Feijenoord verslaat Ajax op social media
31-03-2017 09:03:00 | Door: Arjen Westra | hits: 6739 | Tags:

Zondag 2 april staat de kraker Ajax – Feyenoord op het programma. Als Ajax nog aanspraak wil maken op de titel moeten de Amsterdammers de klassieker winnen.

Meltwater analyseert hoe de titelstrijd tussen de grootmachten zich online afspeelt. Het resultaat: online is Feyenoord kampioen.

Media exposure omtrent Ajax en Feyenoord in de titelstrijd
 
Sinds duidelijk is dat Feyenoord dit seizoen serieus meedoet om de bovenste plekken, domineert de stadionclub de online berichtgeving. Feyenoord wordt in 21.504 artikelen genoemd als favoriet voor de titel, bij Ajax gaat dit om 6160 artikelen.

Een van de belangrijkste uitschieters is te zien op 25 september. Feyenoord behaalt dan de zevende overwinning op rij en de speculaties over een kampioenschap op social media barsten los. Ajax-fans geven een eigen twist aan de overwinningsreeks. Er wordt plagend gerefereerd aan de vorige seizoenen waarin Feyenoord zeven overwinningen op rij boekte: Ajax werd dan telkens kampioen.
 
 Andere belangrijke uitschieters zijn 23 oktober (gelijkspel bij de klassieker, Dirk Kuijt spreekt voor het eerst titelaspiraties uit) en 18 december (gelijkspel tussen Ajax en PSV). Door het puntverlies van Ajax wordt Feyenoord dan op social media genoemd als dé kampioenskandidaat.  De laatste uitschieters op 26 februari (Feyenoord wint met 2-1 van PSV), 5 maart (Ajax speelt gelijk tegen Groningen) en 19 maart (Ajax speelt gelijk tegen Excelsior) lijken de strijd definitief in het voordeel van Feyenoord te beslissen.

Ook coaches Peter Bosz en Giovanni van Bronckhorst zijn langs de online meetlat gelegd. Meltwater heeft op social media gemeten hoe vaak de naam van een van de coaches in combinatie met het woord kampioen, schaal of titel wordt genoemd.


Van Bronckhorst wordt in 87,9 procent van alle berichten (313 in totaal) positief in verband gebracht met de titel.

Opvallend genoeg scoort Bosz stukken minder bij de supporters: hij behaalt op basis van 358 berichten een positieve score van 53,9 procent.

Fans lijken het Bosz kwalijk te nemen dat hij het met Ajax minder goed doet in de titelstrijd.

Over Van Bronckhorst wordt nauwelijks negatief geschreven. Hij wordt juist geroemd vanwege het feit dat de stadionclub kans maakt op de eerste landstitel sinds 1999. 

In de berichtgeving is er ook de nodige aandacht voor de Deense spitsen van de titelkandidaten.

Nicolai Jørgensen is momenteel topscorer van de Eredivisie met negntien doelpunten, terwijl Kasper Dolberg het met dertien doelpunten ook helemaal niet slecht doet.

Jørgensen wordt echter veel nadrukkelijker als kampioenenmaker beschouwd.

Van alle berichten waarin een van de spitsen in verband wordt gebracht met het kampioenschap eist Jørgensen 86,6 procent van het totaal op.

Zijn naam wordt dan genoemd in combinatie met het woord kampioen, schaal of titel.

Waar Dolberg in november nog wel werd genoemd als kampioenenmaker heeft Jørgensen deze eer gedurende het hele seizoen verdiend.

Jørgensen scoort zijn belangrijkste piek op 8 oktober, als hij de media vertelt dat de eigenaar van een kledingwinkel hem heeft beloofd dat hij gratis mag shoppen als Feyenoord kampioen wordt.

www.meltwater.com
www.lubbersdejong.com



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie