[Cross Media Case 2017] Larissa Clemens over 538DJ Hotel
20-03-2017 14:55:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3501 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Talpa Radio en The Athlete’s Foot sturen 538DJ Hotel in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Larissa Clemens, Key Account Manager Brand Partnerships bij Talpa Radio.

Kun je de bedrijven introduceren?

Talpa Radio is het grootste en meest toonaangevende muziekentertainmentbedrijf van Nederland. Met 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica bereiken en beraken we wekelijks meer dan 7 miljoen mensen. We zijn er altijd en overal; offline én online, on air én on-demand.

The Athlete’s Foot is dé sneakerstore met een uitgebreid assortiment sneakers met momenteel 56 winkels in Nederland en bijna 500 winkels wereldwijd. De collectie van The Athlete’s Foot bestaat voor het grootste gedeelte uit sneakers, kleding en accessoires van sportauthentieke merken. Denk hierbij aan Nike, Adidas, ASICS, Puma en Vans.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

Talpa Radio kijkt verder dan alleen radio, we denken vanuit interactieve muziekmerken. We zijn gespecialiseerd in het verbinden van merken met de doelgroepen. We maken de verbinding on-air tijdens onze radioshows, offline tijdens onze events maar natuurlijk ook online op al onze digitale touchpoints.

The Athlete’s Foot wil consumenten verbinden, uitdagen, activeren en 24/7 met hen in contact zijn. Dit kan alleen als je aanwezig bent op alle kanalen waar de doelgroep aanwezig is. Offline in de winkel of op events. Online en mobile in de webshop, op social, blogs of in samenwerking met influencers. Maar natuurlijk ook via radio!

Kun je de case omschrijven?

Met een eerste ATL-campagne heeft The Athlete’s Foot lef getoond door te kiezen voor een maximale koppeling met 538. Het betrof een optimale inzet en mix van radio, online, een event activatie in het 538DJ Hotel én een doorvertaling in hun eigen stores.

Tijdens het Amsterdam Dance Event opende 538 van woensdag 19 tot en met zaterdag 22 oktober de deuren van het 538DJ Hotel. Tijdens ADE konden luisteraars eten, feesten en slapen in het hotel waar de 538 DJ’s de biertjes tapten en de grootste Nederlandse dj’s een exclusieve showcase gaven. Alle vier de avonden ging het publiek los op de beats en gingen de voetjes van de vloer.

En hoe dans je het beste? Op een goed paar sneakers natuurlijk! De koppeling tussen The Athlete’s Foot en 538DJ Hotel tijdens ADE was daarom snel gemaakt. De internationale sneakerwinkel bestaat al zo’n 50 jaar maar de formule is in Nederland relatief nieuw. Om de naamsbekendheid en traffic naar hun stores en site in ons land te vergroten, gingen zij het partnership met 538 aan.

The Athlete’s Foot en 538 zorgden samen voor een ultieme beleving van het Amsterdam Dance Event met 538DJ Hotel. Luisteraars van 538 werden opgeroepen hun favoriete dj door te geven via sms en daarmee kans te maken op een overnachting en exclusieve showcase. De campagne werd aangejaagd via promo’s op radio, 538.nl, social media en in The Athlete’s Foot stores.

Daarnaast had The Athlete’s Foot een eigen consumentenactivatie, de Golden Sneaker, waarbij in 12 steden 12 sneakers werden verstopt. Via social media werden de volgers op de hoogte gebracht waar en wanneer de sneakers verstopt werden en zo maakten ook de fans van The Athlete’s Foot kans op kaarten voor 538DJ Hotel.
Uiteindelijk kon 538 samen met The Athlete’s Foot tientallen luisteraars naar 538DJ Hotel sturen inclusief overnachting en een nieuw paar sneakers zodat zij lekker konden dansen.

En dat was niet alles, ook op locatie konden de bezoekers niet om The Athlete’s Foot heen. Door middel van de event-activatie The Sneaker Cleaner konden de bezoekers hun sneakers laten schoonmaken, zodat ze met gepoetste sneakers de dansvloer konden betreden.
Na een heerlijke Sneaker-Freaker-cocktail van The Athlete’s Foot konden de winnaars volledig genieten van een spectaculaire showcase van 4 van de grootste Nederlandse dj’s.

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

De samenwerking tijdens het 538DJ Hotel was een project van The Athlete’s Foot, Radio 538 en More Media Group. Bij Talpa Radio was 538Concepts samen met de klant verantwoordelijk voor het creatieve concept, de strategie en de executie. More Media Group was verantwoordelijk voor de data-analyses, strategie, tactiek en inkoop.

Welke media zijn ingezet?

Een zenderbrede radiocampagne (cromo’s, tag-ons en audioboards) in combinatie met de In-Program-activatie (telefoongesprekken tussen de dj en de winnaar) is ingezet om de doelgroep maximaal te bereiken met een relevante boodschap, te activeren om mee te doen aan de actie en om awareness te creëren voor The Athlete’s Foot.

Naast de radiocampagne hebben 538 én The Athlete’s Foot ook gebruik gemaakt van hun websites, social media, bannering en nieuwsbrieven om de actie toe te lichten en een ieder te interesseren om mee te doen aan de actie.

Bij deelname aan de actie is een retour sms inclusief kortingscode gestuurd om verkeer naar site van The Athlete’s Foot te realiseren en zo verkoop te stimuleren.

Naast de inzet van de radio, social media en online hebben 538 en The Athlete’s Foot de actie ook op locatie doorgevoerd. Gedurende de campagne heeft een instore promotie In alle winkels van The Athlete’s Foot bijgedragen om de actie aan te jagen.

Tijdens ADE zijn verschillende activaties in het 538DJ Hotel (Sneakercleaner, Sneaker Freaker -ocktail, gebakjes bij het ontbijt en het leveren van sneakers van de 538-dj’s) ingezet om The Athlete’s Foot een gezicht te geven aan de bezoekers.

Wat waren de resultaten?

• Radiobereik van 850.000 personen in de doelgroep 20-34 jaar. Gemiddeld zijn zij 10,5 keer in aanraking gekomen met de campagne, wat 8,9 miljoen contactmomenten over The Athlete’s Foot heeft opgeleverd.
• 900.000 contacten via de social media kanalen van 538 en The Athlete’s Foot.
• Een combinatie van al deze middelen zorgden in totaal voor meer dan 15.000 aanmeldingen van de actie op 538. En uiteindelijk waren er geen verliezers want alle deelnemers wonnen korting op nieuwe sneakers en 63 echte winnaars mochten sneakers naar keuze uitzoeken bij The Athlete’s Foot en wonnen een verblijf in het 538DJ Hotel.
• Circa 8 procent van alle deelnemers heeft vanuit de retour-sms doorgeklikt naar de website van The Athlete’s Foot.
• De campagne heeft geresulteerd in een stijging van de geholpen naamsbekendheid met 28 procent en stijging van 25 procent van de merkvoorkeur voor The Athlete’s Foot.

Wat is het laatste nieuws?

Om het contentdomein Dance te blijven claimen is ook 2017 Dance weer een van de belangrijkste pijlers van Radio 538. Naast ons eigen digitale station DanceRadio en partnerships met de grootste dance events (onder andere Flying Dutch en Tomorrowland) organiseren we ook dit jaar weer 538DJ Hotel en Jingleball waar de grootste Nederlandse dj’s achter de draaitafels plaatsnemen.

Daarnaast blijft Dance ook voor The Athlete’s Foot een belangrijk thema. Zij zullen in de zomer aanwezig zijn met diverse activaties op festivals en daarbij zullen Radio 538 en The Athlete’s Foot samen blijven werken in 2017.

www.talparadio.nl
www.538.nl
www.theathletesfoot.nl

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `