[Interview] Hajo Binsbergen, Warner Bros: 2017 cruciaal jaar voor Nederlandse film
10-01-2017 15:14:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7152 | Tags:

Door Frank Waals

Vandaag presenteert Filmdistributeurs Nederland, de vereniging van bioscopen en filmtheaters, de jaarcijfers over het afgelopen kalenderjaar. Welke films trokken de meeste bezoekers en wat kunnen we, na het reeds geïntroduceerde 3D-kijken en laserprojecties, de komende jaren verwachten? Wij spraken met FDN-voorzitter en Warner Bros managing director Hajo Binsbergen. 

De Nederlandse bioscopen en filmtheaters verwelkomden het afgelopen jaar 34,1 miljoen bezoekers, een stijging van 3,7% ten opzichte van 2015. Investeringen in nieuwe locaties, renovaties en verbouwingen van bioscoopzalen in combinatie met nieuwe technieken om films te kunnen kijken hebben gezorgd voor een continuering van de groei. ‘En het einde is nog lang niet zoek’, aldus Hajo Binsbergen. ‘We kunnen nu al films in 3D bekijken en nog scherpere kwaliteit bieden middels laserprojecties, maar wie weet waar we over tien jaar staan met bijvoorbeeld de komst van virtual reality in filmzalen. Technologie van de toekomst is niet altijd exact te voorspellen maar qua mogelijkheden hebben we het eindstation in ieder geval nog niet bereikt.’

De drie best bezochte films van het afgelopen jaar zijn Bridget Jone’s Baby (1.1 miljoen bezoekers met een recette van 10,3 miljoen euro), Finding Dory (1 miljoen bezoekers met een recette van 8,9 miljoen euro) en Huisdiergeheimen (1 miljoen bezoekers met een recette van 8,1 miljoen euro). Opvallend in deze lijst is dat de eerste Nederlandse film pas op de twaalfde plek te vinden is. Actrice Lies Visschedijk wist met haar vervolg op de film Soof ‘slechts’ 542.000 mensen naar de bioscoop te trekken wat tot nu toe 4,6 miljoen euro aan inkomsten genereerde. Maar aangezien de film pas recentelijk, op 8 december j.l., in release ging, zijn deze cijfers toch mooi en hoopvol te noemen. Toch is het opvallend dat er verder geen enkele Nederlandse film in de top 20 voorkomt. Hajo: ‘2017 gaat wat dat betreft een cruciaal jaar worden voor Nederlandse films in de bioscoop. Pas daarna kunnen we pas echt zeggen of er een neerwaartse trend plaatsvindt. Het marktaandeel van Nederlandse films is tien jaar lang min of meer stabiel gebleven. In 2012 ging nog 15% van het totaal-aantal bioscoopbezoekers naar een Nederlandse film, in 2013 was dat 19% en in 2014 20%. Daarna kregen we te maken met dalende cijfers. De aantallen gingen terug naar 18,9% in 2015 en 12,3% het afgelopen jaar, wat staat voor ongeveer 4,2 miljoen bezoekers voor een film van eigen bodem. Mensen gingen, naast Soof 2, hierbij vooral naar Rokjesdag een Woezel en Pip. De recette van Nederlandse films was in 2015 ruim 48,8 miljoen euro en in 2016 ongeveer 32,7 miljoen euro.

De Nederlandse film gaat dus een spannend jaar tegemoet maar overall is de markt stabiel en werkt men er achter de schermen aan dit ook zo te houden. ‘We maken een gezonde groei door dankzij de kwaliteit van het filmaanbod en het feit dat er steeds meer geld gestoken wordt in marketing. Dankzij big data en social media weten we onze bezoekers steeds beter te vinden en zij op hun beurt ons ook weer. Daarnaast verwachten we in 2017 een aantal belangrijke mijlpalen te behalen in het bestrijden van piraterij. Allereerst door te zorgen voor voldoende legaal aanbod, ten tweede door het lanceren van een nieuwe zoekmachine op Film.nl waarin je precies kunt zien waar je een bepaalde film online of op DVD kunt kopen of wanneer deze ergens op televisie zal worden uitgezonden en tot slot middels de rechtszaak omtrent het al dan niet moeten blokkeren van Pirat Bay door Ziggo. Wij verwachten daarover later dit jaar een uitspraak waar we verder mee kunnen.’

Binsbergen gaat zich het komende jaar inzetten voor de optimalisering van de infrastructuur in bioscopen. ‘We gaan daar nog meer in investeren met als doel verdere stappen te kunnen zetten in het bieden van techniek en comfort. Deze twee zaken staan echt voorop. Hetzelfde geld voor investeringen in films. De afgelopen jaren eindigden er veel films in de top tien die meer dan honderd miljoen dollar hebben gekost om te maken. De kijker krijgt zodoende echt waar voor hun geld, waarbij we zien dat superhelden en fantasie het nog steeds goed doen. Wat dat betreft geloof ik niet zo in de uitsprak van regisseur Steven Spielberg die verwacht dat mensen dit soort verhalen zat worden. Kijk bijvoorbeeld naar de Marvel-film Deadpool. Daar zaten de zalen ook weer bij vol en de bezoekersaantallen bij dit soort films zijn nog altijd groeiende.

 

Naast bioscopen en filmtheaters deden ook filmfestivals het dit jaar goed. Alle georganiseerde events trokken het afgelopen jaar meer bezoekers dan het jaar ervoor.

IFFR                            305.000 bezoekers (2016)         -        302.000 bezoekers (2015)

IDFA                            280.000 bezoekers (2016)         -        255.000 bezoekers (2015)

NL Film Festival        September 2017                          -        145.000 bezoekers (2016)

Cinekid                       62.263 bezoekers (2016)            -        54.216 bezoekers (2015)

Film by the Sea         43.300 bezoekers (2016)            -        41.200 bezoekers (2015)

 

www.filmdistributeurs.nl
www.wbitvp.com/nederland

 

Frank Waals is journalist, schrijver en programmamaker onder zijn bedrijf Forward Media.

 

 

 

 

Lees alles over film in op www.nederlandsmedianieuws.nl/bioscoop

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie