[Interview] Jan-Willem van Beek over innoveren op eigen kracht
31-08-2017 12:58:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4283 | Tags:

Hilversum staat van 6 tot en met 13 september in het teken van Dutch Media Week, een evenement dat bestaat uit ontmoetingen, experimenten en innovaties. We spreken met Jan-Willem van Beek, onder andere auteur van het boek Voorbij de startupmania. Hij host een expertsessie over innoveren op eigen kracht.

Hallo Jan-Willem. Kun je jezelf kort introduceren?

Ik ben innovatiestrateeg en oprichter van Greenberry. Daarnaast ben ik gastdocent aan de Universiteit Twente, Nyenrode en Beeckesteijn. Ik help bedrijven, zoals Zilveren Kruis, Heineken, Centraal Beheer en Nestlé, en startups succesvolle digitale producten en diensten te ontwikkelen.

Je hebt het over een startupmania en het feit dat startups worden doodgeknuffeld. Kun je je nader verklaren?

In de aanloop naar Startup Fest Europe 2016 – een vierdaagse paringsdans tussen corporates en startups – voelden wij de behoefte om de startupmania aan te kaarten. Met een opiniestuk Stop met het doodknuffelen van al die startups in Het Financieele Dagblad probeerden we de mania tot normale proporties terug te brengen. Niet omdat wij een hekel aan startups hebben. Integendeel. Echt succesvolle startups inspireren iedereen, ook ons, zeker degene die met een open blik naar buiten problemen oplossen voor mensen.

Innovatiehotspots, startuphubs en -valleys schieten als paddenstoelen on steroids uit de grond

Wat ons stoort, zijn de valse mythes die we als ecosysteem met z’n allen creëren: dat elke startup succesvol is. Dat je als startup automatisch innovatief bent. Dat je als corporate maar een startup met een goed idee hoeft op te kopen om zelf succesvol te worden. Dat innoveren iets is wat je doet op een namiddag, dat het alleen maar een kwestie is van een hip knotje, een hipsterbaard en leuke ideetjes pompen op stoffige zolderkamertjes, het zelfgebrouwen bier binnen handbereik. Er gaat letterlijk geen dag voorbij of er vindt ergens in ons land wel een startup-event, bootcamp of acceleratorprogramma plaats. En innovatiehotspots, startuphubs en -valleys schieten als paddenstoelen on steroids uit de grond. Inmiddels telt Nederland er meer dan 220. Dat is meer dan er succesvolle startups in ons land zijn.

Je begeleidt een expertsessie tijdens de Dutch Media Week. Wat kunnen bezoekers verwachten?

We proberen met de expertsessie digitale innovatie voorbij de hype brengen. Het gaat er al lang niet meer om welk naampje we het beest geven – startup, corporate, mkb – maar om hoe we willen innoveren en waarom: om het leven van mensen makkelijker te maken en om zelfredzaam te worden, op eigen kracht je toekomst en onafhankelijkheid veiligstellen en niet je lot in handen van derden leggen, al is dat soms moeilijk.

We proberen met de expertsessie digitale innovatie voorbij de hype brengen

We delen de tien stappen die nodig zijn om van je innovatie een succes te maken. Deze hebben we opgedaan met het begeleiden en innoveren van zowel startups als corporates en de gesprekken die we voerden met succesvolle innovators, waaronder MiniBrew, SnappCar, Peerby, Rabobank en KRO-NCRV. Daarnaast is er een interactieve workshop waarin we in groepjes een innovatievraagstuk uitwerken naar een concreet eindproduct.

Wat komt er kijken bij innovatie?

Uit ervaring:

1. Vind en herken de disruptie in je markt. Kijk met een ander perspectief naar je markt en word je eigen grootste concurrent.
2. Bepaal je innovatieambitie. De nieuwe Uber worden, willen we allemaal, maar soms volstaat een verbeterde versie van jezelf.
3. Stel je dreamteam samen. Innovatie is mensenwerk, maar met de juiste skills en vaardigheden creëer jij zo een dreamteam.
4. Ontdek de problemen van je klant. Echt succesvol innoveren lukt alleen als je de problemen van je consument echt begrijpt.
5. Maak het concreet: van probleem naar prototype. Je belangrijkste jobs to be done van je klant verder uitdiepen en razendsnel vertalen naar concrete ideeën voor toepassingen.
6. Shortcut naar de gebruiker. Met een shortcut to the user weet je al in een vroeg stadium welke ideeën kansrijk genoeg zijn om verder in te investeren.
7. Vind en win je eerste gebruiker. Hark je eerste klant letterlijk naar binnen en koester hem als je beste vriend.
8. Sell: bekijk je idee eens door de ogen van een investeerder. Zeg nou eerlijk: zou jij in jezelf investeren met de laatste 1000 euro die je had?
9. Doe de product-marktfittest, en anders: pivot. Hoe krijg je het jasje waarvan je denkt: dit zit en voelt lekker, doe me er nog maar tien.
10. Stoom je klaar om op te schalen. Gefeliciteerd, je hebt je product-marktfit! Maar hoe nu verder?

Wat zijn de misverstanden? Waar gaan mensen de mist in?

Een vergissing is vaak dat innovatie hightech moet zijn. Innoveren gaat over het oplossen van problemen van je klant en de wereld een stukje leuker of fijner maken. En dat kan prima lowtech zijn. Zo ontwikkelden we onlangs voor CliniClowns een app waarmee voorstellingen met clowns op afstand konden worden gezien. Daarmee bereikt CliniClowns veel meer patientjes dan als de clowns fysiek aanwezig moeten zijn. Geen rocketscience, maar wel effectief.

Door de voortdenderende digitale technologietrein struikelen de innovaties inmiddels over elkaar als een stelletje werkmieren in overdrive

Is innovatie onderhevig aan veranderingen en trends?

Door de voortdenderende digitale technologietrein struikelen de innovaties inmiddels over elkaar als een stelletje werkmieren in overdrive. Het ontwikkelen of inzetten van technologie wordt steeds goedkoper en daarmee toegankelijker voor een bredere groep aanbieders of nieuwkomers. Denk aan de sterk dalende kosten voor 3D-printen: de goedkoopste printer kostte ooit 18.000 dollar en gaat nu al naar 400 dollar. De eerste auto’s en motoren worden al geprint in 3D. En ook een bedrijf starten is door diensten en producten als de appstore en Amazon Webservice nog nooit zo makkelijk en goedkoop geweest als nu. Technologie is van iedereen en iedereen is van de technologie. 

Wat is het laatste nieuws?

Om millenials te bereiken ontwikkelden we voor Eva Jinek samen met KRO-NCRV een nieuwe chatbotpropositie. Binnen Facebook Messenger houden we mensen op de hoogte van nieuws en achtergronden. Geen volledige artikelen, maar een geheel eigen journalistieke vorm die past bij de manier van converseren die zo kenmerkend is voor Facebook Messenger.

www.dutchmediaweek.nl

Meer informatie over de expertsessie vind je hier.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie