[Commercial Review] Bart Vijlbrief: CDA, Samsung, Skechers
09-03-2017 11:22:55 | Hits: 4427 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Ik val maar meteen met de deur in huis: deze commercial van het CDA is verschrikkelijk en meteen ook heel typerend voor de politiek in Nederland. Acteerwerk op het niveau van Nederlandse tv-series uit de jaren 70, maar vooral verschrikkelijk nietszeggend. “Iemand moet de verstandigste zijn”, en: “Voor een land dat we door willen geven.” Lekker concreet. Not. 
Wil het CDA hier nieuwe, jonge stemmers (van onder de 60) mee aantrekken? Mensen die volwassen zijn geworden toen de verzuiling op zijn einde liep en die dus niet op een partij stemmen uit gewoonte. Die mensen willen juist weten wat je gaat dóen! “Verstandig zijn” is niet genoeg. Dat is een randvoorwaarde. Het is net als bij merken. Die komen ook niet langer weg met commercials die alleen uit sfeerbeelden bestaan; er moet boter bij de vis! Je moet vertellen wat jouw product kan en doet en vooral waarom het anders is dan de concurrentie.

Politiek is net reclame.

Samsung

Wat een fijne verfrissende insteek, deze commercial. Samsung heeft goed begrepen dat de tijd voorbij is dat iedereen elk jaar het nieuwste van het nieuwste toestel wil hebben. Niet alleen zijn de veranderingen ten opzichte van het jaar ervoor vaak minimaal, maar ook het feit dat de telecomproviders geen subsidie meer geven op handsets is hier debet aan en dus doen mensen langer met hun toestel. Het gaat niet meer om technische specs, maar om duurzaamheid. Het is toch een apparaat van een paar honderd euro, dus je wilt dat ie even meegaat.

En dát laat deze film treffend zien: water, eten, kwijl, vallen… Niets schaadt deze Samsung. Impliciet zeggen ze ook dat Samsungs niet meer exploderen. Want dan zou je er toch geen kleine kinderen mee laten spelen.

Toch?

Skechers

Ik krijg hier jeuk van. Jeuk op gekke plekken, jeuk onder m’n voeten, en dat kan nooit de bedoeling zijn van Skechers Relaxed Fit “For all day comfort”.

Aan de andere kant: misschien is het wel een briljante zet voor een merk dat het nét niet is. Ligt het aan mij of probeerde Skechers vroeger altijd aan te klampen bij de écht hippe jongens van Nike en zo? Voor m’n gevoel wilde dat nooit echt lukken en moest je het niet wagen om met Skechers het schoolplein op te lopen. Dan was het een kwestie van tijd voor je opgefrommeld in het fietsenhok belandde.
Heeft Skechers dat geaccepteerd en nu juist als kracht ingezet? Willen ze nu marktaandeel gaan afsnoepen van de Mephisto’s en Ecco’s van deze wereld? “Skechers: de vlotte en comfortabele schoen voor senioren.” Makes sense. De seniorenmarkt is groot: in 2019 is de helft van de bevolking ouder dan 50. En dan gebruik je in je commercials iemand die bekend was toen deze bevolkingsgroep jong was: Rob Lowe. Ik kan de gedachtegang wel volgen. Als die erachter zit, want dan komt die jeuk bij mij doordat ik nog geen 50 ben.

Bart Vijlbrief is Strategy Director bij Initiative.

www.initiative.nl
@bvijlbri

 

Lees ook:

15-12-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Anderzorg, Ohra, Oxxio
20-10-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: UNESCO, ING, Haribo
25-08-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Samsung, Nike, Procter & Gamble
05-07-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Aegon, NIVEA SUN, Clearasil
04-05-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Blokker, Nationale-Nederlanden, Specsavers
14-01-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heineken, Zillertal Arena, KFC
10-12-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Mindshakes, Heineken, Consumentenbond
12-06-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: ING, Batavus, Snelle Jelle
06-03-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: BMW, IKEA, Dial Direct
29-01-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Hersenstichting, Unox, Manutan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie