[Startups] Robin van der Meulen over MyHappyList
17-02-2017 10:40:00 Door: Max Vlugt | Hits: 9388 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups in het kader van onze Startup CompetitieDe beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we Robin van der Meulen, oprichter van MyHappyList

Wat is MyHappyList?

MyHappyList (MHL) is een telefoon applicatie met als doel om mensen gelukkiger te maken. Iedereen is bekend met de bucketlist; een lijst met activiteiten en momenten die je nog graag wilt beleven voordat je dood gaat. Vaak onbereikbare momenten die niet snel gerealiseerd zullen worden. Is het niet veel leuker om een lijst te maken met activiteiten die je blij maken en je morgen al kan waarmaken, of zelfs vandaag?

Ik wil dat mensen bewuster worden van de kleine momenten in het leven die hen blij maken en deze happy momenten beleven met hun beste vrienden, familie of collega’s. Dat is mijn visie.  

Geïnspireerd door de positieve psychologie en door het lezen van veel onderzoeken naar geluk kwam ik met deze visie in aanraking met het thema ‘Happiness at work’. Uit onderzoek bleek dat een van de belangrijkste factoren voor happiness op het werk het hebben van een goede relatie met je collega’s is. En laat het verbinden van mensen en versterken van relaties nu precies het primaire doel van MHL zijn. Goede relaties en kameraadschap op de werkvloer leiden tot opgewekte, meer betrokken en productievere werknemers, wat zich door vertaalt naar een betere bedrijfsprestatie. Geweldig!

Gesprekken met Chief Happiness Officers, HR- en Engagement managers hebben er toe geleid dat de MHL app is uitgegroeid tot een nieuwe, innovatieve HR engagement tool rondom Employee Happiness.

 Waarom ben je MyHappyList begonnen?

Het idee van MyHappyList is ontstaan vanuit de eigen ervaring dat een positieve, optimistische en dankbare attitude bijdraagt aan een gelukkiger leven.  En het mooie is dat happiness een mindset is die aangeleerd en gestimuleerd kan worden door oefening.

Ik zag om mij heen dat mensen al op vroege leeftijd erg gestrest konden zijn, met weinig aandacht voor vrienden en familie en zelfs burn-out als gevolg. Daarnaast vond ik Facebook een steeds negatievere lading krijgen, met je 500 ‘vrienden’ en waarbij je gelukmomenten afhangen van het aantal likes dat je krijgt. Daarom vond ik dat het tijd werd voor een nieuwe happy app, waarbij je eigen geluk en het offline contact met mensen die belangrijk zijn voor je, centraal staan.

Met mijn interesse voor ondernemerschap, passie om een positief verschil te maken in de wereld en mijn Master International Management/CEMS op zak heb ik besloten MyHappyList op te richten.

Hoe en waar is MyHappyList gevestigd?

In de Coopvaert toren bij Blaak in hartje Rotterdam met prachtig uitzicht op Leuvehaven!

 Van wie is MyHappyList?

MyHappyList is opgericht door mijzelf en ik word bijgestaan door een vijftal business experts en ondernemers die met hun kennis over financiën, technische ontwikkelingen en strategie mij complementeren.

 Hoe is MyHappyList gefinancierd?

Ik investeer mijn eigen tijd er in, waarbij ik fulltime werk aan MHL. Daarnaast is er met een externe financier en tevens software- en app ontwikkelaar in Nederland en Pakistan geïnvesteerd in het bouwen van een beta versie (een MVP). Hiermee hebben we het MHL concept getest onder 70 mensen en wat bleek: mensen worden daadwerkelijk een stukje blijer, staan bewuster stil bij happy momenten en raden anderen de app aan! Deze positieve test resultaten gaven het vertrouwen voor de volgende stap: het ontwikkelen van de MHL app als corporate app (engagement tool).

Wat kan MyHappyList dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

De MHL Corporate app is een doeltreffende, laagdrempelige manier voor HR- en engagement managers om happiness op werk te vergroten, dit te meten en inzichtelijk te maken. Door middel van push berichten worden medewerkers gestimuleerd te ontdekken wat ze leuk vinden op het werk, en wordt dit aan de HR manager teruggekoppeld via een feedback loop (korte pulse vragen). Deze korte pulse vragen in de app geven de mogelijkheid om frequenter en effectievere metingen te doen, in vergelijking met de jaarlijkse engagement survey.

Voor medewerkers is de app een makkelijke en leuke manier om met elkaar in contact te komen. Zin om tijdens de lunch een wandeling te maken buiten? Om na werk te gaan hardlopen? Of om een koffie te doen in dat nieuwe café in de stad? Zet het in de app en nodig collega’s uit of laat je uitnodigen om het samen te doen. Daarnaast deel je met elkaar de happy momenten op werk, waarbij de positieve (werk)mindset van de medewerker wordt getraind en het groepsgevoel wordt versterkt.

Deze versterkte sociale bonding tussen collega’s en bewustwording van de medewerker wat hem blij maakt op werk levert een meerwaarde op voor een bedrijf. Denk aan een hogere productiviteit en motivatie en een verlaagd verloop, ziekteverzuim en burn-out ratio.

Wat heeft MyHappyList nodig om te kunnen groeien?

Het commitment van een aantal bedrijven om mee te doen aan een pilot. Een deel van de financiering voor de ontwikkeling van de app wil ik halen uit een samenwerking met grote bedrijven. Ik geloof dat door co-creatie in deze fase er een app gebouwd kan worden die een nog grotere positieve impact zal maken (zowel op de medewerkers als op de bedrijfsprestatie). Kortom, ik ben op zoek naar bedrijven die samen met MyHappyList zijn medewerkers meer happy wil maken en hiervoor ook een budget wil vrijmaken.  

Wat gaat MyHappyList in 2017 neerzetten?

Ik wil een duurzaam business model neerzetten. In 2017 uit zich dat in het ontwikkelen van de MHL Corporate app, introduceren van de app binnen grote bedrijven en het draaien van succesvolle pilots.

Wat zijn de ambities van MyHappyList?

De ambitie is om niet alleen medewerkers maar iedereen een beetje gelukkiger te maken.  Een happy app voor vrienden, familie, collega’s… én HR managers!

wwww.myhappylist.nl

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!


Lees ook:

[Startups] Frederique Schut over Bookarang

[Startups] Legal Sprint, Uber voor juristen

[Startups] Jean Witteveen over Eccentrade     

[Startups] Louaie El Rowidi over CABTURE

[Startups] Ferdinand ten Kate over Ferander Bamboefiets

[Startups] Rutger Geelen over SchedJoules    

[Startups] Karim Akhlal over Recrout    

[Startups] Pieter Havermans over Booqees      

[Startups] Marja Silvertant over Feli     

[Startups] Aldo Breed over Kiesjefolders  

[Startups] Frederique Schut over Bookarang    

[Startups] Michel Pilet over clevergig 

[Startups] Jorrit Baerends over Adpiler

[Startups] Pieter Stouten en Perry Sprado over Store-E

[Startups] Mariska van Bohemen over Dime

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie