[Interview] Inge Ruijgrok over de ruimtevaartcampagne van Albert Heijn
18-05-2017 14:12:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7492 | Tags:

Albert Heijn start samen met André Kuipers een ruimtevaartspaaractie waarbij zowel virtual reality als augmented reality worden ingezet. We spreken met Inge Ruijgrok, Brand Activation Manager van Albert Heijn, over plaatjes sparen en nieuwe mediavormen.

Hallo Inge. Albert Heijn slaagt er iedere keer in een spraakmakende spaaractie op te zetten. Wie is er verantwoordelijk voor de eerste ideeën?

Anders dan mensen soms denken, komen de meeste ideeën vanuit onze eigen marketingafdeling. We denken ver vooruit in het bedenken en uitwerken van ideeën. Over het algemeen hebben we een heel aantal ideeën op de plank liggen en komt er één daarvan tegelijk tot bloei in een campagne.

Kun je een aantal acties noemen die jou het meest zijn bijgebleven?

Met de dino’s spaaractie hebben we Nederland en België massaal in de wereld van AR en VR meegenomen en was Albert Heijn voortrekker om deze technieken voor iedereen toegankelijk te maken. Een bijzonder moment want al zijn AR en VR niet nieuw, om dit op deze schaal te laten landen bij consumenten, dat was heel bijzonder.

Met de dino’s spaaractie hebben we Nederland en België massaal in de wereld van AR en VR meegenomen

Met moestuintjes een beetje hetzelfde verhaal, maar dan over iets prachtigs als moestuinieren. Ook hier zie je dat deze trend er al veel langer was. Moestuinieren bestaat natuurlijk al heel erg lang en in veel winkels werd daar ook al op ingespeeld. Maar wij hebben een manier gevonden om het voor heel Nederland leuk, interessant en doable te maken. Het feit dat we Moestuintje afgelopen april voor de 3e keer hebben gedaan, zegt iets over het succes van deze actie en dan bedoel ik vooral de betrokkenheid hierbij van onze klanten. Het geeft zoveel voldoening als je kinderen met zo’n plantje bezig ziet en ze ziet stralen als er iets uit de grond komt. Dat ze leren over hoe groenten en kruiden tot stand komen en dat daar heel veel werk en verzorging in zit. Een wortel heeft er al een hele reis op zitten als je hem in je winkelmandje legt.

Meest recent is de spaaractie rondom ruimtevaart. Waaruit bestaat deze campagne?

Bij besteding van 10 euro ontvangen klanten een set met daarin 4 ruimtevaartplaatjes met feiten en weetjes. Deze kunnen geplakt worden in het bijbehorende verzamelalbum, waarin ook nog heel veel leuke extra weetjes en raadsels staan. Deze kun je voor 0,99 euro kopen in de winkels en via de online store. Daarnaast is er de AH Ruimtevaart-app die sinds 15 mei gratis te downloaden is voor iOS en Android. Hiermee waan je je via AR en VR écht op ruimtereis, samen met André Kuipers. Hij begeleidt je op elke missie op de verschillende ruimtebestemmingen. De cardboard VR-brillen die we voor de VR functie verkopen, zijn verkrijgbaar in de winkel voor 2,49 euro. Daarnaast kunnen klanten in de winkels als astronaut op de foto met André Kuipers, door middel van een standee. Heel leuk om deze, en foto’s die via de app gemaakt kunnen worden, te delen via social media.

En hoe is hij tot stand gekomen?

Dit jaar bestaat ruimtevaart 60 jaar, een mooie gelegenheid om met dit thema groots uit te pakken. Kuipers heeft thuis nog een Albert Heijn verzamelalbum over techniek uit 1953, een tijd waarin ruimtevaart nog niet eens bestond. Vanuit zijn missie om kinderen te laten zien hoe boeiend ruimtevaart, wetenschap en techniek zijn en hoe kwetsbaar onze planeet is, heeft Kuipers Albert Heijn benaderd met de vraag of ze een spaaractie rondom ruimtevaart en duurzaamheid interessant zouden vinden. Dit paste natuurlijk heel goed in onze jarenlange traditie.

Hoe worden VR en AR ingezet?

We introduceren een landelijke spaaractie waarin kinderen van 15 mei tot en met 11 juni spelenderwijs kennismaken met het thema ruimtevaart. In de spaaractie maken onze klanten samen met André Kuipers een reis door de ruimte om te leren over ruimtevaart en de kwetsbaarheid van onze planeet. Met de gratis AH Ruimtevaart-app, het verzamelalbum en 160 ruimtevaartplaatjes – waarvan 23 met VR/AR-beleving – waan je je echt in de ruimte. Ook zit er een fotofunctie in de app, waarmee je hele bijzondere plaatjes kunt schieten en direct kunt delen via social media.

De inzet van technologie als VR/AR helpt om dichterbij de doelgroep te komen. Anders gesteld: dit zijn geen technieken van de toekomst, dit zijn technieken van nu. Natuurlijk bestaan VR en AR al jaren en heeft iedereen er wel eens van gehoord, maar toch is de techniek nog niet volledig onderdeel van ons dagelijks leven. Met de Dino-actie was Albert Heijn voortrekker om deze technieken voor iedereen toegankelijk te maken. Naast natuurlijk ruimtevaart als nieuwe thematiek, met de boodschap van Andre Kuipers gericht op jongeren, is deze spaaractie technisch een doorontwikkeling van de app die we vorig jaar introduceerden.

Onderstaand enkele technologische innovaties:

-       Het is in VR niet alleen mogelijk om naar verschillende ruimtebestemmingen te reizen, je kunt er ook zelf doorheen bewegen om je ruimtebestemming en gespaarde ruimtevaartobjecten van verschillende kanten te bekijken.

-       Interactieve augmented reality. Je kunt niet alleen een ruimtevaartobject bekijken in AR, maar ook in- en uitzoomen. Wanneer je uitzoomt, tover je de gehele ruimtevaartbestemming tevoorschijn. De omgeving wordt dan op het bureau of tafel geprojecteerd.

-       Je kunt verschillende objecten binnen één ruimtebestemming verzamelen; zo kun je bijvoorbeeld elke keer een raket die je gespaard hebt toevoegen in de rocket garden binnen bestemming aarde. Van de raketten die je nog niet hebt, zie je de outline.

-       Er zit een educatieve component in doordat Kuipers je vanuit de control room van alles vertelt over de ruimtevaartbestemming of de objecten die je toevoegt in AR en VR.

Wie hebben er allemaal aan meegewerkt?

Vanuit Albert Heijn bestaat er, logischerwijze, een behoorlijk team dat vanuit verschillende disciplines werkt aan dit type campagnes. Uiteenlopend van de mensen in onze winkel, tot bijvoorbeeld marketing, klantenservice, logistiek en communicatie.

Extern zijn de volgende partijen aangehaakt:
-       TBWA/Neboko: conceptontwikkeling en uitwerking.
-       &Samhoud: adviserend partner op vlak van techniek en pr.
-       Little Chicken: technische ontwikkeling AH Ruimtevaart-app.
-       Coopr: pr-campagne.

Vroeger had je een boek en plaatjes. Toen een website erbij en een app. Nu worden ook VR en AR ingezet. Die ontwikkeling is heel snel gegaan. Hoe zorg je ervoor dat je alles bijbeent?

Dat is het leuke van mijn baan als Brand Activation Manager, je leert elke dag bij. Natuurlijk werken we met goede bureaus en ook intern hebben we heel veel mensen zitten die voorop lopen als het gaat om de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast zorg ik dat ik zelf goed om me heen blijf kijken om nieuwe ontwikkelingen op de voet te volgen. Maar soms is het ook een kwestie van proberen. Je weet nooit van tevoren zeker of iets gaat werken, maar we doen er natuurlijk alles aan om ons zo goed mogelijk in onze klanten te verplaatsen.

Soms is het ook een kwestie van proberen. Je weet nooit van tevoren zeker of iets gaat werken

Jullie zijn vast al bezig met het voorbereiden van de volgende actie. Tipje van de sluier?

De voorbereidingen voor de volgende actie zijn inderdaad alweer in volle gang. Om de verrassing erin te houden, kan ik daar helaas niets over zeggen.

Wat is het laatste nieuws?

De AH Ruimtevaart-app doet het super goed! Inmiddels staat hij al op plek 2 van gratis apps in de App store. Ook via Google play store stromen de downloads binnen. De wereld die je binnen gaat via de app, zeker met een VR-bril en (aan te raden) een koptelefoon, is echt magisch. Het lijkt er dus op dat we heel veel mensen het gevoel kunnen geven écht in de ruimte te zijn. Dat is toch fantastisch?!

www.ah.nl

 

Lees ook: Albert Heijn en André Kuipers starten AR- en VR-ruimtevaartactie

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie