[Column] Marianne van Soomeren: Make The Netherlands great again
18-04-2017 14:10:11 | Hits: 5252 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Het is een van de grootste uitdagingen van de Nederlandse mediawereld: hoe winnen we terrein terug van Facebook en Google waar het gaat om invloed op de consument en de daarmee samenhangende reclamebestedingen.

John de Mol

Het antwoord komt van John de Mol. Hij is vastbesloten om een onafhankelijk multimediabedrijf neer te zetten als tegenwicht. Na verwoede pogingen om TMG over te nemen, koopt hij nu SBS. Sanoma vindt de tv-zenders met de afkalvende kijkcijfers commercieel niet meer interessant. John de Mol wel. Hij wil ze gebruiken om nieuwe tv-formats uit te proberen. Dat wilde hij in 2011 ook al, maar toen was dat nog te hoog gegrepen. Door zijn minderheidsbelang in SBS kon hij overigens SBS toch al als proeftuintje gebruiken. Niet erg succesvol overigens, want wie kent nog Is This Love?, Leer Mij Vrouwen Kennen, Popster, The Winner Is…?, The Winner Takes It All, We Are Family, Beat It, Alles Kids, Welkom op mijn Bruiloft, The Next Pop Talent, Wat een Poppenkast en Lekker Nederlands? Allemaal Talpaformats die geen lang leven beschoren waren.

Wat blijft er over van de ambitie om als Sanoma | SBS een strategie te voeren waarbij er voor "100 procent ingezet werd op crossmedia en dataverzameling"? En van de ambitie om addressable televisie te introduceren in Nederland?. Na de pilot in 2015 nooit meer wat van gehoord.
Peter de Mönnink stelt ons gerust. Sanoma en Talpa blijven samenwerken op crossmediaal gebied. Zo blijft de Champions League tot en met volgend jaar te zien op NU.nl en ook VT Wonen blijft een gezamenlijk project. Dat is "keurig contractueel" vastgelegd. Over LINDA. wordt grappig genoeg met geen woord gerept.

Koopt Persgroep Sanoma?

De vraag is of John de Mol zich goed genoeg kan inleven in de consument en wil samenwerken met andere partijen.

Eerst de consument. De kijker in dit geval. De Mol krijgt op de kijkersmarkt te maken met concurrentie, weer van Amerikaanse bodem. Netflix investeert dit jaar vijf miljard dollar in content. Amazon maar liefst vier miljard en oriënteert zich bovendien op Nederlandse content. Dit zijn serieuze bedragen. De proeftuintjes van De Mol kunnen hierbij niet in de schaduw staan.

Dan de adverteerdersmarkt die vraagt, nee schreeuwt om slimme datastrategieën. Samenwerking met andere partijen is hierbij een voorwaarde. Sanoma en TMG liggen voor de hand. TMG komt vrijwel zeker in Belgische handen en het is aannemelijk dat De Mol zijn belang van 28 procent in TMG wil gebruiken om deals te sluiten met Telegraaf Media. Gezien de rechtszaken van de laatste tijd, lijkt mij dit een uiterst moeizaam traject.
Dan Sanoma. De Mönnink sluit niet uit dat Sanoma verkocht wordt aan de Persgroep. Geestig, want dan zit De Mol weer met Belgen aan tafel. Volgens mij geen succesrecept voor een goede samenwerking.

Nee, van Talpa zal het antwoord op Facebook en Google niet komen. Make The Netherlands great again? Het echte antwoord komt waarschijnlijk van de Belgen.

---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg.

 

Lees ook:

27-03-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Wel willen innoveren, niet willen veranderen
24-10-2016 | [Column] Marianne van Soomeren: Dansen in de regen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie