55% Nederlanders laat zich leiden door korting bij online shoppen
20-11-2014 16:35:00 | Door: Ton Boom | hits: 7709 | Tags:

Niet alleen tijdens de halfjaarlijkse sale in de winkelstraten laten Nederlanders hun keuze voor een winkel voor een belangrijk deel afhangen van de korting die zij ontvangen. Ook bij het online shoppen vormt korting een belangrijke keuzefactor. Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Blauw Research*. Meer dan de helft (55%) van de Nederlanders baseert zijn of haar keuze voor de eerste aankoop in een online winkel op de te ontvangen korting.

Het onderzoek laat ook zien dat vrouwen bij het online shoppen gevoeliger zijn voor korting dan mannen, voor 61 procent van de vrouwen en 48 procent van de mannen is korting de belangrijkste reden om voor een webwinkel te kiezen. Een gebruiksvriendelijke website (31%), levertijd (21%) en aanbevelingen van vrienden en familie (12%) zijn van minder groot belang. Vrouwen richten zich bij het online shoppen met name op kleding, schoenen en accessoires, 80 procent heeft het afgelopen jaar iets in deze categorie gekocht. Bij de mannen heeft 55 procent online kleding, schoenen of accessoires aangeschaft, maar zijn ook boeken/DVD’s/games (52%) erg populair.

Loyaliteit

Verder toont het onderzoek aan dat korting ook herhaalaankopen stimuleert. Zo geeft 71 procent van de respondenten aan dat zij naar dezelfde webwinkel zouden terugkeren als ze bij hun eerste aankoop geen verzendkosten hoeven te betalen. 63 procent zou dit doen wanneer ze korting krijgen en 62 procent zou dit doen wanneer ze cashback ontvangen. Maar ook als direct een gegarandeerde korting of voordeel op de volgende aankoop wordt aangeboden, heeft dit invloed; 58 procent geeft aan dan terug te keren naar dezelfde webwinkel.

Voor een groot deel van de Nederlanders is korting of cashback dus een belangrijke reden om terug te keren naar dezelfde webwinkel. Voordelen die vaak zijn opgenomen in loyaliteits- en spaarprogramma’s. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) zou dan ook direct lid worden van een programma als ze korting op een volgende aankoop zouden krijgen. Voor 40 procent van de Nederlanders zijn promoties of deelname aan een loyaliteitsprogramma zelfs een reden om meer online aankopen te doen.

Michel La Pierre, Country Manager bij Webloyalty Nederland: “Nederlanders zijn, zoals je niet zal verbazen, erg gevoelig voor kortingen. En dit onderzoek bevestigt dat het ook voor online shoppen geldt. Loyaliteits- en spaarprogramma’s kunnen deze kortingen bieden, maar zorgen er, zoals dit onderzoek laat zien, ook voor dat consumenten terugkomen voor herhaalaankopen en meer besteden. Iets waar je als webwinkelier niet omheen kunt.”

* Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Blauw Research onder 865 respondenten, september 2014.

Over Webloyalty

Webloyalty is een e-commerce partner en gespecialiseerd in op omzet gebaseerde spaar- en beloningsprogramma’s. Webloyalty ondersteunt grotere e-commerce partners in de retail- en reisbranche bij het bouwen van sterke en winstgevende relaties met hun klanten.

Klanten van Webloyalty-partners worden als lid van het online spaarprogramma beloond en kunnen tevens besparen. De aangesloten partners genereren hiermee een extra inkomstenbron, terugkerende klanten, herhaalaankopen en extra klantwaarde.

Webloyalty is in 2007 gestart in het Verenigd Koninkrijk en inmiddels actief in Frankrijk, Spanje, Ierland, Brazilië, Turkije en Nederland. In 2011 is Webloyalty gefuseerd met Affinion Group, wereldwijd leider in customer engagement en loyaliteitsoplossingen.

www.webloyalty.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie