[Startups] Jeroen Veldman over Bynco
17-02-2017 09:59:00 Door: Max Vlugt | Hits: 5893 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup CompetitieDe beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Jeroen Veldman, general manager van Bynco.

Wat is Bynco?

Bynco (Buy Your Next Car Online) is de eerste webwinkel in Nederland die de verkoop van occasions geheel online mogelijk maakt. Tegenwoordig spenderen consumenten gemiddeld al 95% van hun tijd online in de zoektocht naar een andere auto. Vaak met veel plezier vergelijken we daarin auto’s en prijzen, worden reviews en testfilmpjes bekeken en maken we in die fase al bijna ons gehele koopbesluit. De laatste 5%, de daadwerkelijke aankoop van een auto, moest echter nog steeds offline bij de dealer. En juist in die fase ervaren consumenten veel ‘hobbels’ weten we uit onderzoek Bynco zorgt ervoor dat nu ook die laatste 5% vanuit het comfort van je eigen huis geregeld kan worden. Zonder die lastige dealer en met de regie volledig in eigen hand.

Waarom zijn jullie Bynco begonnen?

Dat is voor ons tweeledig. Enerzijds spelen persoonlijke ervaringen hierin een rol en ik denk dat zo’n beetje iedereen die ooit een occasion heeft gekocht zich daar wel een beeld bij kan vormen. Maar minstens zo belangrijk is het feit dat we de wereld om ons heen zien veranderen. We zien de technologische mogelijkheden steeds verder opschuiven richting het daadwerkelijke koopmoment. Ondanks die mogelijkheden was er in de manier waarop de auto daadwerkelijk verkocht werd al decennia lang weinig tot niets veranderd. We zijn met zijn allen heel veel dingen maar gewoon gaan vinden die wij nu willen doorbreken. Wij vinden het raar dat het kan voorkomen dat de auto die je online hebt uitgekozen soms al dagen ervoor verkocht is maar online blijft staan omdat het een lekkere ‘lokker’ voor klanten is, of dat een auto alleen van zijn mooiste kant op de foto is gezet. Ook het (moeten) onderhandelen over de prijs maakt het kopen van een auto niet transparanter, zeker als je na overeenstemming nog verrast wordt met bijkomende kosten voor bijvoorbeeld aflevering of garantie. Uiteindelijk weet je na de koop eigenlijk nog steeds  weinig over de technische staat van een auto. Een aankoopkeuring, wat daarin een oplossing biedt, is vaak een hoop gedoe en er wordt niet altijd even makkelijk aan meegewerkt door een garagebedrijf. Bynco zorgt ervoor dat je die dissatisfiers niet meer meemaakt en dat het kopen van een auto in zijn geheel weer een leuke en vertrouwde ervaring wordt.             

Hoe en waar is Bynco gevestigd?

Wij houden kantoor in Den Haag. We zitten dicht bij onze voorraadlocatie waar we onze fotostudio hebben, auto’s laten keuren en ze volledig verkoop klaar maken voor ze op bynco.com komen. Wat ons betreft is de locatie verder ondergeschikt, omdat we in heel Nederland gratis thuisbezorgen.

Van wie is Bynco?

Bynco is als start-up voortgekomen uit de AutoBinck Group. AutoBinck Group is een Nederlands familiebedrijf, dat al 110 jaar actief is op de automarkt en heeft een jaaromzet van ruim 1,2 miljard euro. AutoBinck bestaat uit meer dan vijftig bedrijven, is actief in acht landen en telt zo’n 2.500 medewerkers.

Hoe is Bynco gefinancierd?

Bynco is volledig eigendom van AutoBinck.

Wat kan Bynco dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Bynco maakt het mogelijk dat consumenten letterlijk niet meer het huis uit hoeven om een auto te kopen. Wanneer je zou willen kan je zondagnacht om 03:10 in enkele minuten een auto bij ons kopen die we in twee dagen bij je thuis bezorgen. Ook de mogelijkheid om tot 14 dagen je auto zonder kosten weer in te kunnen leveren is uniek. Bij Bynco heeft de klant volledig de regie in eigen hand en staan wij klaar wanneer de klant er zelf om vraagt. Volledig transprant en eerlijk. Geen addertjes, geen verrassingen, aankoop keuring vooraf en 180 dagen garantie.

Wat heeft Bynco nodig om te kunnen groeien?

Voor ons is van belang dat we onze voorraad steeds verder kunnen laten groeien met voertuigen waar op dat moment vraag naar is in de markt. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt. Ons voordeel daarbij is dat onze voorraad niet bepaald wordt door auto’s die ingeruild worden zoals dat bij een dealer vaak wel het geval is. Wij kopen in op basis van (big)data, hiervoor werken wij samen met enkele partners om dit steeds nauwkeuriger vast te kunnen stellen. Uiteraard is het voor ons ook van belang dat we het vertrouwen van klanten krijgen in een branche waar nog steeds vaak wantrouwen de boventoon voert. Iets wat wij maar al te graag willen ombuigen.

Wat gaat Bynco in 2017 neerzetten?

In 2017 gaan wij bewijzen dat consumenten zover zijn dat ze ook daadwerkelijk via internet een auto gaan kopen. Dat is ook echt ons doel, bewijzen dat dit de nieuwe standaard wordt. Daarnaast hebben wij al veel extra features bedacht die we willen gaan implementeren op de site. Hierover blijven wij met consumenten en klanten in contact om te bepalen of en wanneer daar behoefte aan is.

Wat zijn de ambities van Bynco?

Wij willen de nieuwe standaard worden in het kopen van een auto. Hierbij zal stap één zijn om een van de grootste verkopers van occasions in Nederland te worden. Uiteraard sluiten wij niet uit om ook buiten Nederland Bynco te lanceren.  

www.bynco.com


Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het 
Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


Lees ook:

[Startups] Frederique Schut over Bookarang

[Startups] Legal Sprint, Uber voor juristen

[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade     

[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE

[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets

[Startups] Rutger Geelen over SchedJoules    

[Startups] Karim Akhlal over Recrout    

[Startups] Pieter Havermans over Booqees      

[Startups] Marja Silvertant over Feli     

[Startups] Aldo Breed over Kiesjefolders  

[Startups] Frederique Schut over Bookarang    

[Startups] Michel Pilet over clevergig 

[Startups] Jorrit Baerends over Adpiler

[Startups] Pieter Stouten en Perry Sprado over Store-E

[Startups] Mariska van Bohemen over Dime

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie