[Interview] Marjolein Verdam over VIVA400 Visionista’s
19-06-2017 12:12:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7711 | Tags:

Nu VIVA400 tien jaar bestaat, werd het tijd voor een spin-off. Dit werd VIVA400 Visionista’s, een springplank om ambitieuze, jonge vrouwen verder te helpen in hun carrière. We spreken met marketingmanager bij Sanoma Marjolein Verdam over het initiatief, de samenwerking met Renault en de resultaten.

Hallo Marjolein. Kun je jezelf kort introduceren?
Ik ben sinds oktober marketingmanager Viva bij Sanoma. Daarvoor was ik verantwoordelijk voor de marketing van onder andere Grazia, Marie Claire, BeauMonde en de opvoedbladen van Sanoma. Op dit moment ben ik vooral druk met het prachtige project VIVA400 en de VIVA400 Visionista’s.

Wat is de VIVA400 Visionista’s?

VIVA400 Visionista's is een exclusief platform voor jonge, ambitieuze vrouwen die zichzelf verder willen ontwikkelen. Vrouwen die de ambitie hebben om een personal brand neer te zetten, een droombaan te vinden, een eigen business te starten of een carrièreswitch te maken. Met VIVA400 Visionista’s kunnen zij dat in korte tijd bereiken. Wij bieden jonge en upcoming vrouwen een podium en springplank door middel van ons (VIVA400)netwerk, masterclasses en coaching om hun doelen werkelijkheid te maken met als hoofdprijs de titel VIVA400 Visionista 2017 en een prijzenpakket van ruim 10.000 euro. 

De selectie is momenteel in volle gang. Wat voor aanmeldingen kregen jullie binnen?

We hebben meer dan 150 inzendingen binnengekregen. Deze waren heel gevarieerd. Van iemand die een online healthplatform wil starten en een vrouw met een lumineus idee om een groot maatschappelijk probleem op te lossen, tot iemand die na jaren jurist te zijn geweest nu eventorganisator wil worden. Allemaal jonge vrouwen met een droom en een doel.

Wanneer weten we wie er naar Parijs gaan en wat gaat daar gebeuren?

Uit alle inzendingen hebben we 30 vrouwen gekozen en die hebben donderdag 8 juni jongstleden de eerste stap gezet in la route du succès. Gedurende deze dag hebben zij meerdere masterclasses gevolgd (onder meer over pitchen, leiderschap en personal branding) en uiteindelijk hun plan/idee mogen pitchen aan een jury. Na afloop hebben wij 10 vrouwen gekozen die begin juli met ons naar Parijs gaan om daar nog meer masterclasses te volgen waarmee zij hun droom kunnen concretiseren. De top 3 die daar uitrolt gaat een personalcoachingtraject in, waarna de winnares wordt bekendgemaakt tijdens de VIVA400 Awards op 23 november.

Renault is inmiddels zes jaar partner van de VIVA400. Waaruit bestaat die samenwerking?

VIVA400 en Renault zijn een perfecte match door de overeenkomst in doelgoep (jonge, ambitieuze vrouwen) en de identiteit van Renault: Passion for Life. Daarnaast biedt VIVA400 de perfecte mogelijkheid voor Renault om storytelling over hun modellen de Twingo, de Clio en de Captur te realiseren via diverse touchpoints: Viva magazine, VIVA400-event, een contentserie op Net5, promo’s op SBS, influencers, social media, nieuwsbrieven en het digitale netwerk van Sanoma vrouwen. 

Was al gelijk duidelijk dat dit doorgetrokken zou worden naar de Visionista’s?

Vorig jaar organiseerde VIVA400 voor het eerst het masterclassprogramma Breakfast College by VIVA400. Een ochtend met een panelgesprek en verschillende masterclasses. De vrouwen die zich hadden opgegeven voor dit (uitverkochte) programma voelden zich geïnspireerd door de VIVA400-community en waren op zoek naar de handvatten en inspiratie om hun eigen droom te verwezenlijken. Renault en Viva hadden hierdoor allebei de wens om jong talent ook een springplank te bieden en daarnaast versterkt de VIVA400 Visionista’s storytelling zowel VIVA als Renault waardoor de totale partnership sterker komt te staan.

Wat zijn tot nu tot de resultaten van de samenwerking?

De eerste masterclass op 8 juni was een enorm succes, we hebben nu al 30 vrouwen echt kunnen inspireren en kunnen helpen en uiteraard gaan we nu aan de slag met de 10 genomineerden in Parijs. Alle inspiratie en informatie die wordt opgedaan vertalen we ook door naar social, print en video’s. Hierdoor kunnen we ook andere vrouwen inspireren en helpen hun dromen te verwezenlijken.

 

Werken jullie voor beide lijsten nog samen met externe (media)bureaus?

Zeker, voor zowel VIVA400 als de VIVA400 Visionista’s werken we met diverse bureaus samen, waaronder OMD Nederland, Social Influencers, Dorst & Lesser en Publicis.

Zijn brand extentions als de VIVA400 de reden dat het papieren magazine nog bestaat?

Nee, het magazine is nog steeds het hart van het merk Viva, maar het merk heeft inmiddels wel vele succesvolle extensies. Waaronder de VIVA400 en VIVA400 Visitionista’s, Viva.nl, het forum (dat met 2,8 miljoen gebruikers de grootste vrouwencommunity van Nederland is) en natuurlijk het tijdschrift Viva Mama. 

Wat is het laatste nieuws?

Onlangs is Debby Gerritsen als nieuwe hoofdredacteur begonnen. Zij komt met verrassende en creatieve innovaties. Daarnaast bestaat Viva in oktober 45 jaar, dus jullie gaan zeker nog meer van ons horen!

www.viva.nl/visionistas
www.sanoma.nl

 

Lees ook: VIVA en partner Renault introduceren VIVA400 Visionista’s

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie