[Cross Media Man 2017] Mark van de Crommert over Mediasynced
31-03-2017 14:01:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5635 | Tags:

Mark van de Crommert, co-founder en ceo van Mediasynced, is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2017. Wij spreken hem. 

Kun jij Mediasynced introduceren?

Mediasynced is volledig gespecialiseerd in het ontwikkelen van crossmediale technologie. Wij creëren oplossingen die de off- en online wereld met elkaar verbinden. Onze instrumenten stellen media in staat synchroon te werken en zo elkaar te versterken. Met Mediasynced ligt de kracht van de combinatie voor het grijpen en bouwen we bruggen tussen de media.

Bovendien bieden we realtime software om TV en radio campagnes te meten en te optimaliseren. Dat doen we door TV en Radio campagnes te combineren met gegevens over respons, zoals website bezoek. Wij bewijzen dat TV en Radio campagnes werken én hoe ze het beste werken.

Onze cultuur en werkwijze kenmerkt zich in onze kernwaarden: high tech & human touch.

Onze palmares bestaat uit:
2011: Remotely.tv - Nederlands eerste zenderoverstijgende 2e scherm met alle Tweets en live info over alle TV programma’s.
2012: TV sync - Synchronisatie van TV-campagnes met online programmatic campagnes.
2013: Radio sync - Synchronisatie van radio-campagnes met online programmatic campagnes & Adwords.
2016: Radio-2-Outdoor Sync - Synchronisatie van radio-campagnes met Digital Outdoor
2016: Spotalytics - Het volautomatisch en betrouwbaar doormeten van TV response op websiteverkeer.

Wat zijn jouw activiteiten bij Mediasynced?

Ons team is voortdurend bezig met het bedenken van onderscheidende crossmediale technologie. Zo houden we onze voorsprong op de grootste adtech spelers. Wij weten elk jaar te verrassen met ‘world’s first’ crossmedia innovaties. Vorig jaar sloegen we zelfs een dubbelslag met Radio2outdoor én Spotalytics. 

Dat brengt me op mijn tweede kerntaak, het enthousiasmeren van mediacollega’s voor onze crossmediale oplossingen. Dat doe ik door onze unieke benadering te presenteren, het bijwonen van meetings en sinds kort schrijf ik ook vaker commentaar of blog ik over crossmedia.

Internationalisatie van ons bedrijf vraagt ook veel van mijn tijd. De nadruk ligt nu nog op Europa, soms is er concrete belangstelling uit Amerika. Ze merken dat we echt bijzondere dingen aan het doen zijn. Zo dragen wij, samen met andere startups, ons steentje bij om Nederland als voorloper in crossmedia wereldwijd op de kaart te zetten.

Tot slot gaan Mendel Looije (co-founder) en ik minstens 1 keer maand de deur uit om onze blik op de toekomst te richten. We filosoferen over crossmedia en waar het allemaal heen gaat. Je wil niet weten hoeveel goede ideeën bij een rondje Gaasperplas zijn ontstaan!

Wat is jouw visie op crossmedia?

Nu offline advertising in rap tempo digitaliseert (televisie, radio, outdoor) zal het meten van bereik steeds makkelijker worden. Onze visie is dat de aandacht moet verschuiven naar attributiemodellering. Crossmedia wordt dan een 'battle of the algorithms’. Ik spreek daarom liever over ‘attribution driven advertising‘ dan ‘data driven advertising’. Dat impliceert dat je op zoek bent naar de toegevoegde waarde van advertising.

Artificial Intelligence (AI) en machine learning helpen ons daarbij. Het verzamelen, structuren en crunchen van data hoeft dan niet meer door mensen gedaan te worden. De conclusies zullen beter zijn dan wat we nu als mens kunnen bevatten of berekenen. Spotalytics gaat daar in sneltreinvaart naar toe bijvoorbeeld met behulp van technieken als predictive modeling.

Dat klinkt misschien eng als dat nu je werk is, maar het is onvermijdelijk. De rol van de media-professional verandert. Mensen zullen altijd de aanbevelingen van machines in context moeten plaatsen. Mensen kunnen ‘softe' en onmeetbare parameters toevoegen. Computers kunnen die complexere, menselijke afwegingen nog niet maken. En juist die menselijke maat blijft nodig om tot de allerbeste beslissingen te komen.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Iedereen probeert met man en macht te komen tot een holistische benadering van crossmedia, waarin elk medium het andere perfect versterkt. Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar de realiteit is een stuk weerbarstiger. Elk medium stelt zijn eigen belang voorop. Crossmediaal werkt alleen als elk mediumtype er beter van wordt.

In de praktijk betekent dit dat crossmediaal zich niet holistisch maar in groepjes van 2 of 3 mediumtypen zal ontwikkelen. Bijvoorbeeld, radio met outdoor of televisie met online. Dat is prima. Je ziet dat ook zonder die holistische ambitie slimme mediumcombinaties ontdekt worden. Je gaf zelf al aan dat de inzendingen voor jullie Crossmedia Innovatie Awards jaarlijks toenemen en de kwaliteit heel hoog is. Nederland staat er sowieso goed voor in de crossmediawereld.

Op het gebied van TV kijkdata zien we een grote verandering aan de horizon. Dat is het beschikbaar komen van geanonimiseerde TV kijk data op huishoudniveau.

Daarmee kunnen we nog preciezer de huishoudens targeten die de TV-reclame net hebben gezien. Zeg maar TV sync 2.0.

Ook voor onze TV-attributiemodellen is deze data bijzonder relevant. In de VS wordt de TV kijkdata al gecombineerd met data over winkelaankopen. Vervolgens wordt de TV inkoop geoptimaliseerd op basis van deze winkelconversies.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Mediasynced ben jij trots?

Mediasynced startte 2016 met een crossmediale wereldprimeur: de introductie van Radio2outdoor. We synchroniseren realtime de best beluisterde radiospots met Digital Out-of-Home langs de snelwegen. Het werd in Nederland en internationaal opgepikt. Onder meer het toonaangevende Amerikaanse nieuwsblog Adexchanger berichtte er over. De merkeffecten van Radio2outdoor zijn deugdelijk gemeten. Hieruit blijkt dat merkoverweging significant sterker stijgt bij de synchronisatie van radio met outdoor. Een overtuigend bewijs van de crossmediale kracht van radio en digital outdoor.

De primeur van Spotalytics maakte 2016 dubbel bijzonder. Dit is ons grootste project sinds de introductie van onze uitvinding TV sync in 2012. Spotalytics meet het effect van TV- en radiocommercials op je websitebezoek.

Spotalytics is een echte game-changer. Alles is volledig geautomatiseerd. Onder de motorkap vind je gevalideerde statistische algoritmen die tot op heden voorbehouden waren aan de beste econometristen. En we hebben het gebruik zo eenvoudig gemaakt, dat iedereen er mee overweg kan. Dit alles betekent dat TV en radiocampagnes plots net zo attribution driven aangestuurd worden als campagnes in de online wereld.

Bureaus die met ons werken, beoordelen en optimaliseren nu voortdurend alle RTV campagnes ook op online respons. En dat is relevant, want juist die online betrokkenheid van de doelgroep is een krachtige indicator dat de reclameboodschap ook echt iets teweeg brengt.

Wat is het laatste nieuws?

Vrijwel iedereen die Spotalytics ziet is direct enthousiast. Daarom gaan we binnenkort een Freemium model introduceren. TV adverteerders krijgen dan zonder kosten een light versie van Spotalytics waarmee ze altijd kunnen zien hoe hun TV campagne op hoofdlijnen presteert. De betaalde versie biedt vervolgens de gedetailleerde inzichten die nodig zijn om de TV ROI te verbeteren.

Door onze technologie zo laagdrempelig aan te bieden, willen we de adaptatie van deze innovatieve crossmedia technologie helpen versnellen.

Inmiddels is het glashelder dat het lanceren van nieuwe crossmediale technieken in ons bloed zit. Dat deden we de laatste 5 jaar en dat zullen we de komende jaren blijven doen. Wij willen ons blijven meten met de beste crossmediale adtech spelers in de wereld, door slimmer te innoveren en sneller te ontwikkelen dan zij. Deze nominatie is een erkenning dat we daar in slagen, daar zijn we enorm trots op.

www.mediasynced.nl


www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie