[Onderzoek] De jeugd vindt zichzelf een betere premier dan Mark Rutte
29-03-2017 12:28:00 | Door: Marianna Beets | hits: 2573 | Tags:

Het is van alle tijden: iedere generatie wil graag anders zijn dan alle anderen. Wat de millennials anders maakt is dat ze als eerste in het digitale tijdperk zijn geboren. Maar is dit voldoende om echt radicale gedragsverschillen te veroorzaken? Dat willen we weten. Daarom heeft Initiative een onderzoek opgezet. We hebben 300 millennials tussen 20 en 30 jaar oud hun opinie over politiek, technologie en media gevraagd en vergeleken dat met 300 generatie-x’ers tussen 40 en 50 jaar oud.

Vooruitlopend op de publicatie van het onderzoek kunnen we alvast drie opmerkelijke inzichten delen, die betrekking hebben op de recente Tweede Kamer verkiezingen.

  1. Millennials zijn meer uitgesproken over politiek. 32 procent van de millennials zegt zelf een betere premier te zijn dan Mark Rutte, tegen 20 procent van de X’ers. Dit komt redelijk overeen met de Ipsos exit-polls, die laten zien hoe millennials en masse GroenLinks steunen versus X’ers die overwegend voor Rutte hebben gekozen.
  2. Millennials gebruiken vaker sociale media om wijzer te worden over politici. Een derde van de millennials zegt via sociale media een beter beeld te krijgen van politici, tegen 18 procent van de X’ers. Omgekeerd geeft 68 procent van de X’ers aan dat televisie het belangrijkste mediumtype is, terwijl slechts 34 procent van de millennials die mening deelt. Wederom een bevestiging dat politici het zich niet meer kunnen permitteren om het sociale media slachtveld te vermijden.
  3. Millennials geloven dat ze fake nieuws kunnen spotten. Slechts 14 procent geeft aan moeite te hebben met onderscheid maken in de betrouwbaarheid van nieuwsbronnen. Ook geven ze aan dat bloggers en vloggers onafhankelijker zijn dan journalisten. Daar ligt het grootste verschil tussen millennials en Generatie X: de helft van de X’ers gelooft journalisten en wantrouwt bloggers.


Léonie Koning, CEO Initiative: “De afgelopen verkiezingen laten ons zien wat de kracht is van sociale media. De millennial rekent hard af met traditionele manieren van adverteren en popelt om de handen uit de mouwen te steken. Winnaars van morgen zetten vol in op sociale media.”

www.initiative.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie