FloraHolland toont bezoekers informatie via iBeacon
11-11-2014 13:14:00 | Door: Ton Boom | hits: 8901 | Tags:

Tijdens de Trade Fair inspireerde FloraHolland de bezoekers met een kijkje in de toekomst van Shopping 2020. Het format was opgezet door Big Creative Network dat hiervoor een centrale rol voor het gebruik van iBeacons had toegewezen.

Bezoekers werden, via de Trade Fair app gekoppeld aan het inBeacon platform, tijdens het bezoek verrast met persoonlijke en relevante berichten op hun smartphone. Bovendien kregen zij op de stand van FloraHolland inzicht hoe iBeacon in retail toegepast kan worden.

Persoonlijke informatie op het juiste moment

De beursvloer van FloraHolland was uitgerust met tientallen iBeacons geleverd door het Nederlandse bedrijf Glimworm. Deze kleine Bluetooth zenders zenden een unieke identificatie uit die herkend wordt door smartphones. Het inBeacon besturingsplatform maakt het mogelijk iBeacon technologie aan de bestaande Trade Fair iOS en Android app toe te voegen waardoor deze direct gereed is voor het gebruik met iBeacon campagnes.

Met iBeacon technologie is de app context gevoelig en stuurt deze aan de hand van de locatie en het profiel van de bezoeker persoonlijke informatie. Zo kreeg de bezoeker onder andere bij entree een persoonlijk welkomstbericht met informatie over het gebruik van de iBeacons, op specifieke plaatsen gerichte informatie over het getoonde en een bedankbericht bij het verlaten van de stand en de beurs.

Live dashboard en clienteling

Op de FloraHolland stand kregen bezoekers bovendien een kijkje in de keuken van het inBeacon platform. Het live dashboard toonde informatie getoond over het totaal aantal bezoekers, het aantal aanwezig op een bepaalde locatie, het percentage terugkerende bezoekers, de gemiddelde verblijfstijd en de verdeling tussen iPhone en Android gebruikers.

Het meest spraakmakende scherm was het clienteling scherm. Deze toonde live de namen van de bezoekers die op dat moment rond liepen. Dit is mogelijk gemaakt door een slimme koppeling met de FloraHolland Trade Fair app die de naam van de bezoeker registreerde.

Relevant communiceren met de klant

Remco Bron, CCO en founder van inBeacon zag dit als een showcase hoe iBeacons de retail gaan veranderen: “Het gaat om het persoonlijk relevant communiceren, we hebben de kracht daarvan tijdens de FloraHolland Trade Fair op een bijzondere wijze kunnen demonstreren. Geen enkele consument zit te wachten op berichten met ‘welkom in onze winkel’. Een consument is alleen geïnteresseerd in informatie die op dat moment interessant en relevant is.”

Teun van Turenhout, projectleider bij FloraHolland, is tevreden over de discussie die dit bij de B2B-bezoekers heeft losgemaakt: “Ook de sierteeltsector zal zich moeten blijven ontwikkelen in het meer consumentgericht denken en handelen. Ibeacons bieden de retailer en bloemist de mogelijkheid, de consument bij binnenkomst te herkennen en op dat moment, op die plaats zinvolle acties te ondernemen. De bezoekende retailers uit binnen- en buitenland waren positief verrast over de huidige werking van het systeem en in de gesprekken met mijn collega’s is veel interesse getoond om verder te onderzoeken hoe ze dit zouden kunnen gaan toepassen.”

Ilse-Marie Sobering, projectleider bij Big Creative Network, kijkt met een goed gevoel terug over de uitvoering van de showcase: “Wij hebben in de afgelopen weken goede ervaring opgedaan met inBeacon. Het koppelen van het systeem met de FloraHolland Trade Fair app heeft uitermate snel plaatsgevonden en in goed samenspel hebben we daarna de triggers en acties in het inBeacon platform kunnen specificeren. Het is bijna verbazingwekkend hoe snel het systeem operationeel was nadat de iBeacons op de Trade Fair waren opgehangen en ingeregeld.”

iBeacons maken offline retail weer persoonlijk

Met de samenwerking hebben FloraHolland en inBeacon bezoekers laten zien hoe communicatie met iBeacons mogelijk is en welke waardevolle informatie de retailer kan inzien over de klant die de winkel bezoekt. Een goede toepassing biedt de retailer de kans om beter in te spelen op de persoonlijke behoeftes van de klant in de winkel.

www.inbeacon.nl

www.floraholland.com/tradefair

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie