Cross Media Congres: 'Print overleeft alleen geïntegreerd'
21-04-2017 14:57:00 | Door: Marianna Beets | hits: 3257 | Tags:

Door Jeroen Mirck

Geen bedrijf ontkomt tegenwoordig aan een digitale transformatie, maar hoe crossmediaal is het mediavak nu werkelijk? Het Cross Media Congres maakte woensdag voor het vierde jaar op rij de balans op. Deel 2 bevat het middagprogramma, met Hearst, Vice, Improve Digital, Zoomin.tv Renault, MediaMonks en twee verfrissende outsiders: saxofonist Hans Dulfer en lifestyle-vlogger Anna Nooshin.

Het Cross Media Congres vond plaats op woensdag 19 april in het Amsterdamse Compagnietheater. Lees hier het eerste deel van het verslag.

Tijdschriftuitgever Hearst is een typisch voorbeeld van een traditioneel mediabedrijf dat aanvankelijk geen idee had hoe het de digitalisering moest overleven. Vier jaar geleden hakte publishing group director Marscha Krouwel de knoop door: "Innoveer of sterf." De nieuwe strategie werd crossmediaal. Hearst doet meer met online en events. Content voor partners wordt inhouse gemaakt, door Hearst Create. De uitgever wil straks 25% van zijn omzet halen uit deze commerciële tak. De nieuwe aanpak betaalt zich al uit, want inmiddels wordt de helft van alle omzet online gemaakt. En ook niet onbelangrijk: de helft van alle reclame-inkomsten stamt momenteel uit native advertising. Krouwel heeft het roer succesvol omgegooid, maar de strijd is natuurlijk nog niet voorbij. Er zijn immers veel kapers op de kust.

Over die vele kapers gesproken: twee grootmachten zijn de hele ochtend nog niet genoemd, en al evenmin door Hearst: Google en Facebook. Tot verbazing van Bastiaan Spaans, senior commercial vice-president van Improve Digital. Met een spervuur aan kekke oneliners schetst hij een beeld over de digitalisering van media en reclame. "Drie lessen: print overleeft alleen in een geïntegreerd ecosysteem, alles is al geautomatiseerd en data van vandaag is morgen waardeloos. Je bent geen uitgever meer, maar een one-stop-shop platform." Als voorbeeld noemt hij Admeira in Zwitserland. Dit is een samenwerking tussen de Zwitserse NOS, KPN en Telegraaf (bij wijze van spreken). Samen bereiken zij vele malen meer dan dat ze zou lukken als elk van deze drie partijen zich had verschanst in zijn eigen silo. Zo moeten ook Nederlandse mediabedrijven durven te gaan werken.

Influencer-miljonair

"Hoe laat komt Anna?" vraagt een bevriende journalist 's morgens. Hij is niet de enige die specifiek uitkijkt naar het optreden van lifestyle-vlogger en influencer Anna Noochin. Ze is een fenomeen. De dochter van de organisator wil met haar op de foto, de dochter van de fotograaf baalt dat ze er niet bij kan zijn. Nooshin heeft haar content op YouTube en Instagram uitgebouwd tot een succesvol bedrijf ("Ik ben een BV", "Later dit jaar ben ik miljonair").

Nooshin (die al filmend de zaal betreedt) heeft haast, want ze moet direct na haar podiuminterview door naar Schiphol, voor een retailcongres in Kopenhagen. Ze moet aanvankelijk wennen aan de scherpe vragen van dagvoorzitter Frackers, maar hij prikkelt haar wel om iets meer te vertellen dan het gebruikelijke succesverhaal over influencer-marketing. Natuurlijk doet Nooshin vooral wat ze leuk vindt en wijst ze 80% van alle commerciële aanvragen af. "Niks met gokken, niks met roken." Natuurlijk speelt uiterlijk een rol bij influencers, maar haar succes was er nooit geweest zonder 'keihard werken'.

Opmerkelijk is dat Nooshin ondanks haar eigen kanalen (zoals NSMBL.nl) dol is op haar bijdragen aan televisie en print. Dat speelt een wezenlijke rol in haar werk. Haar bedrijf gaat dit jaar een nieuw avontuur aan: Nooshin komt met eigen productlijn, die zal bestaan uit twee merken. Eén merknaam heeft ze al: Nnoosh. En toen arriveerde de taxi en is de jonge diva gevlogen. 

Meer volgt.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie