[Interview] Vivian Opsteegh over Girls in Film
01-02-2017 09:58:00 Door: Marianna Beets | Hits: 6750 | Tags:

(Vrouwelijke) filmliefhebbers kunnen terecht bij het online filmmagazine Girls in Film. Het platform biedt lezers een blik achter de schermen van film- en tv-producties. We spreken medeoprichter Vivian Opsteegh.

Wat is Girls in Film?

Een online entertainment platform voor vrouwen met films en series als rode draad. We brengen interviews met acteurs en makers, blogs en originele content. Een kijkje achter de schermen. Zowel geschreven content als short form video, fictie en non fictie. De makers van deze content zijn allemaal werkzaam in de filmindustrie of hebben een bovengemiddelde kennis en interesse voor films en series. Deze mensen bieden we een manier om -soms letterlijk- hun podium te vergroten. Bijvoorbeeld Actrice Nadine van Asbeck woont en werkt voornamelijk in New York. Naast acteren kan ze ook ontzettend goed schrijven. Wij bieden haar het platform om dat aan de wereld te laten zien. En Pascalle Koldenhof werkt over het algemeen als stylist achter de schermen bij rode lopers of andere gelegenheden waar BN’ers er op hun paasbest uit moeten zien. Met het format ‘Pascalle’s Craft’ laten we zien hoe zij te werk gaat en geeft ze tips.

Waarom ben je Girls in Film begonnen?

Girls in Film is in eerste instantie een idee van Rachel van Bommel, mijn compagnon. Met haar bedrijf Millstreet Films produceert zij films en series als Soof, Nieuwe Buren, de eerste Gooische Vrouwen film en bijv. Loft. Producties gericht op een vrouwelijke doelgroep. Ze wilde graag een manier vinden om ook tussen de producties door deze doelgroep te kunnen bereiken en andere content te ontwikkelen dan alleen long form. Zij had daarbij een digitaal platform voor ogen, maar daar zelf niet de expertise voor in huis. Tijdens het Media 100 Diner in 2015 ontmoetten we elkaar en spraken we hierover. Sinds mijn tijd bij (destijds nog) MTV Networks heb ik altijd een voorliefde gehouden voor de entertainment industrie. Dat en een passie voor het verbinden van merken en mensen, maakten het voor mij interessant om samen met Rachel Girls in Film te starten. Ook onze ambitie om vrouw een kans en de mogelijkheid te bieden hun talent te laten zien, zichzelf te ontplooien en een positieve impuls te geven aan hun carrières is iets wat ik als ambitieuze vrouw erg belangrijk vind.

Je werkte vele jaren voor Social Embassy. Waarom ben je daar weg gegaan?

Ik houd van pionieren binnen het digitale domein. Dat doe ik al sinds 1997. Bij Social Embassy ben ik in 2010 gaan werken omdat ik ervan overtuigd was dat merken die verbonden zijn met hun omgeving het beter doen dan andere merken. Samen met Steven Jongeneel, Niels van de Velden en Martin Kloos heb ik proposities ontwikkeld en de organisatie erachter om deze in de markt te zetten. Daarmee zijn we uitgegroeid tot het grootste social media bureau van Nederland en in 2013 overgenomen door Dentsu Aegis. Dat gaf ons de mogelijkheid om verder te groeien en ons te versterken door zusterbureau Isobar. Met Isobar zijn we sinds halverwege 2015 geïntegreerd. Op dat moment is Roland Teerenstra aan boord gekomen als Managing Director voor beide labels. In 2016 was deze integratie voltooid met een sterk bureau dat voorbereid is op de toekomst als resultaat. Voor mij een mooi moment om op zoek te gaan naar een nieuwe plek om te pionieren. De film- en entertainment wereld kan wat mij betreft nog veel winnen op het gebied van digitale en sociale media. Kijk alleen eens naar hoe weinig acteurs en actrices gebruik maken van sociale kanalen. Of het feit dat digitale content over films en series altijd min of meer hetzelfde is, ter ondersteuning van de film of serie dient en geen eigen verhaal vertelt. Ik vind het mooi om daarmee aan de slag te gaan.

Waarom is er behoefte aan een online filmmagazine specifiek voor vrouwen?

Eigenlijk wilden we vooral iets maken dat we zelf graag zouden lezen. Wij en veel vrouwen houden van films en series. Als een uitje met hun vriendinnen, moeder, kinderen, partner, of als een moment voor zichzelf. Er gaan ook meer vrouwen naar de bioscoop dan mannen. Wanneer je kijkt naar films en series en (online) magazines dan gaat het of over gossip of het privé-leven van acteurs, of je ziet over dezelfde interviews met de grote namen als er een persdag is geweest, of je hebt sites waar vooral recensies staan van alle films. Ook die waar de meeste vrouwen eigenlijk helemaal niets aan vinden. In de VS heb je bijv. Variety Fair of een Hollywood Reporter die veel meer een kijkje achter de schermen bieden. We zien ook dat deze content zeer gewaardeerd wordt. Net zoals bingewatch tips. Het aanbod wordt steeds groter en er is behoefte aan een gids. Die willen we zijn.

Wat is het businessmodel van Girls in Film?

We hebben niet één business model. We willen niet alleen afhankelijk zijn van adverteerders met het ontzettende grote aanbod aan ruimte en aanbieders in de Nederlands markt. We werken zeker met adverteerders en partners binnen ons platform in de vorm van brandend content en willen ook (short form) content maken voor adverteerders. Kwalitatieve content is iets waar steeds meer merken naar op zoek zijn om zich te onderscheiden. Door het netwerk van Rachel en Millstreet Films hebben we toegang tot acteurs en makers die veel productiebedrijven die content maken voor adverteerders niet hebben. Daarnaast willen we als bureau ook diensten ontwikkelen voor de film- en entertainmentindustrie.

Girls in Film is een initiatief van filmproducent Millstreet Films. Wat is hun invloed op de content?

De eigen producties van Millstreet bieden ons vooral toegang achter de schermen die andere media wel graag zouden willen, maar niet krijgen. Daarmee kunnen we content maken die je ergens anders ziet. Wij zitten in hetzelfde kantoor als de productieleiders en kunnen direct afspraken maken voor interviews, setbezoek etc. Ook heeft Rachel zelf een actieve rol in de redactie maar die gaat verder dan haar eigen producties.

Welke rol speelt social media bij Girls in Film?

Een grote rol. Ik zie social media echt als een essentieel onderdeel van ons magazine, dat ik dan ook liever platform noem. Voor zover je van traditionele online magazines kunt spreken, zie je dat social kanalen (en dan met name Facebook) voornamelijk gericht zijn op het genereren van bezoekers naar hun site, oftewel het ‘pompen van pageviews’ zoals ik dat oneerbiedig wel eens noem. Vaak doen ze dat door acht posts per dag te plaatsen op Facebook vol click bait en vaak ook met content die je op 10 andere plekken op internet tegen komt. Dat heeft te maken met hun business model. Iets waar ik minder in geloof. Ik wil ook video’s kunnen plaatsen op Facebook omdat onze doelgroep daar nu eenmaal erg actief is en niet altijd weg wil klikken. Video zal ook steeds belangrijker worden.

Wat is het laatste nieuws?

Dat ik plaatsneem in de exploitantenjury van de CrossMedia Awards. Ontzettend leuk!


www.girlsinfilm.nl
     
www.millstreetfilms.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie