[Interview] Global Product Manager Mathieu Spros over JOZO
15-02-2017 10:47:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3719 | Tags:

Als Global Product Manager Retail Salt Specialties bij AkzoNobel is Mathieu Spros verantwoordelijk voor de re-branding van JOZO keukenzout. Wij spreken hem over de noodzaak van die re-branding, de uitvoering en zijn werk bij de multinational.

Hallo Mathieu. Je bent Global Product Manager Retail Salt Specialties, een hele mond vol. Wat houdt je functie precies in?

Ik ben verantwoordelijk voor alle zoutproducten die wij aan de consument verkopen via het wereldwijde retailkanaal. Een gevarieerde rol waarbij ik de merkstrategie van JOZO heb herzien op basis van uitgezet marktonderzoek, ik breng nieuwe producten en verken nieuwe markten. Tegelijkertijd let ik op of de productie van het portfolio over verschillende fabrieken geoptimaliseerd kan worden om kosten te verlagen en ik ben contactpersoon van sales om de categorievisie overtuigend naar retailpartners te brengen.

Reyez! heeft het nieuwe online platform gerealiseerd. Waarom kozen jullie voor dit bureau?

Reyez! heeft de focus op mobiel-vriendelijke sites én was in staat om gelijk vanaf het begin een goede vertaalslag te maken van het nieuwe brandconcept van JOZO naar een klantvriendelijk platform.

Waarom is gekozen voor een re-branding?

Het merk JOZO was toe aan een vernieuwing. Consumenten geven aan dat zij geen idee hebben hoe ze de smaakbeleving van gerechten kunnen verbeteren met behulp van zout. JOZO heeft daarom de ambitie om de consumenten te begeleiden in de juiste zoutkeuze. Korrelgroottes en variëteiten, zoals jodiumhoudend zout, hebben een impact op smaak en gezondheid.

Waaruit bestaat de re-branding, naast de site, nog meer?

De verpakking is volledig herzien. De verpakking speelt een cruciale rol in de laatste seconden van een aankoopmoment in de supermarkt – waarvoor de merknaam en een nieuwe, onderscheidende brand visual prominenter aanwezig zijn – en is daarnaast ook te vinden op het aanrecht tijdens het koken of op tafel tijdens het eten. Deze momenten worden nu gebruikt om informatie over te brengen en het merk meer inhoud te geven. De content die ontwikkeld is voor de website zal verder worden ingezet in retail-magazines, op in-store displays of via social media.

Is zout het zoveelste slachtoffer van de doorgeslagen gezondheidsrage die nu heerst?

Er staat inderdaad veel druk op het gebruik van zout. We moeten echter beseffen dat het overgrote deel (80 tot 90%) van ons zoutgebruik wordt opgenomen via allerlei voedingsmiddelen als brood, snacks, kaas, worst en kant-en-klaarmaaltijden, zoals pizza’s. Wat vaststaat is dat je maaltijd beter smaakt met wat zout en je kunt dit beter zelf reguleren dan dat je toepassingen gebruikt waarvan je niet weet hoeveel zout erin zit. Daarnaast heeft JOZO voor de consument die echt minder zout wilt toevoegen JOZO Light: een zout met 70 pricent minder natrium.

Wat kan de bezoeker verwachten op het platform?

Sfeervolle beelden die uitnodigen om door te klikken, bijvoorbeeld voor informatie over verschillende fromaten zoutkorrels gelinkt aan maaltijdsuggestie, sitleg over jodium en diverse receptsuggesties. Ik vergeet bijna nog te vermelden dat de jeugd er ook terecht kan voor informatie over hoe je met zout kunt kleien of hoe je je eigen zoutkristallen kunt maken.

Wat is het laatste nieuws?

De eerste nieuwe producten liggen in de supermarkten!

www.jozosalt.com
www.akzonobel.com

 

Lees ook: Reyez! verzorgt website JOZO

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie