[Interview] Jip Samhoud over virtual reality in de bioscoop
25-04-2017 15:44:35 Door: Katja Brokke | Hits: 7565 | Tags:

De eerste virtualrealitybioscoopfilm is een feit. &samhoud media produceerde samen met Samsung High Five, een Nederlandse familiefilm met een sterrencast. We spreken met Jip Samhoud, die samen met Frank Lammers de film regisseerde.

Hallo Jip. De première is inmiddels achter de rug. Hoe verliep de dag?

De première was simpelweg te gek! Na de rode loper hebben de gasten in groepen de VR-film gekeken. Daarnaast was er nog een Q&A met een deel van de cast. De opkomst was fantastisch en de reacties waren onverminderd enthousiast. Fijn om te zien dat Nederland warmloopt voor virtualrealityfilms.

Wie kwam met het idee van High Five?

Als kind was ik altijd groot fan van Home Alone. Samen met de hele familie op zaterdagavond op de bank en met een bakje chips kijken. Dat is voor mij één blok nostalgie. Virtual reality is heel lang iets technologisch geweest. Voornamelijk ontwikkeld op zolderkamers. Door zelf een VR-familiefilm te produceren, willen we het medium weer naar een nieuw level trekken en voor een breder publiek toegankelijk maken. Daarom is het ook zo fijn dat deze cast van topacteurs graag wilden meewerken.

Hoe kwamen jullie bij Samsung terecht?

In het verleden hebben we samen met Samsung ook Night Fall ontwikkeld, het eerst ballet in virtual reality. Die samenwerking is eigenlijk ontzettend goed bevallen. Gerben van Walt Meijer van Samsung wil ook graag onvergetelijke ervaringen creëren met virtual reality. In High Five kijk je niet naar een film, maar je zit er echt middenin. De kijker beleeft wat Frederique, de jonge uitvindster beleeft. Daarmee krijgt film een nieuwe dimensie. Samsung maakt dit soort ervaringen voor een grote groep mensen toegankelijk door High Five te ondersteunen.

Heb je eerder films geregisseerd?

Eerder heb ik al de VR-films In Your Face en Night Fall geregisseerd. Het draaien is verschillend van een traditionele film. We werken met één camera die alle kanten tegelijkertijd op filmt. We kunnen dus niet meekijken vanachter onze camera's, dan staan we namelijk in beeld. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld belichting. Bovendien kun je ook niet schakelen tussen standpunten. Dat betekent dat je van tevoren alles op detailniveau moet uitdenken.

Vraagt schieten voor VR een andere aanpak van de acteurs?

Jazeker. Elke scene moet een one taker zijn, aangezien je niet kunt knippen in een scene. Wat dat betreft lijkt het soms meer op toneel.

Geluid zorgt voor een complete VR-ervaring. Wie was hiervoor verantwoordelijk en wat is belangrijk als het gaat om VR en geluid?

Voor de audio in High Five hebben we samengewerkt met Amp.Amsterdam. High Five is een schoolvoorbeeld van het belang van spatial audio in VR. Spatial audio zorgt er niet alleen voor dat de kijker nog meer wordt ondergedompeld in de andere wereld, maar helpt ook dat de kijker het verhaal meekrijgt. In High Five gebeurt van alles; achtervolgingen, kettingreacties, noem maar op. Door spatial audio is de kijker in staat om het narratief goed te blijven volgen.

Wat ervaart de kijker?

In High Five hebben twee doortrapte boeven het gemunt op de revolutionaire High Five Machine van het jonge genie Frederique. Ze proberen hun slag te slaan als haar ouders, de rijke baron en barones, weer eens van huis zijn. Het meesterbrein probeert via uitgekiende uitvindingen uit handen te blijven van de schurken met een spannende achtervolging door het kasteel als gevolg.

Waar draait de film?

De film draait in The VR Cinema in Amsterdam op de Oosterdokskade 5. Het is de eerste virtualrealitybioscoop ter wereld.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn bezig met het openen van een heel netwerk van bioscopen wereldwijd. Te beginnen met China. Dat betekent dat High Five binnenkort ook daar te zien is.

www.samhoudmedia.com

 

Lees ook: Virtualrealityfilm High Five in première

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie