[Interview] Victor Knaap, MediaMonks: Focus op programmatic advertising
23-01-2017 22:56:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 6270 | Tags:

Victor Knaap is managing director bij MediaMonks. Hij staat op nummer 44 in DeMedia100. Wij spreken hem.

Dag Victor, kun jij MediaMonks introduceren?

MediaMonks is een creatief productiebureau met 600 Monks in 10 kantoren wereldwijd. We werken met ‘s werelds beste reclamebureaus, grootste merken en innovatieve media -en technologiebedrijven om strategieën, ideeën en formats te vertalen naar lokaal relevante producties en award-winnende projecten.

Wat kan MediaMonks wat andere bedrijven niet kunnen?

Onze grootste kracht is dat we alle productiedisciplines in-house hebben, we zijn het enige netwerk onafhankelijke bureau dat film, digitaal en fysieke productie combineert op wereldwijde schaal. Het is ook best bijzonder dat we hebben mogen meewerken aan 97 Cannes Lions in de afgelopen 5 jaar en twee keer de GrandPrix for Good hebben gewonnen.

Wordt het al wat met mobile advertising?

MediaMonks heeft nooit bekend gestaan als mobiele specialist terwijl 80 procent van ons werk mobile only of mobile first is. Sinds eind vorig jaar heeft mobile browsing, op globale schaal, het overgenomen van desktop. Deze ontwikkeling is al langer gaande in Azië. Van onze klanten uit de APEC regio krijgen we regelmatig een mobile-briefing waarin het hele concept van een desktop/online campagne ontbreekt.
 
MediaMonks opende in november een kantoor in Buenos Aires. Jullie hadden al een kantoor in São Paulo. Wat doen jullie op de Latijns Amerikaanse markt?

Latijns-Amerika is de snelst groeiende reclamemarkt in de wereld op gebied van advertentie-uitgavenen media-investeringen. De groei gaat gepaard met een stijgende vraag naar high-end productiewerk, waarin MediaMonks nu met twee regionale kantoren en 110 Monks voorziet. Daarnaast is São Paulo onze hub voor installatiewerk en robotics


2016 was wederom een succesvol jaar voor jou en voor MediaMonks. Wat waren de highlights?

Er is zoveel gebeurd het afgelopen jaar. Maar de AdAge A-list is wel het hoogtepunt. Ook werd het mij het afgelopen jaar tijdens de Cannes Lions duidelijk hoe sterk MediaMonks in de breedte is geworden. Voorheen wonnen we veel in de Cyber categorie, nu stonden we op 56 shortlists en wonnen we leeuwen in vijftien verschillende categorieën, en gingen naar huis met een Grand Prix for Good.

Verder hebben we In 2016 maar liefst drie nieuwe kantoren geopend in São Paulo, Shanghai en Buenos Aires. MediaMonks Buenos Aires was onze grootste opening tot nu toe. Het kantoor heeft binnen een jaar het beste talent in Latijns-Amerika binnengehaald en heeft dit jaar gewerkt aan een aantal van onze meest bekroonde projecten.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2017?

Wij focussen ons specifiek op programmatic advertising: hoe kunnen we op de beste manier een creatieve boodschap leveren aan de juiste persoon. Bij de personalisatie van websites en platformen door middel van Artificial Intelligence en de integratie in campagne productie met film - commercials en content - en digitale assets is het van belang om vanuit een idee te produceren. Klinkt logisch en niet heel baanbrekend maar in 90 procent van de gevallen is bij het bureau en de marketing afdeling geen enkele afstemming tussen ATL en digitale productie, wij proberen hier door internsieve samenwerking tussen onze partners TheBoardRoom commercials, Made.For.Digital en MediaMonks hier verandering in te brengen. Tenslotte speelt MediaMonks de rol van innovation partner bij heel veel merken, waarbij wij kijken naar de mogelijkheden van VR/AR en digitale retail toepassingen.

www.mediamonks.com


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie