[Cross Media Man 2017] Willem-Albert Bol over de Persgroep
31-03-2017 14:17:00 Door: Marianna Beets | Hits: 7045 | Tags:

Willem-Albert Bol, Creative Director bij de Persgroep Nederland, is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2017. Wij spreken hem.

Kun jij de Persgroep introduceren?

De Persgroep is het grootste mediahuis van Nederland. Wij zijn in staat om nationaal, regionaal en lokaal onze doelgroepen te voorzien van de beste journalistieke content. Dit met dank aan 1400 schrijvende collega’s die garant staan voor de beste verhalen.

Bij dit bedrijf ontdekte ik een kleine 3 jaar geleden dat nieuws toch echt een bijzondere wereld is. Ik deed al zaken met de Persgroep, maar ons motto 'Passie voor Media' leeft hier echt. Wat mij opvalt is hoe achterhaald soms mensen denken over kranten. Ten eerste: de krant is niet van papier. Wij maken nieuwsmerken, die toevallig ook via papier worden gedistribueerd. Ten tweede: men denkt dat het kommer en kwel is binnen onze categorie. Wij zijn echter een gezond en winstgevend familiebedrijf. Wij groeien en investeren in ons product. Te vaak merk ik nog dat de perceptie nogal scheef is. Ik ben blij dat steeds meer vakgenoten de waarheid inzien.

Sinds mijn komst, voeren wij een nieuwe positionering. Wij geloven dat je zonder aandacht niks aan bereik hebt. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het nieuws, geeft ons veel aandacht bij de lezer. Dit is echt een kracht waar ik trots op ben. Dit verhaal vertellen wij nu 3 jaar en resoneert heel goed in de markt. Steeds meer merken beseffen deze unieke eigenschap en weten ons weer te vinden. Wij verwelkomen ze van harte!

Wat zijn jouw activiteiten bij de Persgroep?

Sinds eind vorig jaar heb ik een nieuwe rol als de Creative Director. In die hoedanigheid geef ik leiding aan het MediaLab. Wij zijn de creatieve cel van de Persgroep Nederland. Wij maken maatwerk voor merken. Omdat wij zo dicht op onze doelgroepen zitten, kunnen wij het merkverhaal relevant maken voor onze lezers. Wij kunnen met 7 mediumtypes werken (krant, weekblad, magazine, web, mobiel, online video en radio) en hebben bijna 200 merken tot onze beschikking. Wij draaien nu bijna 10 miljoen omzet en gaan dat komende jaren verdubbelen.

Veel adverteerders zoeken een content oplossing. Een middel wat wij met branded content goed kunnen bieden. Onze lezer is al ingesteld op content en dat maakt het voor ons makkelijker hen te overtuigen tot het lezen van verhalen van merken. Wij werken deels op briefing van klanten en bureaus, maar steeds vaker ook pro-actief. Zeker met onze online video ambities, is de koppeling met merken snel gemaakt. Een recent voorbeeld hiervan is 'Bakkie Today' van AH.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Crossmedia past heel logisch bij het MediaLab. Verhalen kun je in elk medium vertellen. Het is de kunst om per medium of per merk de juiste snaar te raken. Dat specifieke gevoel heeft ons team goed in de vingers. Wij hebben niet voor niets meer dan 120 projecten gedaan vorig jaar. Wij maken content voor kritische doelgroepen en weten wat hen raakt en wat hen irriteert. Wij kunnen daarom merken echt adviseren over hun beste content aanpak. Crossmedia helpt ook om verhalen op te laten opvallen. Je raakt meer doelgroepen en per medium laat je andere kant van jezelf zien. Print wint qua autoriteit en verdieping. Digitaal is sterk in interactie. Video is goed in emotie.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia speelt al jaren, maar de cases worden steeds beter. Merken worden beter in het bepalen van hun mediaspel en er wordt minder op automatische piloot geacteerd. Bijvoorbeeld de cliché inzet van TV neemt af. Voor ons als exploitant een grote kans om hen te overtuigen van de kracht van nieuwsmerken. Ik hoop dat de verschillende nieuwsmerken steeds beter gaan samenwerken om de markt te overtuigen van onze unieke positie.

De Persgroep heeft steeds meer deals met adverteerders waarin wij niet alleen communicatie-partner zijn, maar juist ook het concept (helpen) bouwen en conversie afspraken maken.

Op welke cross mediale case of cross mediaal product van De Persgroep ben jij trots?

Dat zijn er vele. Eentje die opvalt qua consistentie is onze DAS case. Deze rechtsbijstand verzekering heeft nu al langere tijd gekozen voor een always-on content aanpak. Het voordeel daarvan is dat je samen leert en elke keer weer verbetert. De impact van deze continue bewerking is echt enorm. Jaloersmakend.

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2016?

Het feit dat ik nu voor de derde keer genomineerd ben voor deze prijs .. en ga kijken of het spreekwoord 'driemaal is scheepsrecht' echt waar is ;-)

Wat is het laatste nieuws?

Wij kunnen binnenkort bekendmaken dat wij met enkele TV kanalen op digitaal gebied een partnership sluiten. Onze online video kennis en kunde (na de overname van het huidige MyChannels) weten wij op deze manier in te zetten voor verrassende partners.

www.persgroep.nl
www.persgroep.nl/adverteren

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie