[Column] Remco Klöters: Merk-af-pakken met Roy Donders
10-06-2015 22:10:00 | Hits: 8807 | columnist: Remco Klöters | Tags:

Kent u het laatste verdienmodel uit de marketing al? Kaap de naam van een bekende Nederlander als merk en stel je vervolgens voor als de nieuwe ‘strategische, creatieve online partner van merken’, zoals een marketingbureau uit Waalwijk vorig jaar deed.

Werkt dat? Nee, gelukkig voor stylist Roy Donders oordeelde de rechter vorige week dat een dergelijke vorm van ‘merk-af-pakken’ niet door de beugel kan. Voor het marketingbureau zit er dus niets anders op dan een andere en vooral creatievere strategie te kiezen.

Wat was er aan de hand? Vorig jaar krijgt Roy Donders – de Brabantse stylist, onder meer bekend van zijn ‘huispakken’ – een uitnodiging van een marketeer om te praten over de productie, distributie en promotie van zijn kledinglijn. Twee weken later geeft het marketingbureau een presentatie. Wat Donders op dat moment nog niet weet is dat het bureau dan al twee ‘ROY DONDERS’ merken gedeponeerd heeft. En daarmee was zij dus merkhouder. Voor merken geldt in beginsel het: ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’-principe en dus is het uitgangspunt dat de rechten bij het marketingbureau liggen.

De samenwerking komt niet van de grond, maar dat weerhoudt het marketingbureau niet om haar rechten te gelde te maken: in oktober 2014 stuurt haar advocaat een sommatiebrief aan supermarktketen Jumbo, waarin Jumbo dringend wordt verzocht de verkoop van ‘WK juichpakken’ en het gebruik van de merknaam Roy Donders te staken. Donders pikt dat niet en stuurt op zijn buurt weer een sommatiebrief aan het bureau met de dringende boodschap te stoppen met deze praktijken. Roy sommeert het bureau te stoppen met sommeren te stoppen met het gebruik van zijn naam. Volgt u het nog? Een procedure blijkt onvermijdelijk.

De Rechtbank Zeeland-West Brabant gaat met Donders mee. Hij heeft zijn naam feitelijk al eerder als ‘merk’ gebruikt voor de verkoop van zijn kledinglijn. Daarnaast gaat het hier om de eigen naam van Roy Donders en was hij al een bekende Nederlander toen het marketingbureau zijn naam deponeerde. Het bureau had dit hoe dan ook allemaal moeten weten en kon de naam daarom niet zomaar deponeren. Zij was volgens de rechter te kwader trouw.

Het recht op een merk ontstaat pas na registratie. Deze zaak illustreert goed de uitzondering op deze regel: als je een naam of logo niet registreert, maar wel als een merk gebruikt en ontdekt dat een ander dit merk te kwader trouw heeft gedeponeerd, kan je dat depot nietig laten verklaren. Dat is Roy hier dus gelukt. Niet alleen zijn merken zijn dus weer vrij, het marketingbureau kan ook weer naar de tekentafel voor een nieuw – maar nu wel creatief – marketingconcept.

Mr Remco Klöters is IP / Media advocaat bij Van Kaam advocaten
www.van-kaam.nl

Lees ook:

10-06-2015 | Remco Klöters: Merk-af-pakken met Roy Donders
01-04-2015 | Remco Klöters - Google Vergeet Update
04-12-2014 | Remco Klöters: Mijn naam is Geit
20-10-2014 | Remco Klöters: Porno Pino
31-07-2014 | Remco Klöters: Van Wie is Wie is de Mol?
01-07-2014 | Remco Klöters: Rechter: geen recht alles van Amalia te weten
15-05-2014 | Remco Klöters: Google ontgoocheld!
25-11-2013 | Remco Klöters: Playboy vs Geen Stijl: Uitgelekt naakt


Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Stuur een mail naar Janne van den Tweel - janne@nederlandsmedianetwerk.nl