[Column] Wilbert van der Heijden: Kim Kardashian of Parijs?
19-09-2017 11:07:25 | Hits: 2714 | columnist: Wilbert van der Heijden | Tags:

Naaktfoto’s van Kim gelekt! Geïnteresseerd google ik onmiddellijk door. Nu Matthijs van Nieuwkerk publiekelijk bekende op seks te googelen, is die rem er bij mij af. Pikant is wel dat nagenoeg op hetzelfde moment dat de naaktfoto’s van Kim uitlekten, er in Parijs bloedige aanslagen werden gepleegd. Wat heeft dat nu met elkaar te maken?

De samenhang zag ik in mijn lijfblad OneWorld. Dat liet in de rubriek Waan van de maand in een grafiek zien dat op het moment van de aanslag tien keer zoveel meer mensen googelden naar details van de naaktfoto’s van Kim Kardashian dan naar de details over slachtoffers van de aanslag. Gele, groene en rode lijnen gaven het aantal zoekopdrachten in Google aan. Hoe simpel is dat. Bij nader inzien zag ik over het hoofd dat het de auteur niet om de samenhang met terrorisme ging, maar dat zij de desinteresse voor de klimaatverandering in beeld had gebracht.

Ik moest herhaaldelijk betogen dat mijn eigen google-gedrag naar Kim meer dan acht pagina’s had opgeleverd over Kim Young Il

Ik werd nog bozer om dit bewijs van oppervlakkigheid van mijn medemensen en besloot deze grafiek te gebruiken in gesprekken met collega’s en in de huiselijke kring. Daardoor moest ik herhaaldelijk betogen dat mijn eigen google-gedrag naar Kim meer dan acht pagina’s had opgeleverd over Kim Young Il. Ik weet nu dat de dictator van Noord-Korea eigenlijk Joerin Irsenovitsj heet en zich niet met naaktfoto’s blootgeeft.

De auteur in OneWorld wilde de algehele desinteresse voor de klimaatverandering aantonen. Daarom bracht zij het verbijsterend hoge aantal zoekopdrachten in beeld voor realityster Kim Kardashian. Daarmee zette zij mij op het verkeerde been. Ondanks mijn vaardigheid om grafieken te lezen, had ik niet gezien dat het aantal zoekopdrachten naar Kim’s naaktfoto’s ruim vijftig (!) keer hoger was dan het aantal zoekopdrachten naar details over de op dat moment actuele klimaattop in Parijs.

Beter bewijs dat - ook ik - vooringenomen de grafiek interpreteerde, kon ik mezelf niet geven.

Wil je aandacht trekken, kruip dan eerst in de huid van je doelgroep. Al jarenlang leren we journalisten als je bijvoorbeeld het aantal gebouwde huizen in een jaar wilt verbeelden, bakstenen en stijgers in je grafiek moet gebruiken. Dat verhoogt de herkenning waarna je een goede basis hebt om je lezers met jouw nieuws te verbazen.

Kort samengevat: zorg voor struikelmomenten. Dan zijn je lezers of kijkers alert. Iedere marktkoopman kan het me nazeggen, maar doe het maar eens.

Kort samengevat: zorg voor struikelmomenten. Dan zijn je lezers of kijkers alert

Met Thecommonaffairs.com, een internationaal samengestelde netwerkgroep, hebben we dit principe de afgelopen weken consequent toegepast. We kregen de opdracht om onder meer voor het Algemeen Dagblad de belangstelling voor de Amsterdamse gaypride op te wekken. De uitdaging was: hoe prikkel je onze traditioneel denkende medeburgers zodanig dat zij zich interesseren voor de extravaganza rond de gaypride.

Als struikelmoment bedachten we achtereenvolgens:

“Collega Gert verschijnt morgenochtend in een roze hemd op de zaak”. Denk je dan: Gert is homo? En vervolgens een wetenschappelijk verhaal over het ontbreken van juist de roze kleur in de officiële homovlaggen.

En ook een scheldwoord als struikelmoment: “Teringhomo!“ Waarna duidelijk wordt gemaakt dat je iemand zelden voor hetero uitscheldt.

In dezelfde week dat ik de grafiek in OneWorld bekeek, zag ik in De Groene Amsterdammer een grafiek uit 1807. Boeie? Jazeker! Want ook de wetenschapper Alexander von Humboldt (ik ben van oorsprong ook geograaf) wilde de wereld interesseren voor de klimaateffecten. Hij maakte grafieken op basis van zijn feitelijke waarnemingen in het landschap. Na de beklimming van de Chimborazo, de hoogste vulkaan van de Andes, maakte hij een indrukwekkende tekening van de planten die hij al klimmend tegenkwam. Hij gebruikte de werkende vulkaan als ondergrond, of zo je wilt struikelmoment. De relatie tussen plantensoorten en klimaat en de hoogtelijnen is in één blik zichtbaar. Je verbaast je over de rookpluim boven een berg en ongemerkt krijg je informatie over de samenhang tussen de plantensoorten.

Dat bevestigt dat de struikelmomenten van je doelgroep alleen te ontdekken zijn als je iemands werkelijke interesse als uitgangspunt durft te nemen. Dus: gebruik gerust naaktfoto’s, maar alleen als je die logisch weet te verbinden met je eigenlijke onderwerp. Laat je lezer maar eerst struikelen over zijn vooroordelen.

Leuk hoor, al die interesses van je doelgroep, maar het resultaat is dat Google mij eerst vele pagina’s over Noord-Korea heeft laten wegklikken en dat ik nu weer aan de gang kan met de vele homo-gerelateerde pagina’s. Ik zie het maar als struikelmoment waardoor ik extra alert ben op wat Google als mijn interesses ziet.

---

Wilbert van der Heijden coacht en traint hoofdredacteuren en redactiechefs en is docent aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij stedenbouwkundige en kernlid van www.thecommonaffairs.com.

www.wilbertvanderheijden.nl
@wilbertvdhdeb

 

Lees ook:

05-07-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Blijmakende chaos, daar word je toch vrolijk van?
01-05-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Gezonder met filmpjes
27-03-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Dáág, vak!
12-10-2016 | [Column] Wilbert van der Heijden: Nieuwe journalisten worden weer helden

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie