[Column] Sara Madou: De juiste toon
18-10-2016 11:35:00 | Hits: 5688 | columnist: Sara Madou | Tags:

"Whaddup peeps, wil je ff tof doen met nieuwe pattas bij je chickie?"

Er is weinig zo contraproductief als het in geforceerde straattaal aanspreken van jongeren. Niet alleen benadruk je zo juist dat jij de twintig alláng bent gepasseerd, maar je vergroot bovendien de afstand tussen jongeren en je organisatie. Hoe mensen tussen de - grof gezegd - 12 en 20 elkaar aanspreken, verandert namelijk sneller dan het Nederlandse weer in de herfst. Probeer maar eens je kinderen te overtuigen om even hun WhatsApp-berichten te bekijken, of browse bij gebrek aan toestemming (of kinderen) eens langs de gemiddelde Snapchat- of Instagrampost.

Zij gebruiken afkortingen die wij niet kennen, maar andersom precies hetzelfde. Zo veroorzaakte ik laatst nog verwarring door het tegen een 16-jarige over ‘idd’ te hebben bij wijze van afkorting: hij had geen idéé dat ik er inderdaad mee bedoelde, terwijl dat mij nogal vanzelfsprekend leek.

Als jongeren wél de doelgroep zijn die je als organisatie wilt bereiken, zijn er gelukkig een heleboel manieren om dit op te lossen. Zoals er rekening mee houden in je personeelsbestand. Creeër een startersfunctie voor jong talent, iemand die nog zo dicht mogelijk bij de beoogde doelgroep zit. Doe je meteen iets goeds voor de hoge werkloosheid onder young professionals. Ook altijd interessant: het organiseren van een focusgroep, waarbij je mensen uit de doelgroep kritisch naar je communicatiemiddelen laat kijken. Stimuleer ze om écht kritisch te zijn, maar weeg de uitkomsten goed af. Wanneer één puber zich niet aangesproken voelt door de Facebook-strategie die jullie hanteren, wil dit niet zeggen dat die complete strategie de prullenbak in moet.

Wees daarnaast eerlijk naar jezelf en de doelen die je hanteert. Je wil heel graag jongeren bereiken, maar zijn zij echt de best mogelijke leeftijdsgroep voor je product of dienst? Misschien bereik je wel veel meer door je te richten op kinderen, of juist dertigplussers. Of splits je doelgroep, met voor elke categorie een toegepaste aanspreekvorm. Wees ook vooral niet bang om te experimenteren. Nee, het is niet leuk wanneer een tweet vele retweets krijgt vanwege het geforceerde gehalte ervan - iets waar organisaties tegenwoordig steeds voorzichtiger mee moeten zijn -, maar leer ervan. Analyseer wat er misging en zorg dat je het de volgende keer anders doet.

De allerbelangrijkste regel is echter heel simpel: twijfel je of een tekst te ver gaat qua straat- of jongerentaal en voelt het onnatuurlijk? Doe het dan niet. Als hoofdredacteur van CJP ben ik iedere dag bezig met de beste manieren om jongeren te bereiken: met onze media focussen we op 18- tot 30-jarigen. We hebben een duidelijke tone of voice, die flexibel blijft; als er iets niet (meer) werkt, passen we het aan. Maar er zijn een aantal dingen waar we ons altijd aan zullen houden, zoals: begin je teksten niet te vaak met een vraag in een ‘heb jij ook altijd…?’-achtige constructies, geen Engels als het niks toevoegt aan je zin, wees zuinig met uitroeptekens, schrijf actief en vermijd een overdosis werkwoorden. Heldere taal gebruiken dus en die taal regelmatig toetsen bij de doelgroep. Mochten de jongeren in kwestie op hún beurt met woorden komen waar jij weer niks van snapt, dan is daar altijd nog de Urban Dictionary om je te redden

---

Sara Madou is hoofdredacteur van CJP media en freelance (film)journalist voor onder andere Esquire, VARAgids en Revu.
@saramadou

 

Lees ook:

28-09-2016 | [Column] Sara Madou: De eindeloze honger naar clicks

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie