Alexander Klöpping: Dat Blendle niet zou innoveren, is de wereld op z'n kop
15-03-2017 13:19:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 9345 | Tags:

NRC trekt zich terug uit Blendle. Gebruikers van Blendle hebben per 1 april geen toegang meer tot NRC content. Dat is nogal een ding. Blendle wil gebruikers toegang geven tot kwaliteitsjournalistiek. Als dan het nummer 1 kwaliteitsjournalistiek-instituut de samenwerking verbreekt, is dat wel even slikken.

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van NRC: "Ondanks al onze sympathie vrezen wij oprecht dat Blendle op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek."

Waar NRC Blendle aanvankelijk zag als een mooie tool om nieuwe lezers te bereiken, wordt Blendle steeds meer een concurrent en beantwoordt Blendle te weinig aan de ambitie van NRC om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden. Vandermeersch: "Daarom stappen we uit Blendle en zien we dus veel meer in de strategie van de eigen abonnementenverkoop. Die biedt ons de mogelijkheid om veel meer te leren over leesgedrag en klantbeleving van onze NRC-lezers en laat ons dus toe om in te zetten op een nog betere leeservaring."

De volledige motivatie van NRC om Blendle te verlaten staat hier.

Nederlands MediaNetwerk heeft Alexander Klöpping om een reactie gevraagd en die geeft hij: "Ik vind het een bizar statement van NRC. Dat Blendle niet zou innoveren is de wereld op z'n kop. De voorbeelden die Vandermeersch noemt, hebben we bij herhaling om gevraagd en altijd zijn onze verzoeken geweigerd. Dat krijgen we nu teruggeworpen. Recentelijk zijn we begonnen met prachtige verkiezingsvideo's met Vice, om maar een voorbeeld te noemen van wat we doen. Zowel Blendle als Blendle Premium kost NRC niets, het trekt een nieuwe doelgroep aan die anders niet voor journalistiek zou betalen. Onze doelstelling is altijd geweest om de taart juist groter te maken, en daarmee de individuele taartpunten - en de taart groeit nog steeds."

Klöpping wijst ook op de reacties van andere media-exploitanten die meedoen met Blendle zoals Quote: "We geven ogenblikkelijk toe dat we een beetje met de onderbuik denken als we stellen dat de inkomsten uit Blendle voor ons een extraatje zijn. Wel weten we zeker dat ons best gelezen stuk in 2016, ons overzicht van de 100 rijkste selfmade miljonairs onder de 40 voor meer dan 40 procent werd aangeschaft door mensen jonger dan 30. Ons artikel over de Nederlandse corpora werd zelfs voor 61 procent door millennials gelezen. Daarmee blijken jongeren in weerwil van de algemeen heersende gedachte dus wel degelijk bereid voor journalistiek te betalen. Aan de andere kant is het overdreven om te zeggen dat Blendle alleen jongeren weet te lokken. Ons artikel waarin sterrenchefs vertellen waar ze zelf graag eten werd voor 74 procent verslonden door mensen van veertig jaar en ouder. Maar wederom geldt dat we niet het idee hebben dat dit klanten zijn die anders de editie waarin dit verhaal stond los in de winkel hadden gekocht. En daar zit wat ons betreft de belangrijkste winst. Via Blendle menen we een groep te bereiken die anders nooit de Quote zou kopen. We hopen -en verwachten- dat als ze af en toe eens een artikel tot zich nemen, ze begrijpen dat we leuke, slimme en interessante stukken schrijven. Die naar meer smaken... lees de volledige reactie van Quote hier

Dit is de reactie van de Volkskrant: "'De Persgroep, uitgever van onder meer de Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD, blijft wel bij Blendle', zegt Philippe Remarque. De hoofdredacteur van de Volkskrant ziet Blendle eerder als een aanvulling dan als een bedreiging: 'De Volkskrant heeft Blendle altijd toegejuicht als een manier om losse stukken te verkopen aan lezers die dat prefereren en niet snel een abonnement zullen nemen. Voor digitale verrijking en andere vertelvormen moet iedereen bij ons op de site zijn, maar de stukken uit de krant vinden zo hun weg naar meer lezers... lees de volledige reactie van de Volkskrant hier

 

Zelf schreef Alexander deze open brief, gericht aan de lezers van NRC:

Beste lezers van NRC,

Ik snap wel waarom u een abonnement heeft, want NRC Handelsblad is een prachtige krant waar sommige van de beste journalisten van ons land voor werken. Van de columns van Youp, de geweldige analyses van Tom-Jan Meeus en de (vaak hilarische) reportages van jonge talenten als Kim Bos en Freek Schravesande. NRC is z’n geld dik en dwars waard.

We hebben bij Blendle altijd gevonden dat de stukken van NRC een grotere doelgroep verdienen dan alleen de traditionele (toch vaak oudere) abonnee van de krant. Daarom bedachten we een paar jaar geleden ‘betalen per artikel’. Je hoeft alleen wat te betalen als je wat leest, en als het je niet bevalt kun je je geld terugkrijgen. Supersympathiek, vonden we zelf. Heel veel mensen deden dat, zoveel dat we vorig jaar ongeveer een kwart miljoen euro konden overmaken naar NRC. Zodat er nog meer journalisten prachtige stukken kunnen schrijven — en hier zijn we trots op: betaald door mensen die normaal gesproken niet snel een volledig abonnement op NRC hadden genomen. Win-win, vonden we.

Veel mensen hebben me de afgelopen jaren gemaild dat ze géén abonnement op één krant willen, wél willen betalen, maar liever een vast bedrag per maand in plaats van per artikel. Toen hebben we met alle uitgevers gesproken en eerder dit jaar samen (behalve met NRC) Blendle Premium gelanceerd. Nóg meer mensen die wilden betalen voor journalistiek, die dat daarvoor niet deden. Nog een keer win-win.

Beetje bij beetje maken we de kwaliteitsjournalistiek-taart een stukje groter. En daarmee de taartpunten ook. Door jonge mensen, en mensen die niet een heel abonnement op NRC overwegen, kennis te laten maken met de krant. En ze te overtuigen van het idee dat kwaliteitsjournalistiek geld waard is. Een idee dat in deze woelige tijden belangrijk is.

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch vertelt op de site waarom hij het een slecht idee vindt om met onze startup door te gaan. We zouden te weinig voor NRC verdienen, en we zouden niet innovatief genoeg zijn. Ik ben het daar natuurlijk niet mee eens.

Dankzij de gebruikers van Blendle kon NRC extra redacteuren aan het werk zetten. Daar hoefde NRC niets voor te doen. En ondertussen werken we er met veel energie hard aan om Blendle elke dag een beetje beter te maken: vrijwel elke twee weken komt er een nieuwe versie van onze apps uit, met elke keer meer functionaliteit en met meer uitgevers (zie de toffe verkiezingsvideo’s in samenwerking met Vice).

Iets anders vind ik eigenlijk erger. Sinds NRC besloot niet mee te doen aan Blendle Premium groeide Blendle gewoon door. Elke dag. Uit onze data blijkt dat Blendle-lezers in plaats van NRC-artikelen sinds de lancering van Blendle Premium massaal de Volkskrant en andere kranten zijn gaan lezen. We hebben gelukkig geen daling in gebruik hoeven constateren. Dat is goed nieuws voor de andere kranten, maar ik vind het oprecht jammer dat sommige Blendle-gebruikers nu misschien niet doorhebben wat ze missen. En dat is eeuwig zonde. Niet voor u, maar voor Blendle en haar één miljoen geregistreerde gebruikers.

Het is mij altijd gegaan om een nieuwe generatie krantenlezers. We werken samen met vrijwel alle Nederlandse kranten- en tijdschriftenuitgevers van Nederland om hen (al op jonge leeftijd zelfs) de prachtige kranten en tijdschriften die ons land rijk is, te laten ontdekken.

NRC is een prachtige krant. Ik snap waarom u ‘m leest. Ik hoop dat u Peter Vandermeersch laat weten wat u van zijn beslissing, terecht of onterecht, vindt. Kwaliteitsjournalistiek is belangrijker dan ooit.

Alexander Klöpping
Blendle

www.blendle.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie