[Column] Sara Madou: Strak plannen of improviseren
23-11-2016 12:48:56 | Hits: 3835 | columnist: Sara Madou | Tags:

De één wordt er rustig van, de ander raakt er juist van in de stress: een strakke planning, waardoor je precies weet wat je wanneer en hoe moet doen. Je hebt mensen die aan het begin van de maand een schema maken voor wat ze de komende dertig dagen gaan eten (ja, echt). So much for spontaniteit. Anderen krijgen juist de kriebels wanneer je ze ‘s middags de vraag stelt wat er die avond op het menu staat ("Dat weet ik nú toch nog niet?!").

In het redactionele werkveld is het een evenwicht dat steeds belangrijker én moeilijker is om te bewaken. Er zijn minder mensen die meer werk doen; dan kun je bijna niet anders dan een systeem bedenken om het overzicht te houden. Zelf ben ik een echte schema-nerd. Een uitgebreide contentplanning voor CJP.nl, een overzicht van de freelance werkzaamheden die ik doe, per dag een gespecificeerde to-do-list: het geeft rust om dat soort zaken op orde te hebben en het is voor de mensen in mijn team handig.

Vooral bij social media werkt een overzichtelijke contentplanning goed. Al die kanalen (and counting), ieder met een eigen doelgroep, strategie, aantal posts… Probeer dat maar eens allemaal uit je hoofd te doen. Neem bijvoorbeeld Facebook, voor CJP nog een belangrijk kanaal om content te delen en mensen te activeren om gebruik te maken van onze culturele kortingen. Waar merken als Libelle en LINDA. kiezen voor een hagelstrategie, oftewel mensen overspoelen met ruim 20 posts per dag (dan blijven er altijd wel een paar plakken), heb ik gekozen voor maximaal 3 posts per dag. Deze plan ik minimaal een week voordat ze online gaan in.

Handig, overzichtelijk; de voordelen zijn dus duidelijk. Maar, ik zie ook steeds vaker bewijzen dat het slim is om je niet te zeer vast te klampen aan je zorgvuldig samengestelde overzichten en planningen. Zo was CJP’s meest populaire foto op Instagram van afgelopen maand een spontaan genomen kiekje op de redactie, toen iedereen foto’s stond te maken van een bijzonder mooie lucht boven Amsterdam. Populairder dan de zorgvuldig uitgekozen en ingeplande kunstfoto’s van die maand.

Social media is dan ook een prima plek om te experimenteren. Zij het in rubrieken, zij het met spontaniteit. Zeker wanneer je jonge mensen wil bereiken en al helemáál bij kanalen die zij frequenteren, zoals Snapchat. Timmer alles dus niet te strak dicht, waardoor er geen ruimte of tijd meer is wanneer je iets leuks voorbij ziet komen, of als er een goede ingeving is om in te spelen op een actuele kwestie. Juist die posts zijn vaak de zaken die in een positief licht opduiken op websites waar social media aanwezigheid van merken wordt gesprezen. Je honger naar orde en regelmaat kun je in geval van nood dan altijd nog kwijt in je maandelijkse boodschappenplanning. 

---

Sara Madou is hoofdredacteur van CJP media en freelance (film)journalist voor onder andere Esquire, VARAgids en Revu.
@saramadou

 

Lees ook:

18-10-2016 | [Column] Sara Madou: De juiste toon
28-09-2016 | [Column] Sara Madou: De eindeloze honger naar clicks

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie