[Interview] Inge Ligthart over 2016, Dawn’s succesjaar
13-06-2017 11:39:11 Door: Katja Brokke | Hits: 6577 | Tags:

Dawn viel meerdere malen in de prijzen tijdens de afgelopen SAN Accenten. Het is de bekroning op een succesvol jaar waarin het bureau een aantal opvallende campagnes afleverde en Buurman en Buurman sinds jaren weer aan het werk zette. We spreken met Managing Director en Partner van Dawn, Inge Ligthart.

Hallo Inge. Allereerst gefeliciteerd met de Accenten! Hoe verliep de show? 

De uitreiking was voor ons extra spannend omdat onze opdrachtgevers Eneco en Triodos ook beiden genomineerd waren voor een ABC Accent. Eneco voor Adverteerder van het Jaar en Triodos voor de Consistent Accent. Heel jammer dat zij het beiden net niet zijn geworden. Ik vond dat ze het zeer verdienden.

Welke awards hebben jullie in de wacht gesleept, voor welke campagnes?

We hebben maar liefst vier Accenten gewonnen voor Eneco en Micropia.

Naar welke campagne kijk jij met de grootste trots terug?

Zonder ons andere werk te kort te doen: De Welkom in de nieuwe wereld-campagne van Eneco was echt een campagne in de lengte en breedte van het merk. En Buy the Change van Triodos, omdat dit voor hen echt een nieuwe weg was. Maar eigenlijk was het overall een mooi jaar. Bureau van het Jaar word je echt alleen maar als je ook de beste opdrachtgevers hebt die de goede vragen aan je stellen.

Met welke campagne verliep het minder soepeltjes?

Er is geen campagne die alleen maar soepel verloopt, maar onze klanten staan altijd wel open voor een goed debat om de juiste redenen. Dawn is niet het bureau dat altijd precies antwoord geeft op je vraag, maar we lossen wel graag je probleem op.

Bureaus worden steeds meer allround. Hoe is Dawn de afgelopen tijd veranderd?

Eigenlijk gaat Dawn permanent op de schop. We zijn in 2016 hearhear media gestart. Een apart label dat wordt geleid door Ebele Wybenga, waar we publishingstrategieën voor merken ontwikkelen. Dit is op dit moment een van de snelst groeiende markten en daar willen we als Dawn ons stempel op drukken.

Inmiddels denken we zelf ook veel meer in platformideeën. Dat betekent onder meer dat tv eigenlijk pas helemaal aan het eind wordt ontwikkeld, in plaats van aan het begin. En dat pr, publishing, service-ideeën en digital products belangrijker zijn geworden.

Welke ontwikkelingen in de reclame-industrie juich je toe?

Dat we steeds kritischer worden op middelmatige content en dingetjes. Wij geloven in impact en relevantie en dat vraagt om veel meer aandacht. Aandacht geven aan de juiste strategie en ook aan executie. Dat is de beste manier om op te vallen in een uiterst gefragmenteerd medialandschap.

En welke juist niet?

Windtunnelmarketing. Veel ideeën worden kapot getest en geoptimaliseerd. Echt goede advertising is in staat om momentum en cultuur te creëren, om je te betoveren of mee te slepen. Daarvoor moet je je intuïtie en gevoel de ruimte geven. Alleen als je met je opdrachtgever daar de ruimte voor neemt, krijg je topwerk.

Wat is het laatste nieuws?

Na de zomer starten wij een nieuw bedrijf. Dat wordt een brand innovation consultancy: Cultural Studio (samen met Studio Zeitgeist). En eind dit jaar verhuizen we van Amsterdam Noord naar Oost.  Steeds weer een nieuw begin!

www.dawn.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie