Ford lanceert videocampagne op Facebook
06-07-2017 17:07:55 | Door: Max Vlugt | hits: 3915 | Tags:

Automerk Ford, klant bij Mindshare, trapt deze week een nieuwe videocampagne op Facebook en Instagram af waarin geautomatiseerd honderden video’s verspreidt worden, elke gebruiker krijgt een video te zien die specifiek afgestemd is op zijn of haar interesse, gedrag of demografisch profiel. Deze campagne vloeit voort uit een samenwerking tussen Facebook en GroupM en is de eerste campagne in Europa waarbij dynamische video op dergelijke schaal toegepast wordt binnen de apps van Facebook en Instagram.

Van ‘one size fits all’ naar 1-op-1 communicatie

De wereld van marketing en advertising verandert vliegensvlug. Lineaire kijktijd daalt, mobiel en digital groeien gigantisch en met de opkomst van partijen als Facebook zijn er steeds meer mogelijkheden om communicatie te veranderen van ‘one size fits all’ naar 1-op-1. Voor GroupM en Facebook was dit één van de reden om de handen ineen te slaan en samen aan een schaalbare oplossing te werken waarin video zich dynamisch aanpast aan karakteristieken van de individuele gebruiker.

Opkomst van Artificial Intelligence binnen Advertising

Door de toegenomen rekenkracht van technologie is er nu al voor elke consument een unieke Facebook newsfeed. Zodoende worden er elke dag maar liefst 1.9 miljard unieke newsfeeds gemaakt. Met deze innovatie zet GroupM personalisatie voort binnen advertising.

Elja Polak, Head of Agencies bij Facebook Benelux: "Geweldig dat Mindshare deze innovatie op dynamische video op mobiel inzet op Ford. Onze mobiele platformen lenen zich perfect voor het bereiken van elke doelgroep op schaal met video & mediabureau’s zijn van cruciaal belang voor het orkestreren van deze strategie."

Remon Buter, Head of Trading bij GroupM Nederland: "Voor ons is dit een uitgelezen kans om te ontdekken hoe we nieuwe technologische mogelijkheden in het online video landschap kunnen integreren. Deze samenwerking met Facebook biedt ons de kans om te experimenteren met dynamische en persoonlijk relevante video advertenties. We hopen op deze manier learnings op te doen om zodoende succesvollere campagnes te kunnen draaien voor onze klanten."

Driehoek Helsinki – Amsterdam – Eindhoven

Om het idee van honderden persoonlijk op maat gemaakte video’s tot uitvoer te brengen werd Greenhouse Group uit Eindhoven ingeschakeld. Greenhouse Group is onderdeel van GroupM en is verantwoordelijk voor een groot deel van de programmatic media-inkoop van de verschillende GroupM bureau’s (Mindshare, MEC, Mediacom en Maxus+Helder), waaronder ook paid media op Facebook en Instagram.

Thomas van der Biezen, Social Strategist bij Greenhouse Group: "Dit is voor ons de eerste stap richting consumer friendly video advertenties binnen de muren van Facebook. Binnen RTB zijn banners waarin verschillende elementen real-time aanpassen naar diverse variabelen gemeengoed, wij waren daar als Social Advertising afdeling soms best jaloers op. Nu aan ons de taak om dynamische en persoonlijk relevantere videocontent op een schaalbare manier te distribueren zonder daarbij de kracht van branding te verliezen."

Na een inventarisatie van videocampagnes waarbij dynamische elementen écht iets toe zouden voegen zijn de eerste voorstellen gepresenteerd bij klanten.

Nathan van der Horst, verantwoordelijk voor concept en executie van deze campagne bij Greenhouse Group: "Ford sprak daarbij direct uit hier toekomst in te zien, met deze Europese media first als gevolg."

In de komende weken zullen de verschillende video’s door middel van ad-tech tooling van Smartly.io (een Finse start-up) gaan rouleren op Facebook, de video’s zullen op een zeer ‘social-media eigen’ manier de verschillende modellen en USP’s van Ford onder de aandacht brengen. Welke modellen en USP’s jij zult zien is nog even afwachten, dat wordt namelijk dynamisch bepaald.

www.ford.com
www.groupm.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie