainment maar ook voor de zakelijke markt.

Maar ja, doe je dit niet vooral voor je eigen fans en klanten die toch al in jou geïnteresseerd zijn? Zij zijn immers het meest geneigd om zich in jouw verhaal te verdiepen. Wat doe je als je een meer commerciële boodschap over wilt brengen die ook voor niet-klanten bestemd is.

In dat kader vallen mij Ahold Delhaize, Red Bull en ook Marriott Hotels in positieve zin op. Zij stellen hun platforms open voor derden. Branchevreemde adverteerders dus. Banken, verzekeraars, energiemaatschappijen, ze zijn van harte welkom bij Ahold. Red Bull werkt samen met DHL, Adidas en Microsoft.  Marriott verkoopt zijn M Live-content aan Hulu en Netflix. Kortom, merken worden media houses. Ik denk dat zij voorlopers zijn. Ik zie een toekomst waarbij adverteerders hun data en content gebroederlijk verhandelen, zolang het de eigen business maar niet bijt en waarbij respect voor de consument natuurlijk hoog in het vaandel staat.

Ontstaan er zo conglomeraten van grote en kleine adverteerders die op grote schaal structureel samenwerken en echte partnerships aangaan? Ik denk dat er grote kansen liggen, want is het niet veel leuker en beter om samen in de regen te dansen?

---

Marianne van Soomeren is Senior Media Manager bij Ziggo.

www.ziggo.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie