[Interview] Symen Jansma over de meest geinstagramde plekken ter wereld
16-05-2017 13:34:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6148 | Tags:

Online reisaanbieder TravelBird lanceerde onlangs een trendstudie naar de toeristische attracties die het meest terugkomen op Instagram. We spreken met oprichter Symen Jansma over de lijst, pretparken en reisapps.

Hallo Symen. Wat is de meest geinstagramde toeristische attractie?

De meest geinstagramde toeristische attractie in de wereld is Disneyland (California). In Nederland is de Efteling het populairst met bijna 230.000 hashtags, gevolgd door het Rijksmuseum in Amsterdam en de Erasmusbrug in Rotterdam.

Hoe kwamen de resultaten tot stand?

Wij hebben de API van Instagram gebruikt, waarbij we hebben gekeken naar welke bestemmingen de meeste hashtags hebben in het Engels en in de plaatselijke taal. Wij hebben bijvoorbeeld het totaal aantal hashtags van Berlin Wall en Berliner Mauer bij elkaar opgeteld en kwamen uit op 4,5 miljoen hashtags. Wij hebben per regio de twee populairste attracties geselecteerd in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daarnaast hebben wij ook een lijst gemaakt voor de meest gehashtagde bestemmingen wereldwijd.

Wat viel jou op aan de Nederlandse lijst?

Wat ik erg interessant vond is dat de twee meest gehashtagde attracties in Amsterdam musea zijn. Dit zegt veel over het culturele aanbod van de stad. Ook is het interessant dat de meeste Instagramgebruikers in Nederland afkomstig zijn uit Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

En de wereldlijst?

Erg interessant om te zien is dat 5 van de 10 meest getagde attracties in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk liggen (met de Eiffeltoren, Berlijnse muur, Big Ben, Notre Dame en Oktoberfest) en dat de rest van de attracties in de Verenigde Staten liggen. Iets wat ik erg opvallend vond, is Mardi Gras in New Orleans, wat hoger in de ranglijst staat dan de Niagarawatervallen of het Colosseum in Rome.

Welke invloed hebben social media op de reisbranche?

Social media worden steeds belangrijkere platformen voor inzicht in de reisbranche. Door het analyseren van de Instagramtrends kunnen wij een beter beeld krijgen van de leeftijd, het gedrag en de interesses van de gebruikers in Nederland en in de rest van de wereld. Bij TravelBird streven wij ernaar om de juiste vakantie-ervaring, op het juiste moment aan de juiste reiziger aan te bieden. Het personaliseren van ons aanbod speelt een fundamentele rol in onze strategie als bedrijf. Daarom is het zaak dat wij zoveel mogelijk informatie verzamelen over de toeristenbranche.

Wat is jouw mening over het massale gebruik van Instagram en andere apps door toeristen?

Tegenwoordig leven wij in een virtuele wereld waarin mensen communiceren via Whatsapp, hun transacties digitaal uitvoeren en hun ervaringen delen op Instagram. Bij TravelBird zijn wij ons hiervan bewust en gebruiken wij onze app om de communicatie met reizigers, voor, tijdens en na hun vakantie te verbeteren.

Hoe kunnen attracties en bestemmingen inspringen op die toenemende populariteit?

Ons onderzoek laat zien welke toeristische attracties het meest populair zijn onder millenials, wat de actiefste leeftijdsgroep op social media is. Het geeft een attractie een enorm voordeel wanneer het de meest gehashtagde bestemming in het land is.

Welke app gebruik je zelf het liefst als je reist?

Ik gebruik natuurlijk het liefst de TravelBird-app. Sinds kort heeft de app een real-time assistentie-optie, die de reizigers de mogelijkheid geeft om op elk moment van de reis zonder enige moeite feedback te geven. Dus tijdens mijn vakanties gebruik ik de app om alle mogelijke uitdagingen die ik als reiziger zou kunnen tegenkomen te constateren.

Wat is het laatste nieuws?

Wij gebruiken op dit moment kunstmatige intelligentie om reizigers een kwalitatief hogere service te bieden. Wij ontvangen meer dan 900.000 reisvragen per jaar via email, telefoon, social media en SMS. De combinatie van menselijke en kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat onze reisadviseurs meer tijd kunnen besteden aan een betekenisvolle interactie met reizigers, wat zorgt voor een betere ervaring aan beide kanten.

www.travelbird.nl

 

Lees ook: Efteling meest geinstagramde toeristische attractie

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie