[Cross Media Case 2017] Maurice Fransen over Hierrr met je Rekening
13-03-2017 12:10:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4050 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Talpa Radio stuurt de Hierrr met je Rekening in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Maurice Fransen, Concepts Director van Talpa Radio.

Kun je Talpa Radio introduceren?

Talpa Radio is het grootste en meest toonaangevende muziekentertainmentbedrijf van Nederland. Met 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica bereiken en beraken we wekelijks meer dan 7 miljoen mensen. We zijn er altijd en overal; offline én online, on air én on-demand.

Hoe kijk jij naar crossmedia?

Talpa Radio kijkt verder dan alleen radio, we denken vanuit interactieve muziekmerken. We zijn gespecialiseerd in het verbinden van merken met de doelgroepen. We maken de verbinding on-air tijdens onze radioshows, offline tijdens onze events maar natuurlijk ook online op al onze digitale touchpoints. Radio is een 1:1 medium. Een jock praat altijd tegen één persoon, tegen jou. Bij ons ligt de uitdaging om dat persoonlijke radio-gevoel ook over te brengen via andere kanalen.

Kun je de case omschrijven?

December is een dure maand. Feestjes, kadootjes, borrels en veel lekker eten. Daar moeten we in januari voor boeten: naar de sportschool en de hand op de knip. Wij van 538 begrijpen dat. Daarom betalen we jouw rekening: een feel-good manier om je een goede start van het jaar te bezorgen.

Met de actie Hierrr met je Rekening zetten we de gekke, grappige en ontroerende verhalen van onze luisteraars centraal. Dat levert al jaren succesvolle radiocontent op en daardoor goede luistercijfers. Hierrr met je Rekening was traditioneel een echte radio-actie.

Onze uitdaging was om Hierrr met je Rekening ook off-air te laden en daarmee het karakter van 538 als interactief muziekmerk versterken. De campagne is geïnspireerd op de six word story. In korte, teasende teksten vertellen we het verhaal achter de rekening van onze luisteraar. In elke uiting zit een dubbele O: de paarse en groene bol uit ons logo. Daardoor garanderen we herkenning voor ons merk 538, plus de flexibele campagnestijl helpt ons ook om vrijwel direct te kunnen reageren.

Voor social media maken we meer dan 530 verschillende uitingen. Vier weken lang struint een speciaal aangewezen campagneteam Facebook, Twitter en Instagram af en reageren we in stijl op persoonlijke berichten met onder andere #kapot, #pech, #blut, #rekening. We scannen nieuwsberichten op alle nieuwssites van RTL Nieuws tot LINDA.nieuws en AD.nl en reageren daar op onze eigen herkenbare manier op. We springen dan ook een gat in de lucht wanneer er in Amsterdam een massale strOOmstoring plaatsvindt waar we direct op kunnen inhaken!

Hierrr Met Je Rekening draait al een aantal jaren mee. De campagne inzet is grotendeels gelijk gebleven aan die van vorig jaar met het verschil dat we social media persoonlijk maken en dat we direct inspelen op de actualiteit. Met deze slimme en sympathieke aanpak willen we minimaal 25 procent verbeteren op:
• spraakmakendheid
• deelnemers aantal
• bekendheid

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

– BSUR Agency
– M2 Media
– 538Concepts (het interne reclamebureau van Talpa Radio)

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Radio is een 1:1 medium. Een jock praat altijd tegen één persoon, tegen jou. Social media zijn bij uitstek een manier om dat persoonlijke radiogevoel over te brengen en dus een hele logische keuze. Maar #hoedan?

We kiezen ervoor om op social media gewoon te doen waar we het beste in zijn: onze typerende, eigen(wijze) kijk op de wereld gebruiken om het gesprek aan gaan met onze luisteraars. Daardoor maken we de campagne persoonlijker en spraakmakender.

Het typerende 538-geluid vertalen we in woord en beeld met een iconische 538-campagnestijl en de juiste tone-of-voice voor copy.

We kiezen voor een stapeling van programmering en marketinginspanningen: het één versterkt het ander. De grens tussen onze content (on air, social) en onze campagne (outdoor, online) vervaagt, waardoor we meer impact creëren.

Campagne- en middelenoverzicht:

• week 1 2017:
start aanjagen campagne op radio (stuur je rekening in)
start social inhaakcampagne

• week 2 2017:
start rekeningen betalen op radio
start inzet (paid) online video

• week 3 2017:
out of home: abri en digitale snelwegmasten

• week 4 2017:
27 januari einde campagne

De inzet en rol van social media in deze campagne:
• actief inhaken en reageren op persoonlijke posts, nieuwsoutlets en bekende Nederlanders
• gepersonaliseerde uitingen voor alle radio-winnaars, om te delen via eigen socials
• een social share in de 538 site waarmee mensen hun social achterban om hulp konden vragen bij het uitkiezen van hun te betalen rekening
• mini-docu’s en mooie radiofragmenten delen via de 538 owned socials om de campagne verder te laden en mensen te inspireren hun eigen verhalen te delen

Wat waren de resultaten?

Onder andere dankzij de meer dan 500 verschillende persoonlijke en actuele socialmediaposts worden de verhalen goed opgepakt door de pers. Met name de inhaker op de stroomstoring in Amsterdam en de dochter van de verdachte douanier leveren veel pr-waarde op. We ontvangen enkele klachten van de Reclame Code Commissie. Dat is niet de intentie, maar het is een teken dat de campagne stof doet opwaaien en dus past bij het prikkelende merkimago van 538.

Spraakmakendheid
Top of mind bekendheid jan17 35 procent  +29 jan16: 27 procent
Opvallendheid actie jan17 30 procent +76 procent jan16: 17 procent

Aantal deelnemers
Aantal deelnemers (ingezonden rekeningen)
jan17 33.000 +27 procent jan16: 26.000

Bekendheid
Gegenereerde pr-waarde jan17 124.432 euro + 62 procent jan16: 79.891

www.talparadio.nl

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `