[Interview] Arno Peperkoorn: "De roep om de juiste mensen wordt alleen maar groter, hen vinden alleen maar moeilijker"
09-12-2016 13:00:00 Door: Max Vlugt | Hits: 5743 | Tags:

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment. Hij staat op nummer 58 in DeMedia100. Wij spreken hem.

Dag Arno, kun je Result Recruitment introduceren?

Dat moeten lukken. Result is een recruitment bureau in Amsterdam. Wij zijn gespecialiseerd in het bemiddelen van profesionals in de Digital, Media, Marketing en Advertising. We bestaan nu alweer 11 jaar. Wij werken voor mediabureaus, reclamebureaus, publishers, adverteerders en diverse tech bedrijven die in dit spectrum hun diensten leveren.

Result werkt vanuit een netwerkgedachte. Via ons netwerk van ambassadeurs bereiken we de meest getalenteerde professionals. Veelal zijn deze mensen niet direct zoekend, maar latent in de markt en hebben zij de ambitie om hun volgende stap in hun carrière te maken.

Wat zijn de USP’s van Result Recruitment richting kandidaten en klanten?

De belangrijkste USP is denk ik wel dat wij uitsluitend werken met consultants die uit het vak komen.
Van sales professionals tot mensen met een bureau achtergond. Zij werken bij ons. Eén van onze mensen publiceert als Food Blogger zelfs binnenkort haar eerste boek, kan wel zeggen dat we daar zeer trots op zijn!

Dit alles is relevant voor zowel de kandidaat als de oprachtgever omdat wij juist hierdoor zeer goed in staat zijn hen te begrijpen. Wat er uiteraard toe leidt dat we vaak in staat zijn om de juiste match te maken. Verder kijken dan alleen het CV en de vacaturetekst is daarbij het devies. Wij kennen onze kandidaten en onze opdrachtgevers. De mens staat bij ons altijd centraal.

Ook besteden we veel tijd aan het up-to-date houden van onze kennis over de branche waarin we acteren. Beide zijden begrijpen, de mens achter het CV snappen, de vacaturetekst kunnen doorgronden en de juiste mensen kennen. Dat is onze USP. Noem het kwaliteit VS kwantiteit.

Uit welke segmenten van de markt komt de vraag?

Dat is bij ons eenvoudig. Uit het segment Digital, Media, Marketing en Advertising. Wij laten ons niet verleiden om buiten deze segmenten te bewegen. Maar interessanter is de vraag wat er binnen deze niche gebeurt. Hier zien we dat ook onze branche in een rap tempo wordt geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Developers, digital designers, programmatic specialisten en steeds meer de roep om analisten. Maar dit is niets nieuws.  Die beweging is al een tijd gaande. Interessanter vind ik dat de verschillende bedrijven waar wij voor werken ook steeds meer elkaars expertise zelf aannemen.
Designers naar mediabureaus, planners naar reclamebureaus. Uitgevers die interne bureaus opzetten en adverteerders met trading desks. De samenwerkingen tussen de 4 pijlers verandert en dus ook het type kandidaat. Er worden andere competenties gevraagd. En er is continue beweging.

Naar wat voor soort kandidaten zoeken jullie klanten, wat moeten ze kunnen?

Daar is niet één antwoord op.  Want de vraag die wij krijgen is heel divers. Over het algemeen wordt ons gevraagd om “het schaap met 5 poten” voor ze te vinden. Wat ik persoonlijk heel boeiend vind is dat men vaak op zoek is naar zekerheden. Iets wat iemand heeft gedaan wint het vaak van wat iemand kan. Dat snap ik ook wel maar er ligt ook een gevaar. Eén van de gevaren is dat je mensen niet meer beoordeelt op basis van hun talenten maar uitsluitend op basis van hun CV en verleden. Terwijl competenties en toekomst centraal zouden moeten staan. Dat vind ik wel eens jammer, terwijl ik het vanuit werkgevers perspectief ook echt kan plaatsen.

Wat persoonlijk een doorn in mijn oog is, is dat wij als branche niet genoeg bezig zijn met het benoemen van diversiteit in het personeelsbeleid. Dat vind ik jammer, want ik denk dat dit enorm belangrijk is om mooier, beter en baanbrenkender werk te maken. Daarnaast vind ik ook echt dat talentontwikkeling en -begeleiding niet goed genoeg wordt gedaan en niet belangrijk genoeg wordt gevonden. Jonge mensen verdienen een podium en een pad!

Het aantal young professionals dat zich niet gezien of gehoord voelt vind ik schrikbarend. In een land waar de vergrijzing stap voor stap de overhand krijgt, is het alleen al vanuit toekomstperspectief zeer belangrijk dat opleiding en begeleiding een centralere rol gaan krijgen. Vanuit Result investeren wij hier veel  in. Coaching en begeleiding staan centraal. In het belang van het talent. Zo zijn we o.a. initiatiefnemer van de Media Belofte van het jaar verkiezing.

Hoe zie jij de arbeidsmarkt in 2017 ontwikkelen?

De roep om de juiste mensen wordt alleen maar groter. Hen vinden alleen maar moeilijker.

De huidige groei zal doorgaan maar de veranderingen in het vak zullen er voor zorgen dat we echt andere mensen nodig hebben om de functies in te vullen. De markt wordt meer en meer een markt van specialisten. Voor onze branche loert er al jaren een groot gevaar. De digitale groei in advertising gaat al jaren niet naar de Nederlandse spelers maar vloeit netjes naar – veelal - Amerikaanse partijen.

Dit heeft impact op de hele keten. Samenwerken zal centraler komen te staan. Gelukkig zie je dit ook steeds meer gebeuren. Wat BrandDeli en de Persgroep samen doen vind ik geweldig om te zien. Maar ook in de bureauwereld zie je dit meer en meer gebeuren.

Wat is jouw gouden tip voor de jonge marketeer? Wat moet hij of zij doen om de komende jaren succesvol te zijn?

Er is geen gouden tip, dat is veel te makkelijk. Maar wees actief en zelf kritisch. Kijk goed naar wat je echt kan en wat je echt wil en handel daar naar. Dit zijn allemaal open deuren maar dit is wel waar wij het vaak mis zie gaan. Als wij aan mensen vragen “waar ben je goed in?” dan krijgen wij heel vaak geen of een ontwijkend antwoord. Van jezelf snappen waar je goed in bent en dit ook kunnen uitleggen en laten zien, dat is voor mij essentieel om succesvol te zijn. 

www.demedia100.nl
www.resultrecruitment.nl

 

DeMedia100 is de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse Media. DeMedia100 2017 werd bekend gemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 7 december.

DeMedia100 wordt gesponsord door

 




 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie