Adidas stopt met televisie reclame
20-03-2017 07:38:00 | Door: Arjen Westra | hits: 15144 | Tags:

Sportmerk Adidas zoekt haar nieuwe klanten op sociale media en stopt met televisiereclame. 

Reden? Jongeren, de belangrijkste doelgroep van fabrikant van sportuitrusting, zijn niet meer te bereiken via televisie. Adidas is met het besluit het eerste grote merk dat stopt met adverteren op televisie.

De Duitse sportkledingfabrikant, in 2016 goed voor een omzet van 19,2 miljard euro, zet vol in op adverteren via internet.

Kasper Rorsted, Adidas-topman in een artikel in de Volkskrant: “Het is duidelijk dat de jongere consument ons vooral weet te vinden op mobiele apparaten. Online is voor ons de sleutel, je zult (van ons) geen tv-reclames meer zien.”

Rorsted: “Wij geloven dat wij onze opbrengsten uit online de komende drie jaar kunnen verviervoudigen van circa één- naar vier miljard euro en dat wij een nog veel directer contact met consumenten kunnen creëren.”

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel, belangenorganisatie voor webwinkels in Nederland, verwacht dat Adidas de eerste is van een reeks bedrijven die deze beslissing nemen.

De koersverlegging van adverteerders gaat ten koste van de inkomsten van traditionele-mediabedrijven: radio en televisie, dag- en weekbladen en bedrijven die gespecialiseerd zijn in andere offlinereclamevormen, zoals billboardreclame.

Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS, maakte zich afgelopen najaar hardop zorgen over de dalende kijkcijfers die van directe invloed zijn op de inkomsten van commerciële zenders.

De Mönnink: “De reclamebestedingen in Nederland stijgen weliswaar, maar driekwart van die stijging gaat naar de grote Amerikaanse technologiebedrijven. Dat betekent dat de markt voor ons niet groeit”

De Mönnink in een interview met NRC: “Als je dat legt tegenover de investeringen die wij moeten doen in kwaliteitscontent, dan begrijp je dat dat spanning geeft in de Nederlandse media-industrie.”

Meer hierover is te lezen in de Volkskrant

www.adidas.nl
www.volkskrant.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie