[Column] Roland Sars: Tv-operators moeten zich snel gaan gedragen als softwarebedrijven
26-09-2017 13:30:00 | Hits: 2389 | columnist: Roland Sars | Tags:

Softwarebedrijven zijn de mediawereld aan het veroveren. Kijk naar Google, Amazon, Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat, Hulu - en ze hebben allemaal een uniek aanbod. Of het nu gaat om realtime communicatie, het delen van persoonlijke momenten of om continu geïnformeerd te blijven.
Of entertainment. Technologie ontwikkelt zich snel en mobiele apparaten zijn slimmer dan ooit. Mensen raken eraan gewend dat ze alle video's binnen handbereik hebben. Van een herhaling van de voetbalwedstrijd van gisteravond tot een aflevering van hun favoriete programma, gebruikers willen alles overal en altijd kunnen zien.

De televisiewereld is een belangrijk aandachtspunt voor veel van deze bedrijven en wanneer je kijkt naar de innovaties van de laatste jaren, komen ze vooral van grote softwarebedrijven. De meeste traditionele tv-operators lukt het niet om zich aan te passen aan de nieuwe marktdynamiek en daarmee blijven ze achter. Hoewel ze het afgelopen decennium nog dominant waren, proberen ze nu te concurreren met de Netflixen van tegenwoordig.

Continue innovatie

Het bijhouden van de grote innovators in de branche is een uitdaging voor tv-operators. Het wordt nóg lastiger wanneer deze innovators continu blijven innoveren. Veel softwaregiganten willen snel een aandeel veroveren in de televisiewereld. Terwijl Netflix, Hulu en Amazon Prime het meest in het oog springen, nemen ook Facebook, YouTube en Snapchat deel aan de race. Recentelijk kondigde Facebook haar Watch-platform aan, dat shows and live-evenementen zal weergeven van onder anderen Condé Nast Entertainment en NASA.

Het wordt nóg lastiger wanneer innovators continu blijven innoveren

YouTube op zijn beurt, richt zich al een tijdje op het uitrollen van zijn Youtube tv-platform, dat live televisiekanalen uitzendt van omroepen als ABC, NBC en CBS. Ook Snapchat is aan het experimenteren met tv-achtige video door het produceren van korte shows en door beroemdheden zoals komiek Conan O’Brien aan zich te binden.

Het feit dat softwarebedrijven met hun innovaties continu op zoek zijn naar het aanspreken van jonge doelgroepen, zet de traditionele spelers steeds meer onder druk om sneller te reageren. Wat de tv-operators eigenlijk moeten doen, is veel sneller innoveren, net als hun digitale concurrenten.

Nieuwe marktdynamiek, oude aanpak

De hamvraag is waarom tv-operators het zo moeilijk vinden om te innoveren. Simpel gezegd: de markt verandert sneller dan zijzelf. Om te blijven concurreren, moeten zij zich snel kunnen aanpassen aan wat de consument van tegenwoordig verwacht. Met andere woorden, ze dienen zich wendbaar (agile) op te stellen.
Dit betekent natuurlijk niet dat tv-perators niet proberen om te vernieuwen. De meesten hebben zich al aangepast aan de on-demand videogolf van tegenwoordig en passen nieuwe manieren van kijken en distributie toe. Van het aanbieden van herhalingfuncties tot het ontwikkelen van apps, zodat je onderweg je favoriete programma‘s kunt volgen of terugkijken. De uitdaging is niet zozeer om legacyorganisaties zover te krijgen dat zij nieuwe dingen creëren, maar om te zorgen dat zij een agile aanpak hanteren.

In plaats van de ontwikkeling uit te besteden, zouden ze een eigen team van ontwikkelaars moeten opzetten

Stel, een tv-operator wil een nieuw OTT-platform of een app ontwikkelen. In plaats van de ontwikkeling uit te besteden - wat velen tegenwoordig doen - zouden ze een eigen team van ontwikkelaars moeten opzetten. Daarmee hebben ze niet alleen veel meer controle over het product, maar ook de mogelijkheid om kleine en snelle releases uit te brengen en eerder feedback te krijgen. Breng het naar de markt en ontwikkel verder met korte en snelle iteraties.

Dat is precies wat de van nature digitale bedrijven goed doen. Zij lanceren snelle releases, verzamelen feedback en passen hun product iteratief aan. Om dit te illustreren: terwijl Netflix zijn app zo’n vier keer per maand updatet, doet de gemiddelde tv-operator dat vier keer per halfjaar. Dat maakt een enorm, niet te onderschatten verschil.

Flexibiliteit en vernieuwing

Tv-operators hebben een unieke positie in de markt. Ze hebben overeenkomsten met omroepen die hoogkwalitatieve content bieden en ze hebben bestaande relaties met miljoenen huishoudens. Om deze positie te blijven benutten is flexibiliteit en innovatie essentieel. Ze moeten ontwikkelteams bouwen die innovatie kunnen sturen vanuit de organisatie. Ze dienen flexibeler en agile te worden. Om producten te testen terwijl die ontwikkeld worden en niet pas wanneer ze opgeleverd worden. Samen te werken met consumenten om exact dat te ontwikkelen wat ze wensen en waarvoor ze willen betalen.

Met andere woorden: tv-operators moeten zich gaan gedragen als softwarebedrijven. Vandaag nog.

---

Roland Sars is ondernemer en CEO bij Media Distillery. Media Distillery is een softwarebedrijf dat video analyseert op basis van kunstmatige intelligentie en machine learning.

www.mediadistillery.com
@RolandSars

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie