[Cross Media Case 2017] Jamie Kleijne over MedailleTaxi
09-03-2017 14:09:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2717 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Talpa Radio stuurt MedailleTaxi in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Jamie KleijneBrand Partnerships Manager bij Talpa Radio.

Kun je Talpa Radio introduceren?

Talpa Radio is het grootste en meest toonaangevende muziekentertainment bedrijf van Nederland. We zijn de radioheads en music maniacs. De moodmanagers en gangmakers die via de oren de weg zoeken naar onze luisteraars hun hart en ziel. We jagen hun stemmingen en emoties aan waardoor we het gevoel versterken dat ze aanstaan en leven! Dát is de magie van onze sound waarmee we hun leven verrijken. Met 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica bereiken en beraken we wekelijks meer dan 7 miljoen mensen. We zijn er altijd en overal; offline én online, on air én on-demand.

Hoe kijk jij naar crossmedia?

Vanuit Talpa Radio kijken wij verder dan alleen radio, we denken vanuit interactieve muziekmerken. We zijn gespecialiseerd in het verbinden van merken met de doelgroepen. We maken de verbinding on-air tijdens onze radioshows, offline tijdens onze events maar natuurlijk ook online op al onze digitale touchpoints. Zo bouwen we aan een connected audience en kunnen we onze luisteraars nog beter targetten en selectiever bedienen.

Kun je de case omschrijven?

Rio was afgelopen zomer met de Olympische Spelen het epicentrum van de sport. Het grootste sportevent ter wereld staat garant voor de mooiste sportmomenten en levert een enorme hoeveelheid content op. Ook voor NOC*NSF en haar partners. De uitdaging lag echter in het creëren van unieke content. Samsung (partner IOC) en 538 (partner NOC*NSF) wilden hun partnership laden en gingen de uitdaging aan door de wegen in Rio onveilig te maken met de MedailleTaxi.

NOC*NSF brengt middels de community TeamNL de Nederlandse fan dichterbij de sporter dan ooit. Samsung wil als Olympisch partner impact creëren en de Olympische ervaring dichter bij de Nederlander brengen door middel van Samsung producten & technologie. Mediapartner 538 ademt de Olympische Spelen. Zij zijn er bij en zorgen dat niets onopgemerkt blijft.

Tijdens de live-uitzendingen van het programma Evers Staat Op in Rio creëren zij interessante en relevante content door gesprekken met sporters. Vanuit deze uitgangspunten hebben de 3 partijen de handen ineen geslagen om nog meer unieke content vanuit Rio te creëren.

We wisten dat de Nederlandse sporters Olympische plakken gingen winnen. Zoals op iedere Spelen werd dit groots gevierd in het Holland Heineken House, waar zij gehuldigd werden. In Rio lag het Holland Heineken House alleen niet om de hoek en moesten de sporters daar nog komen. Deze rit van het Olympisch Dorp naar de huldiging kon daarom gezien worden als de ereronde.

Zodra een Nederlandse atleet een medaille won, was daar de MedailleTaxi! Met ronkende motor, volle tank én Viggo Waas klaar om deze winnaar een lift te geven naar de huldiging in het Holland Heineken House. Om de fans te betrekken bij de actie stelde Waas, die mee was mee met Evers Staat Op, per rit een vraag die ingezonden was via Twitter met #MedailleTaxi. Om de rit om te zetten naar beeld werd deze vastgelegd met de camera’s van Samsung Galaxy S7 en de Gear 360 camera. Tevens was er ruimte voor productintegratie van Samsung in de content.

538 speelde hier op het juiste moment op in, want vanwege het tijdsverschil met Rio, gingen veel Nederlanders pas de volgende ochtend op zoek gaan naar unieke Olympische content. Dus met de inzet van Nederlandse sporters binnen deze campagne en de aanwezigheid op locatie kon de fan al tijdens het ontbijt genieten van een ongedwongen en onalledaags interview met een medaillewinnaar op radio en de digitale kanalen van 538, NOC*NSF en Samsung.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

De MedailleTaxi was een project van Talpa Radio, Samsung, NOC*NSF, Helden en Starcom. NOC*NSF en 538 waren samen verantwoordelijk voor het creatieve concept en de strategie. De executie van de video’s lag in handen van Helden, vanwege de vertrouwensrelatie met sporters. Starcom was verantwoordelijk voor de data-analyses, strategie, tactiek en inkoop vanuit de klantrol (Samsung).

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

De MedailleTaxi is in meerdere fases en via verschillende media onder de aandacht gebracht bij de Nederlandse sportfan. Voor de Olympische Spelen werd de actie aangekondigd via een landelijke radiocampagne, content op social media en 538.nl. Tijdens de Olympische Spelen werd het bekijken van de video’s via deze kanalen aangejaagd en werden de hier luisteraars aangezet tot het insturen van brandende vragen voor de sporters.

De video’s werden iedere ochtend (na een gewonnen medaille) geplaatst op de digitale en social platformen van zowel TeamNL, 538 en Samsung om Nederland al tijdens het ontbijt ongedwongen te laten genieten van de beelden met onze sporters.

Naast het aanjagen van de video’s werd in de Ochtendshow op 538 tijdens drive-time één winnende vraagsteller live in de uitzending verrast met prijzen die beschikbaar waren gesteld door Samsung. Op deze manier bevestigden we de betrokkenheid van de sportfan op de persoonlijke manier van radio waarmee andere luisteraars ook werden aangezet om de video’s te gaan bekijken en mee te doen aan de actie.

Het medium radio in combinatie met digitale media is hiermee op een krachtige manier ingezet om de Nederlandse fans dichterbij de sporters en de Olympische Spelen te krijgen.

Wat waren de resultaten?

De successen van de Nederlandse afvaardiging resulteerde in tien unieke taxiritten met onder andere wielrenner Tom Dumoulin, de Mannen Acht en windsurfer Dorian van Rijsselberghe die ruim anderhalf miljoen keer zijn bekeken. Uiteindelijk zijn er 2,7 miljoen contacten gerealiseerd via de social kanalen van NOC*NSF, 538 en Samsung die meer dan 450 ingezonden vragen via #MedailleTaxi hebben opgeleverd.

Onder de luisteraars werd de actie goed gewaardeerd en vond men de actie bij 538 én Samsung passen. Verder heeft de campagne onder de luisteraars van 538 een stijging opgeleverd van 60 procent die Samsung spontaan noemen als sponsor van de Olympische Spelen.

Ook heeft de actie ruime persaandacht gekregen bij diverse dagbladen en op tv bij onder andere Studio Sport en RTL Boulevard

Deze crossmediale campagne heeft uiteindelijk datgene opgeleverd waar ieder merk en de Nederlandse sportfan naar op zoek was: unieke Olympische content!

Wat is het laatste nieuws?

Ook in 2017 is Oranje weer één van de belangrijke contentdomeinen van 538. Op korte termijn staat ons Koningsdagevenement voor de deur en verder blijven we aandacht schenken aan het Nederlands Elftal en de aanloop naar de Olympische Winterspelen in 2018.

www.talparadio.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `