[Cross Media Case 2017] Caren Wassink over TAART.
09-03-2017 11:11:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3932 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mood for Magazines, XXS Amsterdam en HEMA zijn genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Caren Wassink, Directeur B2B bij Mood for Magazines.

Kun jij jouw LINDA. introduceren?

LINDA. is niet meer alleen een magazine met bijbehorende specials, maar ook een nieuwssite, online videokanaal, foundation, festival en creatief bureau. LINDA. is spraakmakend in alles wat ze doet, blijft verrassen, is herkenbaar maar vernieuwend en weet daardoor vrouwen te boeien. LINDA. is eigenwijs en vooruitstrevend, doet iets lekker toch, ook al zegt de trend misschien: niet doen.

XXS Amsterdam is een onafhankelijk creatief bureau dat door de kracht van creativiteit de business van haar klanten laat groeien. Ze leveren full service op internationaal niveau en hebben een sterke reputatie opgebouwd.

Hoe kijken jullie naar Cross Media?

Dezelfde journalistieke kracht en stevige vormgeving als LINDA. komt terug op de plek waar onze lezer en gebruiker aanwezig is. Spraakmakende reportages, interviews, mode en schoonheid, altijd relevant en verrassend op alle schermen en momenten. Crossmedialiteit is daarbij geen punt van discussie, maar een basis. Alle concepten, ook met een commerciële inslag, zorgen voor een duidelijk verband en verhaal. Op die manier creëren we binding en bonding met onze gebruikers en lezeressen. Door hier data aan toe voegen worden we met de dag slimmer en kunnen we onze ideeën en bereik onderbouwen en verbeteren door middel van feiten.

Kun je de case omschrijven?

HEMA is terug van nooit weggeweest. Al 90 jaar. En dat werd gevierd met de cross mediale content campagne TAART.. HEMA vierde hiermee samen met LINDA. via alle online- en offline kanalen, en samen met fans, haar 90-ste verjaardag. 2 Iconische merken die elkaar gevonden hebben.

Uitgangspunt van deze campagne was de creatie van een win-win situatie voor zowel HEMA als LINDA.. Dus niet HEMA dicteert en LINDA. luistert. Een uitdaging voor beide merken en dus niet de traditionele adverteerder en exploitantrol.

HEMA is al 90 jaar onderdeel van het dagelijks leven. Maar in de afgelopen jaren zijn de kwaliteitsperceptie en relevantie teruggelopen. De campagne waarmee HEMA haar 90-jarig bestaan vierde, moest bijdragen aan de kwaliteitsperceptie en verhogen van de relevantie voor haar doelgroep. Ook moest het een bijdrage leveren aan de verhoging op waardering, herkenbaarheid en impact voor HEMA.

 

 

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Een jarige retailer viert dit veelal middels een traditionele campagne gevoed door prijsaanbiedingen. HEMA en XXS kozen voor LINDA. om het eens geheel anders te doen. Het werd een concept ontwikkeld vanuit de makers van LINDA. in samenwerking met XXS en HEMA.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

90 jaar HEMA werd gevierd met het eigenwijze mediamerk LINDA. op creatieve en innovatieve wijze:

Wie verdient er Taart! Via alle kanalen van HEMA en LINDA. kon Nederland aangeven wie een taart verdiende. 20.000 prachtige verhalen werden gedeeld, 900 taarten zijn weggegeven om uiteindelijk 9 mooie video portretten in beeld te brengen. Dit werd verspreid op LINDA.tv, LINDAnieuws.nl, en de social kanalen van LINDA. en HEMA.

Hee, Waar Gaat Dat Heen! Iconische HEMA producten zijn iconische HEMA producten van winkel naar huis gevolgd. Deze bijzondere verhalen zijn gedeeld via LINDA.tv, LINDAnieuws.nl, social kanalen en HEMA kanalen.

Ouwe Taarten Dames van 90 jaar delen hun levenslessen, hoe zij van hun leven een feestje maken. Wederom: mooie content verspreid via LINDA.tv, LINDA.nieuws, social kanalen en HEMA kanalen.

Een feestje in HEMA! Uiteraard werd het verjaardagsfeest op dezelfde verrassende wijze 360graden doorgevoerd met verjaardagsproductlijnen en een taartenbakwedstrijd waarbij de winnende taart opgenomen is in het vaste assortiment. De campagne werd doorgevoerd in de speciale verjaardags HEMA folder, tv en site.

Bij TAART. hoort feest! Pers, onze 'Ouwe taarten' en relaties werden verrast met een groot lanceringsfeest. Vol taart, HEMA XXLslingers, de band Broederliefde en de lancering van het magazine TAART. van LINDA. voor HEMA.

TAART. magazine De makers van LINDA. maakten een uniek magazine: TAART. Het staat vol met HEMA onderwerpen op een typische LINDA manier. 450.000 edities en door de hoge doorgeefindex van LINDA. een bereik van 2 miljoen+ mensen. Met de coverpas kregen lezers 50% korting op de verjaardagstaart.

 

Wat waren de resultaten?

Mediacom heeft de campagne geëvalueerd op waardering, herkenbaarheid en impact. Enkele opvallende onderzoeksresultaten:

Campagne waardering

• Onze aanpak kreeg een 8; een ongekend hoge waardering; > 83% positief met kernfeedback feestelijk, eigentijds, leuk en verrassend

• De campagne scoort op alle kernwaarden van zowel HEMA als LINDA. ver boven de benchmark. Ter illustratie: past bij HEMA en LINDA. ,anders dan anders, opvallend, sympathiek > 90%; irritant < 5%

• TAART. het magazine scoort uitzonderlijk goed, boven de 90% versus benchmark vrouwen landelijk 60% (Mediacom benchmark commercials 20%)

Campagne herkenning

• Bijna alle LINDA. leden (>97%) en meer dan 1/3 van vrouwelijk Nederland hebben de campagne meegekregen. Waarbij met name magazine TAART, het concept Ouwe TAARTEN en de Wie verdient een TAART? zeer hoog scoorden qua bereik en waardering.

Merkdoelstellingen

• Door deze campagne geeft meer dan 50% van de LINDA. lezers aan trots te zijn op HEMA en deze retailer als een typische Nederlands onmisbaar en ermee verbonden merk te zien. Opvallend zijn de scores op HEMA merkwaarden onder LINDA. lezers, deze waren minimaal 20% hoger dan vrouwen landelijk en vertoonden in enkele gevallen zelfs een verdubbeling!


www.lindanieuws.nl

www.xxs.amsterdam
www.hema.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `