[Column] Sara Madou: De eindeloze honger naar clicks
28-09-2016 10:42:00 | Hits: 5641 | columnist: Sara Madou | Tags:

De roddelbladenbranche is er groot mee geworden: op de cover schreeuwen over de aanstaande scheiding van een zekere BN’er, waarna in het artikel blijkt dat het om zijn nieuwe kapsel ging. Clickbait is van alle tijden, maar anno 2016 word je er online steeds vaker genadeloos voor afgestraft. Zéker door jongeren.

24 dingen die hij over jou denkt - OMG check nummer 11! Het overduidelijke gehengel naar aandacht sneuvelde het eerst. Natuurlijk zie je het nog regelmatig voorbijkomen en ja, er zijn zeker sites die er succes mee boeken, maar na de doorklik of onder de bijpassende Facebookpost zie je het effect: geklaag over de teleurstelling die je ermee veroorzaakt bij je bezoekers, mensen die je uitlachen omdat het zo duidelijk is wat je probeert te doen of een simpele #clickbait als post.

Dan heb je nog de net zo doorzichtige, maar wat succesvollere variant, waarin je de bezoeker het gevoel geeft dat zijn of haar leven niet compleet is zonder het antwoord: Wij hebben hem als eerste: de naam van de nieuwe coach van het Nederlands elftal. Los van het feit dat clickbait met een dergelijke nieuwswaarde een zeer korte levensspanne heeft, is het ook gewoon een flauwe manier van content produceren. Je had die naam net zo goed in je kop of intro kunnen zetten, en je bezoeker weet dat.

Lange tijd redeneerde men dat het geen ramp was als bezoekers zich bekocht voelden nadat ze in clickbait waren getrapt. Je had de persoon in kwestie immers al op je website gehad. Eentje voor de statistieken. Nu komen ze hierop terug. Wanneer je je contentstrategie baseert op het lokken van mensen op deze manier - en dat gebeurt vaak genoeg - zul je in eerste instantie ongetwijfeld enorm groeien, maar hoeveel zijn die bezoekers waard? Hebben ze écht interesse in je organisatie?

In de artikelen die mijn redactie schrijft op CJP.nl, en de verhalen die ik zelf maak als freelance journalist, probeer ik er altijd scherp op te zijn. Een beetje schmieren mag wel, maar aan een is dit alles?- gevoel van de lezer heeft niemand wat. Een tijdje geleden slipte er een kop doorheen. We hadden het er nog over gehad. De artiest in kwestie had in het interview niet létterlijk dat gezegd, maar hé, wel zoiets. En de quote paste zo mooi bij de foto. Binnen een paar minuten kregen we al kritiek op Facebook. "Lekker aan het clickbaiten, jongens?"

Deze misstap maakte voor mij alleen maar duidelijker dat je moet kiezen wat je wilt als organisatie; scoren om het scoren, of scoren met content waar je achter staat en die waarmaakt wat het belooft, zonder dat de lezer er een vieze nasmaak aan overhoudt. Ook wanneer je communiceert met jongeren. Sterker nog, júist dan. Ze zijn misschien wat ongeduldiger van aard, maar hebben prima door wanneer je ze probeert te neppen. Er is méér dan de eindeloze honger naar clicks.

---

Sara Madou is hoofdredacteur van CJP media en freelance (film)journalist voor onder andere Esquire, VARAgids en Revu.

@saramadou

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie